Bankowość Centralna 2400-ZP-PIB-BC
Bankowość centralna w ujęciu współczesnym (przedkryzysowym): bank
centralny jako podmiot polityki pieniężnej
– Podstawy teoretyczne modelu BC
– Strategia bezpośredniego celu inflacyjnego
– Niezależność banku centralnego
• Inne „naturalne” funkcje banku centralnego:
– Emisja pieniądza
– System płatności i rozliczeń
– Zarządzanie rezerwami dewizowymi
– Statystyka
– Badania
– Usługi bankowe dla państwa
• Bank centralny a stabilność finansowa
• Krótka historia bankowości centralnej
• Współpraca międzynarodowa banków centralnych
• Banki centralne a obecny kryzys
• Przykłady banków centralnych: EBC, Rezerwa Federalna, NBP
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedza:
Słuchacz wie i rozumie proces formowania się nowoczesnego świata i współczesnego kapitalizmu.
Słuchacz zna rolę banku centralnego jako podmiotu polityki pieniężnej i teoretyczne podstawy modelu banku centralnego,wie na czym polega strategia bezpośredniego celu inflacyjnego, zna najważniejsze funkcje banku centralnego (takie jak: emisja pieniądza, zarządzanie rezerwami dewizowymi, prowadzenie usług bankowych dla państwa, prowadzenie statystyki i sprawozdawczości etc.), wie na czym polega zależność między bankiem centralnym a stabilnością finansową i jaką rolę odgrywają banki centralne w czasach kryzysu.
umiejętności:
Słuchacz potrafi scharakteryzować najważniejsze banki centralne (Europejski Bank Centralny, Rezerwy Federalne oraz Narodowy Bank Polski), potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z dziedziny bankowości centralnej dotyczącymi modelu banku centralnego, scharakteryzować strategię bezpośredniego celu inflacyjnego.
kompetencje społeczne:
Słuchacz reprezentuje postawę samodzielnego rozszerzania i doskonalenia swojej wiedzy i umiejętności.
Słuchacz wykazuje zrozumienie problemów, które obserwuje w otaczającym go świecie, jest w stanie zająć stanowisko w debacie publicznej o niezbędnych reformach w celu ich rozwiązania.
Słuchacz posiada świadomość obszarów wiedzy i umiejętności, które opanował, jak i braków w swojej wiedzy i umiejętnościach. Zna sposoby ich uzupełniania.
Słuchacz docenia korzyści własne i społeczne pracy zespołowej (w grupie). Słuchacz potrafi pracować grupowo.
Słuchacz potrafi komunikować się z otoczeniem, przekazywać i bronić swoich poglądów, umie wypowiadać się publicznie i posiada umiejętności retoryczne.
Słuchacz potrafi w sposób krytyczny odnieść się do prezentowych problemów ekonomicznych, dąży do racjonalnego wyjaśnienia otaczających go zjawisk ekonomicznych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: