Makroekonomia zaawansowana cz. 1 2400-ZM1MAZ1
Temat 1. Model Solowa z kapitałem ludzkim i proste modele wzrostu endogenicznego. Konwersatorium ma za zadanie formalny zapis i rozwiązanie neoklasycznego modelu wzrostu Solowa oraz zestawienie go z modelem AK oraz modelami postępu technologicznego.
Temat 2. Dług publiczny. Konwersatorium ma za zadanie analizę dynamiki długu publicznego oraz długookresowych konsekwencji jego narastania, w tym tzw. dominacji fiskalnej.
Temat 3. Cele i reguły polityki pieniężnej. Konwersatorium ma za zadanie omówienie znaczenia głównych celów banku centralnego, tzn. stabilności cen i dochodu oraz stabilności finansowej. Ponadto, w oparciu o funkcję celu banku centralnego i proste równania krzywych popytu i podaży wyprowadzona jest optymalna reguła polityki pieniężnej.
Temat 4. Mechanizmy transmisji polityki pieniężnej I: kanał stopy procentowej. Celem zajęć jest omówienie wpływu kosztu pożyczek na konsumpcję i inwestycje.
Temat 5. Mechanizmy transmisji polityki pieniężnej II: kanał cen aktywów i kursu walutowego. Celem zajęć jest omówienie wpływu stopy procentowej na ceny aktywów finansowych i wartość waluty. Następnie przedstawione są mechanizmy którymi ceny aktywów wpływają na zagregowane wydatki.
Temat 6. Niedoskonałość rynku kredytowego. Celem zajęć jest omówienie wpływu niepełnej informacji na funkcjonowanie rynku kredytowego i racjonowanie kredytu.
Automatyczny wpis do sylabusa:
Szacunkowy nakład pracy studenta: ECTS x 25h = 125h
(K) - godziny kontaktowe (S) - godziny pracy samodzielnej
wykład (zajęcia): 24h (K) 0h (S)
ćwiczenia (zajęcia): 0h (K) 0h (S)
egzamin: 3h (K) 0h (S)
konsultacje: 25h (K) 0h (S)
przygotowanie do ćwiczeń: 0h (K) 0h (S)
przygotowanie do wykładów: 15h (K) 0h (S)
przygotowanie do kolokwium: 25h (K) 0h (S)
przygotowanie do egzaminu: 0h (K) 0h (S)
przygotowanie prezentacji: 33h (K) 0h (S)
Razem: 125h (K) + 0h (S) = 125h
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Po ukończeniu konwersatorium student powinien:
- znać modele endogenicznego wzrostu gospodarczego
-mieć zaawansowaną wiedzę o powodach i skutkach nadmiernego zadłużenia publicznego
- znać sposoby realizacji i trudności związane z prowadzeniem polityki pieniężnej - rozumieć przyczyny (nie)neutralności pieniądza w krótkim okresie
UMIEJĘTNOŚCI:
Po ukończeniu konwersatorium student powinien umieć:
- wykorzystać zaawansowane modele makroekonomiczne do interpretacji rzeczywistości
- wyjaśniać mechanizmy makroekonomiczne i modelować je
- formułować rekomendacje dla polityki fiskalnej i pieniężnej - doradzać rozwiązania instytucjonalne służące redukcji bezrobocia inflacji
- przewidywać skutki polityki fiskalnej i pieniężnej dla krótko i długookresowej dynamiki produkcji i cen.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
W trakcie konwersatorium student doskonali
- umiejętność pracy samodzielnej
- formułować wypowiedzi w logiczny i zrozumiały sposób używając profesjonalnego języka.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową złożą się wynik egzaminu (z wagą 60%) oraz prezentacji wyników empirycznej analizy danych (z wagą 40%). Zaliczenie wymaga zdobycia 50% ogólnej liczby punktów.
Literatura
Notatki z zajęć.
Bodea, C. and Higashijima, M. (2017), “Central bank independence and fiscal policy: Can the central bank restrain deficit spending?”, British Journal of Political Science 47(1), 47-70. De Haan, J., Bodea, C., Hicks, R., and Eijffinger, S.C.W. (2018) “Central bank independence before and after the crisis”, Comparative Economic Studies 60(2), 183-202. Elwood (2010), Advancing the Credit Channel and Credit Rationing in the Undergraduate Curriculum: A Useful Model, Journal of Economics and Finance Education 9(1) Fratzscher, M., Lo Duca, M., and Straub, R. (2016) “ECB unconventional monetary policy: Market impact and international spillovers”, IMF Economic Review 64(1), 36-74. Friedman, B.M. (2013), The Simple Analytics of Monetary Policy, NBER Working Paper 18960. Jones Ch. „Introduction to Economic Growth” W.W. Norton &Company Jones, Ch. (2005) “Growth and Ideas”, w: Handbook of Economic Growth, Volume 1B. Edited by Philippe Aghion and Steven N.
Durlauf Kose, M., Nagle, P., Ohnsorge, F., Sugawara, N. (2019) “Global Waves of Debt. Causes and Consequences”, World Bank, https://www.worldbank.org/en/research/publication/waves-of-debt
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: