Przedsiębiorstwa w procesie transformacji cyfrowej 2400-ZEWW993
Cele zajęć:
Zrozumienie mechanizmów transformacji cyfrowej przedsiębiorstw.
Poznanie przykładów wdrożeń technologii w różnych sektorach.
Analiza wpływu cyfryzacji na procesy biznesowe i modele biznesowe.
Ocena poziomu dojrzałości cyfrowej firm z wykorzystaniem narzędzi Assessment Tool.
Rozwijanie kompetencji praktycznych w zakresie doradztwa transformacji cyfrowej.
Zakres tematyczny:
Wprowadzenie do transformacji cyfrowej – pojęcia, mechanizmy, znaczenie danych i automatyzacji.
Automatyzacja i przyszłość zatrudnienia – jak przedsiębiorstwa wykorzystują AI i automatyzację w zarządzaniu produkcją i pracownikami.
Technologie cyfrowe w przedsiębiorstwach – AI, IoT, robotyka, blockchain, chmura: funkcje, sektory wdrożeń.
Datafikacja procesów biznesowych – czym jest datafikacja i jak zwiększa wartość dodaną przedsiębiorstw.
Obszary działalności a rola technologii – produkcja, sprzedaż, logistyka, HR, marketing.
Zmiany modeli biznesowych – nowe modele wynikające z cyfryzacji.
Strategie cyfrowe przedsiębiorstw – jak budować skuteczną strategię transformacji cyfrowej.
Bariery transformacji cyfrowej – jak przygotować organizację i pracowników na zmiany.
Ocena dojrzałości cyfrowej przedsiębiorstwa – wykorzystanie narzędzi typu Assessment Tool.
Kurs oparty jest na metodzie warsztatowej (learning by doing) – studenci systematycznie przygotowują finalny raport badawczy dla wybranego przedsiębiorstwa. Metody pracy:
Wykłady interaktywne.
Studium przypadków.
Warsztaty oceny dojrzałości cyfrowej (Assessment Tool).
Praca zespołowa nad analizą przedsiębiorstwa.
W trakcie zajęć uwzględniane będą wyniki najnowszych projektów badawczych dotyczących poziomu cyfryzacji i wykorzystania sztucznej inteligencji w wybranych sektorach gospodarki. Przeanalizowane zostaną m.in. rezultaty projektu AI4Retail (https://www.ai4retail.eu/pl/) dotyczące transformacji sektora handlu detalicznego oraz wyniki badań nad cyfryzacją gastronomii i hotelarstwa (https://www.projectusmed.eu/pl/). Zostaną również wykorzystane wnioski i metodologia pracy z projektu EDIH (https://delab-uw.github.io/EDIH-delab/) dotyczące mapowania dojrzałości cyfrowej firm i przygotowania ich do wdrażania zaawansowanych technologii.
Prowadząca zajęcia jest dyrektorką DELab UW, autorką publikacji naukowych i raportów o gospodarce cyfrowej i transformacji przedsiębiorstw. Kieruje projektami naukowymi i aplikacyjnymi dla biznesu i instytucji publicznych w obszarze cyfryzacji.
Szacunkowy nakład pracy studenta: 7ECTS x 25h = 175h
(K) - godziny kontaktowe (S) - godziny pracy samodzielnej
wykład (zajęcia): 10h (K) 0h (S)
ćwiczenia (zajęcia): 20h (K) 0h (S)
egzamin: 0h (K) 0h (S)
konsultacje: 20h (K) 15h (S)
przygotowanie do ćwiczeń: 0h (K) 80h (S)
przygotowanie do wykładów: 0h (K) 30h (S)
przygotowanie do kolokwium: 0h (K) 0h (S)
przygotowanie do egzaminu: 0h (K) 0h (S)
…: 0h (K) 0h (S)
Razem: 50h (K) + 125h (S) = 175h
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W01 – zna mechanizmy transformacji cyfrowej przedsiębiorstw i rozumie ich wpływ na funkcjonowanie organizacji,
K_W02 – zna główne technologie cyfrowe (m.in. sztuczną inteligencję, internet rzeczy, chmurę obliczeniową, blockchain) oraz ich zastosowania w działalności gospodarczej,
K_W03 – zna kluczowe bariery oraz czynniki sukcesu procesów transformacji cyfrowej w przedsiębiorstwach.
Umiejętności
K_U01 – potrafi analizować wpływ wybranych technologii cyfrowych na procesy operacyjne, modele biznesowe i konkurencyjność przedsiębiorstw,
K_U02 – potrafi dokonać oceny dojrzałości cyfrowej organizacji na podstawie dostępnych metod i narzędzi assessmentu,
K_U03 – potrafi przygotować rekomendacje dotyczące strategii transformacji cyfrowej w oparciu o wyniki analizy organizacji.
Kompetencje społeczne
K_K01 – jest gotów do samodzielnej i zespołowej pracy nad diagnozą i wspieraniem procesów transformacji cyfrowej w przedsiębiorstwach,
K_K02 – rozumie znaczenie etycznego podejścia w pracy doradczej, w tym odpowiedzialności za rekomendacje oparte na analizie danych i kontekstu organizacyjnego.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach (30%).
Projekt zespołowy: ocena dojrzałości cyfrowej przedsiębiorstwa (40%).
Prezentacja (30%)
Literatura
Raporty DELab UW
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: