Data Storytelling: prezentacja i komunikacja danych 2400-ZEWW992
W gospodarce opartej na danych umiejętność skutecznej analizy, prezentacji i komunikacji wyników badań staje się kluczową kompetencją ekonomistów, analityków biznesowych i specjalistów zajmujących się transformacją cyfrową. Zajęcia „Data Storytelling: prezentacja i komunikacja danych” są skierowane do studentów, którzy pracują z danymi, posiadają podstawowe kompetencje w zakresie obsługi Excela i Tableau, i chcą rozwijać umiejętności budowania spójnych narracji na podstawie danych oraz skutecznego występowania publicznego.
Kurs oparty jest na metodzie warsztatowej (learning by doing) – studenci systematycznie przygotowują prezentacje i analizy na podstawie danych rzeczywistych oraz finalny raport badawczy dla wybranego kraju. Podczas zajęć studenci nauczą się:
- jak pozyskiwać i weryfikować wiarygodne dane w gospodarce cyfrowej,
- jak analizować poziom ucyfrowienia społeczeństw, dojrzałości cyfrowej przedsiębiorstw i rozwoju usług publicznych,
- jak projektować przejrzyste i angażujące wizualizacje danych,
- jak tworzyć narracje wokół danych w sposób interesujący i przekonujący,
- jak skutecznie prezentować wyniki badań w wystąpieniach publicznych i raportach analitycznych.
Proces przygotowania własnych raportów i prezentacji będzie uczył studentów nie tylko pracy z danymi i ich wizualizacją, ale także dogłębnej analizy poziomu transformacji cyfrowej – w tym poziomu kompetencji cyfrowych w społeczeństwach, dojrzałości cyfrowej przedsiębiorstw oraz jakości cyfrowych usług publicznych w różnych krajach Unii Europejskiej.
Zajęcia mają charakter praktyczny – warsztatowy. Każdy moduł poświęcony będzie zarówno pracy nad danymi, jak i doskonaleniu wystąpień publicznych: od struktury wypowiedzi, przez zarządzanie czasem i budowanie napięcia narracyjnego, po pracę z emocjami własnymi i odbiorców.
Zajęcia prowadzi doświadczona wykładowczyni i praktyczka – prof. Katarzyna Śledziewska, ekonomistka specjalizująca się w transformacji cyfrowej gospodarki. Kieruje Digital Economy Lab na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie realizuje projekty badawcze i doradcze dla biznesu i administracji publicznej. Posiada wieloletnie doświadczenie w występowaniu na konferencjach biznesowych i naukowych w kraju i za granicą, w popularyzacji nauki oraz w przygotowywaniu innych do skutecznych, profesjonalnych i inspirujących wystąpień publicznych.
Moduły i tematyka zajęć:
Moduł 1: Sztuka prezentacji danych
Budowanie spójnych prezentacji opartych na danych
Techniki wystąpień publicznych i zarządzania tremą
Ćwiczenia z narracji o strategii cyfrowej wybranego kraju
Moduł 2: Od tabeli do opowieści
Wprowadzenie do wizualizacji danych: dobre praktyki, błędy, typy wykresów
Narzędzia: Tableau, Power BI, Excel
Przygotowanie danych do prezentacji. Zapoznanie się z danych Eurostat
Moduł 3: Budowanie narracji opartych na danych
Storytelling w ekonomii: jak opowiadać o zjawiskach, nie tylko liczbach
Analiza danych o ucyfrowieniu firm, kompetencjach cyfrowych społeczeństw, dojrzałości usług publicznych
Wyciąganie wniosków i komunikowanie ich w sposób zrozumiały
Moduł 4: Rama 4MAT i struktura przekazu
Wprowadzenie do struktury narracyjnej 4MAT (Dlaczego – Co – Jak – A co jeśli?)
Symulacje prezentacji wyników badań i interakcja z odbiorcą
danych z Eurostatu, DESI, OECD
Moduł 6: Prezentacja końcowa
Finalizacja prezentacji/raportu
Publiczna prezentacja wyników i ocena peer-to-peer
Szacunkowy nakład pracy studenta: 7ECTS x 25h = 175h
(K) - godziny kontaktowe (S) - godziny pracy samodzielnej
wykład (zajęcia): 10h (K) 0h (S)
ćwiczenia (zajęcia): 20h (K) 0h (S)
egzamin: 0h (K) 0h (S)
konsultacje: 20h (K) 15h (S)
przygotowanie do ćwiczeń: 0h (K) 80h (S)
przygotowanie do wykładów: 0h (K) 30h (S)
przygotowanie do kolokwium: 0h (K) 0h (S)
przygotowanie do egzaminu: 0h (K) 0h (S)
…: 0h (K) 0h (S)
Razem: 50h (K) + 125h (S) = 175h
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (K_W)
K_W01 – zna podstawowe zasady pozyskiwania, analizy i weryfikacji wiarygodnych danych w gospodarce cyfrowej,
K_W02 – rozumie znaczenie budowania narracji opartych na danych w badaniach naukowych, analizach biznesowych oraz komunikacji publicznej,
K_W03 – zna podstawowe miary i wskaźniki służące ocenie poziomu ucyfrowienia społeczeństw, dojrzałości cyfrowej przedsiębiorstw oraz rozwoju cyfrowych usług publicznych.
Umiejętności
K_U01 – potrafi przygotować przejrzyste, logiczne i przekonujące wizualizacje danych w kontekście procesów cyfryzacji,
K_U02 – tworzy spójne raporty analityczne oraz narracje, interpretując dane w odniesieniu do zjawisk gospodarczych związanych z transformacją cyfrową,
K_U03 – skutecznie prezentuje wyniki analiz podczas wystąpień publicznych, budując logiczny, angażujący i dostosowany do odbiorcy przekaz,
K_U04 – potrafi zarządzać czasem wystąpienia, właściwie konstruować strukturę prezentacji i budować relację z odbiorcą.
Kompetencje społeczne
K_K01 – świadomie rozwija swoje umiejętności komunikacyjne i prezentacyjne w kontekście analizy danych i gospodarki cyfrowej,
K_K02 – potrafi dostosować formę i sposób prezentacji wyników analiz do potrzeb różnych grup odbiorców (naukowych, biznesowych, publicznych),
K_K03 – jest gotów do krytycznej oceny wiarygodności danych oraz odpowiedzialnego wykorzystywania informacji w pracy badawczej i zawodowej.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach (udział w zajęciach warsztatowych, praca nad prezentacjami i wystąpieniami publicznymi) – 30% oceny końcowej.
Przygotowanie prezentacji/raportu analitycznego – 30% oceny końcowej.
Końcowa prezentacja wyników badań (wystąpienie publiczne) – 40% oceny końcowej.
Literatura
Storytelling danych. Poradnik wizualizacji danych dla profesjonalistów
Autor książki: Cole Nussbaumer Knaflic
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: