Symulacyjna gra biznesowa. Zarzadzanie strategiczne w firmie branży FMCG. 2400-ZEWW926
1. Uczestnicy kursu podzieleni zostaną na 3-5 grup roboczych i podejmować będą niezależne decyzje strategiczne. Każda grupa odzwierciedla odrębne przedsiębiorstwo działające na jednym określonym z góry rynku (relatywnie wąsko zdefiniowany rynek w branży FMCG).
2. Każda grupa otrzymuje kapitał początkowy oraz zestaw podstawowych informacji koniecznych do podejmowania decyzji. Każda grupa może zdecydować o zakupie dodatkowych szczegółowych danych. Dodatkowe dane można kupić na każdym kolejnym etapie gry.
3. Gramy w aplikacji komputerowej, unikalnie stworzonej do tego kursu. Gramy w systemie rundowym. Przed każdą rundą decyzyjną mamy etap wprowadzenia teoretycznego i zwrócenie uwagi na najbardziej istotne czynniki.
4. Uczestnicy w ramach swoich grup roboczych przeprowadzają analizę i podejmują poszczególne decyzje strategiczne. Decyzje podejmowane są w pełnym zakresie prowadzonej działalności: zdefiniowania portfolio, wydatków promocyjnych, strategii cenowej, budowania dystrybucji, zatrudnienie pracowników, inwestycji, zaplanowania produkcji, przewidzenia i zbilansowania wyników finansowych.
5. Decyzje są wpisywane do aplikacji na koniec każdej rundy. Decyzje podejmowane przez poszczególne grupy wzajemnie na siebie oddziałują. Wszyscy działają i konkurują na jednym rynku tak jak ma to miejsce w rzeczywistości.
6. Algorytm gry po przeanalizowaniu decyzji poszczególnych grup a także danych rynkowych podaje poszczególne wyniki. Głównym wynikiem jest liczba sprzedanych towarów/usług przez poszczególne grupy. W istocie do tego sprowadza się konkurencja na rynku.
7. Na podstawie uzyskanych wyników, każda grupa wprowadza i analizuje uzyskane dane, porównuje do założeń, przygotowuje rachunek wyników, bilans i przepływy pieniężne. Jednocześnie zastanawia się nad działaniami korygującymi.
8. Po każdej rundzie następuje też wspólna analiza wyników oraz dyskusja. W tej części prowadzący interpretując uzyskane wyniki łączy je z zakresem teoretycznym przedmiotu oraz realnymi przykładami jakie miały miejsce w zarządzaniu (przykłady z czołowych firm FMCG na świecie)
9. Następnie przechodzimy do przygotowanie kolejnej rundy rozgrywki.
W ramach zajęć przeprowadzonych zostanie kilka wzajemnie powiązanych ze sobą rund. Każda runda wpływa na kolejną, wszystkie decyzje mają znaczenie.
Zajęcia 1
Wprowadzenie, omówienie założeń i mechaniki gry. Podział na grupy
Przeprowadzenie rundy wstępnej/testowej.
Zajęcia 2-3
Przygotowanie do podjęcia pierwszych decyzji w tym głównych założeń strategicznych: inwestycje, zdefiniowanie produktu (cechy unikalne, cena, itp.).
Zajęcia 4
Praca w grupach. Pierwsza runda. Podjęcie poszczególnych decyzji, przeprowadzenie analizy i założeń finansowych. Wpisanie danych w aplikacji.
Zajęcia 5
Praca w grupach. Interpretacja wyników w grupie, uzupełnienie i analiza danych finansowych (uproszczony bilans, rachunek wyników, przepływy pieniężne), analiza raportów.
Zajecia 6
Wspólna analiza wyników, dyskusja, nawiązanie do zagadnień teoretycznych i przykładów praktycznych
Zajęcia 7-9
Przygotowanie do drugiej rundy rozgrywki. Podjęcie decyzji w aplikacji – praca w grupach Analiza wyników po 2 rundzie
Zajęcia 10-11
Przygotowanie do trzeciej rundy rozgrywki. Podjęcie decyzji w aplikacji – praca w grupach. Analiza wyników po 3 rundzie
Zajecia 12-13
Przygotowanie do czwartej rundy rozgrywki. Podjęcie decyzji w aplikacji – praca w grupach. Analiza wyników po 4 rundzie
Zajęcia 14
Podsumowanie całej rozgrywki, dyskusja i wspólna interpretacja wyników. Przygotowanie grup do podsumowania i prezentacji.
Zajecia 15
Prezentacje podsumowujące – zaliczenie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- Zrozumienie złożoności procesów decyzyjnych w biznesie, wzajemnych powiązań poszczególnych obszarów zarzadzania przedsiębiorstwem. Jak różne decyzje wpływają na wyniki biznesowe.
- Rozwiniecie umiejętności podejmowania szybkich i trafnych decyzji w dynamicznym środowisku biznesowym
- Rozwiniecie umiejętności analitycznych. Rozwijanie umiejętności analizy danych, trendów rynkowych i informacji finansowych (powiązania pomiędzy bilansem, rachunkiem wyników i cash-flow)
- Budowanie wiedzy praktycznej. Poprzez praktyczne doświadczenia, zrozumienie teorii zarzadzania i jej zastosowanie w praktyce (np. jak w praktyce decyzje marketingowe wpływają na konkurencyjność rynkową i wyniki sprzedaży
- Doskonalenie umiejętności zarzadzania ograniczonymi zasobami.
- Doskonalenie umiejętności komunikacyjnych. Gra wymaga współpracy i komunikacji miedzy graczami
- Doskonalenie umiejętności prezentacji, negocjacji i pracy zespołowej
Kryteria oceniania
20% Obecność
20% Aktywność
60% Przygotowanie analizy uzyskanego wyniku, podejmowanych decyzji oraz wniosków. Prezentacja przed grupą
Literatura
„Podstawy zarzadzania finansami” autorstwa Eugene F.Brigham, Joel F. Houston
„Strategia: Tworzenie i realizacja strategii dla konkurencyjnych rynków" autorstwa Arthur A. Thompson Jr., A. J. Strickland III, John E. Gamble.
"Zarządzanie strategiczne" autorstwa J. David Hunger, Thomas L. Wheelen.
"Zarządzanie strategiczne i polityka przedsiębiorstwa: Znaczenie różnic konkurencyjnych" autorstwa Ryszard Barnat, Jerzy Hausner.
"Nowa strategia konkurencji" autorstwa Michael E. Porter.
"Zarządzanie strategiczne" autorstwa Fred R. David, Forest R. David.
“Marketing” autorstwa Philip Kotler, Kevin Lane Keller.
“Zarządzanie marketingiem” autorstwa J. Paul Peter, James H. Donnelly Jr.
“Marketing: Koncepcje i strategie” autorstwa Sally Dibb, Lyndon Simkin, William M. Pride, O. C. Ferrell.
“Nowoczesne zarządzanie marketingiem” autorstwa Michael J. Baker, Susan Hart.
“The 22 Immutable Laws Of Marketing” autorstwa Al Ries, Jack Trout (dostepna wersja w jezyku polskim)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: