Instytucje międzynarodowe w praktyce 2400-ZEWW907
Student ma wiedzę na temat zasad organizacji światowego powojennego ładu gospodarczego, stworzonego głównie przez Stany Zjednoczone. Student zna historię powstania, ewolucję celów i metod funkcjonowania oraz zasady podejmowania decyzji głównych międzynarodowych organizacji: GATT/WTO, Unii Europejskiej (UE), Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW), IBRD, BIS, OECD. Zna podstawowe zasady regulacji międzynarodowej polityki handlowej w ramach GATT/WTO oraz rolę MFW w regulowaniu i stabilizowaniu światowego systemu finansowego. Student wie, jak międzynarodowe instytucje gospodarcze i finansowe zwalczają ubóstwo na świecie.
Student na podstawie tych zajęć poznaje sposób funkcjonowania analizowanych instytucji oraz zarządzania nimi. Student rozumie cele i zadania WTO oraz międzynarodowych instytucji finansowych, a także zmian w ich mandacie i w sposobach zarządzania nimi, jakie zachodzą w ostatnich latach. Student rozumie i umie ocenić przyczyny postawania międzynarodowych konfliktów ekonomicznych i sposoby ich rozstrzygania w wybranych organizacjach międzynarodowych. Student umie ocenić, jaki jest zakres autonomii Polski w dziedzinie polityki handlowej i kursowej naszego kraju oraz jakie są międzynarodowe determinanty obowiązujących w Polsce regulacji finansowych.
Student rozumie, że we współczesnym świecie zakres autonomii krajów należących do UE w polityce handlowej, kursowej i regulacyjnej (zwłaszcza tych należących do strefy euro) jest bardzo ograniczony. Student rozumie, że kraje mają niekiedy wyraźnie odmienne cele w polityce handlowej, finansowej i kursowej, co może prowadzić do sporów rozstrzyganych w ramach organizacji międzynarodowych. Student rozumie, że rozstrzyganie sporów pomiędzy suwerennymi państwami, w ramach organizacji nie mających wyraźnych cech ponadnarodowych (takich jak WTO czy MFW) jest trudne, wymaga bardzo wysokich kompetencji, bezstronności i odpowiednich mechanizmów zapewniających wdrażanie rozstrzygnięć (rekomendacji) przy bardzo ograniczonych możliwości egzekucji (nakładania sankcji) w skali międzynarodowej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma wiedzę na temat zasad organizacji światowego powojennego ładu gospodarczego, stworzonego głównie przez Stany Zjednoczone. Student zna historię powstania, ewolucję celów i metod funkcjonowania oraz zasady podejmowania decyzji głównych międzynarodowych organizacji: GATT/WTO, Unii Europejskiej (UE), Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW), IBRD, BIS, OECD. Zna podstawowe zasady regulacji międzynarodowej polityki handlowej w ramach GATT/WTO oraz rolę MFW w regulowaniu i stabilizowaniu światowego systemu finansowego. Student wie, jak międzynarodowe instytucje gospodarcze i finansowe zwalczają ubóstwo na świecie.
Student na podstawie tych zajęć poznaje sposób funkcjonowania analizowanych instytucji oraz zarządzania nimi. Student rozumie cele i zadania WTO oraz międzynarodowych instytucji finansowych, a także zmian w ich mandacie i w sposobach zarządzania nimi, jakie zachodzą w ostatnich latach. Student rozumie i umie ocenić przyczyny postawania międzynarodowych konfliktów ekonomicznych i sposoby ich rozstrzygania w wybranych organizacjach międzynarodowych. Student umie ocenić, jaki jest zakres autonomii Polski w dziedzinie polityki handlowej i kursowej naszego kraju oraz jakie są międzynarodowe determinanty obowiązujących w Polsce regulacji finansowych.
Student rozumie, że we współczesnym świecie zakres autonomii krajów należących do UE w polityce handlowej, kursowej i regulacyjnej (zwłaszcza tych należących do strefy euro) jest bardzo ograniczony. Student rozumie, że kraje mają niekiedy wyraźnie odmienne cele w polityce handlowej, finansowej i kursowej, co może prowadzić do sporów rozstrzyganych w ramach organizacji międzynarodowych. Student rozumie, że rozstrzyganie sporów pomiędzy suwerennymi państwami, w ramach organizacji nie mających wyraźnych cech ponadnarodowych (takich jak WTO czy MFW) jest trudne, wymaga bardzo wysokich kompetencji, bezstronności i odpowiednich mechanizmów zapewniających wdrażanie rozstrzygnięć (rekomendacji) przy bardzo ograniczonych możliwości egzekucji (nakładania sankcji) w skali międzynarodowej.
S_W01, S_W02, S_W03, S_W04, S_U01, S_U02, S_U03, S_U04, S_K01
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny zarówno z części handlowej, jak i finansowej egzaminu. Ocena końcowa jest średnią z obu części. Waga egzaminu końcowego 85%.
Uczestnictwo w wykładach jest nieobowiązkowe, ale premiowane (1% łącznej sumy punktów za każdy wykład). Łączna suma premii wynosi 15% oceny końcowej.
Literatura
Literatura obowiązkowa
• Polska w WTO (2001), red. J. Kaczurba i E. Kawecka-Wyrzykowska, IKiC, Warszawa, roz. 1, 2, 4 i 11.
• Polska w Unii Europejskiej (2004), red. E. Kawecka-Wyrzykowska, t. 1 i 2 (wybrane rozdziały)
• Gospodarka światowa w warunkach globalizacji i regionalizacji rynków, (2009), red. S. Miklaszewski, E. Molendowski, Diffin, roz. 6 (CEFTA).
• E. Chrabonszczewska (2005), Międzynarodowe organizacje finansowe, SGH, Warszawa.
• W. Easterly (2003), Can Foreign Aid Buy Growth?, Journal of Economic Perspectives, 17, 23-48.
• Materiały z wykładów dostarczane przez wykładowców
• Strony internetowe: WTO, UE, IMF, IBRD, BIS, OECD i G-20
Literatura dodatkowa:
• B. Hoekman, M. Kostecki (2000), The Political Economy of World Trading System. From GATT to WTO, Oxford University Press.
• El-Agraa, A. (2004), The European Union, Economics and Policies, seventh edition, Prentice Hall.
• R. Baqir, R.Ramcharan, R.Sahay (2005), IMF Programs and Growth: Is Optimism Defensible?, IMF Staff Papers, 52, 260-286.
• J.M.Boughton (2000), From Suez to Tequila: The IMF as a Crisis Manager, Economic Journal, 110, 273-291.
• J.M.Boughton (2004), The IMF and the Force of History: Ten Events and Ten Ideas That Hale Shaped the Institution, Working Paper 04/75, IMF.
• J.M.Boughton (2005), Does the World Need a Universal Financial Institution?, Working Paper 05/116, IMF.
• M.D. Bordo, H. James (2000), The International Monetary Fund: Its Present Role in Historical Perspective, Working Paper 7724, NBER.
• F. Capie (1998), Can There Be an International Lender of Last Resort?, International Finance, 1, 311- 326.
• B. Eichengreen (1999), Toward a New International Financial Architecture, IIE, Washington.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: