- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Analiza fundamentalna jako narzędzie inwestycyjne 2400-ZEWW892-OG
Zajęcia 1: Omówienie organizacji zajęć. Zapoznanie studentów z problematyką zajęć oraz warunkami zaliczenia. Omówienie ogólnych zasad sprawozdawczości finansowej (według Ustawy o Rachunkowości RP oraz Międzynarodowych Standardów Rachunkowości).
Zajęcia 2 / 3: Sprawozdania finansowe: Bilans – funkcja sprawozdania, opis struktury według polskiej i międzynarodowej sprawozdawczości, omówienie głównych kategorii bilansowych oraz ich wyceny.
Zajęcia 4 / 5: Sprawozdania finansowe: Rachunek zysków i strat – funkcja sprawozdania, opis struktury według polskiej i międzynarodowej sprawozdawczości, omówienie różnic pomiędzy wersją porównawczą, a kalkulacyjną rachunku wyników oraz znaczenia tzw. kręgu kosztów.
Zajęcia 6: Sprawozdania finansowe: Rachunek przepływów pieniężnych – funkcja sprawozdania, opis struktury według polskiej i międzynarodowej sprawozdawczości, omówienie różnic pomiędzy wersją pośrednią i bezpośrednią, zasady przygotowanie rachunku przepływów przy użyciu zasady pośredniej.
Zajęcia 7: Analiza jakościowa przedsiębiorstw. Zasady przeprowadzania analizy makro- i mikro-ekonomicznej przedsiębiorstw. Analiza przedsiębiorstwa – czynniki mierzalne oraz niemierzalne. Przedstawienie analizy 5-sił Portera, PESTEL oraz SWOT jako narzędzia do analizy przedsiębiorstwa.
Zajęcia 8: Praca grupowa ze swoimi spółkami. Przeprowadzenie analizy jakościowej spółki.
Zajęcia 9: Analiza wstępna sprawozdań finansowych. Omówienie analizy kwotowej, pionowej i poziomej dla Bilansu oraz Rachunku zysków i strat oraz analizy sald dla Rachunku przepływów pieniężnych.
Zajęcia 10: Analiza wstępna przykładowych sprawozdań finansowych polskiej spółki. Omówienie etapów analizy oraz głównych wniosków.
Zajęcia 11: Analiza wskaźnikowa Prezentacja metod analizy wskaźnikowej w obszarach płynności, zadłużenia, efektywności i rentowności. Analiza Du Ponta.
Zajęcia 12: Analiza wskaźnikowa przykładowych sprawozdań finansowych polskiej spółki. Omówienie etapów analizy oraz głównych wniosków.
Zajęcia 13 / 14: Prezentacje studentów.
Zajęcia 15: Podsumowanie zajęć. Informacja zwrotna do przedstawionych prezentacji.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu konwersatorium student będzie potrafił ocenić sytuację finansową spółki w oparciu o powszechnie dostępne źródła i sprawozdania finansowe. Ponadto student będzie potrafił ocenić jakie informacje są istotne w analizie spółki biorąc pod uwagę jej otoczenie rynkowe (m.in. sektor, typ rynku, rodzaj produktu).
Student ma wiedzę o sprawozdawczości finansowej uwzględniając różnice pomiędzy polskimi a międzynarodowymi standardami sprawozdawczości finansowej. Student ma wiedzę na temat zasadniczych kategorii sprawozdań, które mogą mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez interesariuszy. Student ma wiedzę na temat oceny sprawozdań przy użyciu wskaźników rentowności, efektywności, zadłużenia i płynności.
1. Student zna i rozumie metody sporządzania sprawozdań finansowych (bilansu, rachunku zysków i strat, rachunku przepływów pieniężnych). (S1A_W07)
2. Student ma wiedzę o przeprowadzaniu analizy sprawozdań finansowych posługując metodą wskaźnikową. Student zna cztery grupy wskaźników rentowności, efektywności, zadłużenia i płynności. (S1A_W06)
Student ma umiejętność przeprowadzenia samodzielnie analizy sprawozdań finansowej i dokonania oceny funkcjonowania spółki w zakresie rentowności, efektywności, zadłużenia i płynności.
1. Student potrafi przeprowadzić analizę sprawozdań posługując się metodą wskaźnikową. (S1A_U01), (S1A_U02), (S1A_U03), (S1A_U04)
2. Student potrafi zinterpretować wyniki analizy wstępnej (kwotowej, pionowej i poziomej) oraz analizy wskaźnikowej. (S1A_U01), (S1A_U02), (S1A_U03), (S1A_U04)
3. Student umie przedstawić podstawowe zalecenia w celu poprawy wyników wskaźników. (S1A_U01), (S1A_U02), (S1A_U03), (S1A_U04)
Student ma świadomość wpływu polityk i zasad rachunkowości na informacje przedstawiane w sprawozdaniach finansowych spółek. Student umie podejmować decyzje dotyczące zaangażowania środków inwestycyjnych w analizowane spółki.
1. Student ma świadomość w jaki sposób wybór polityk i zasad rachunkowości wpływa na informacje przedstawiane w sprawozdaniach finansowych spółek i rozumie w jaki sposób przedsiębiorstwa mogą wpływać na ich ocenę. (S2A_K04), (S2A_K05), (S2A_K07)
Kryteria oceniania
Obowiązkowe uczestnictwo na zajęciach, przy czym dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność.
Przygotowanie w 2-4 osobowej grupie, a następnie przedstawienie prezentacji dot. analizy wybranej spółki.
Prezentacja powinna zawierać ok. 30-40 slajdów, a wystąpienie powinno trwać od 25 do maksymalne 35 minut.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
- Wędzki D., „Analiza wskaźnikowa sprawozdania finansowego”, Oficyna Ekonomiczna Wolters Kluwer, Krakόw, 2006.
Literatura dodatkowa:
- Jajuga K. i Jajuga T., „Inwestycje”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008.
- White G. I., Sondhi A. C. i Fried D., „The analysis and use of financial statements”, John Wiley & Sons, Inc., 2002.
- Fridson M. i Alvarez F., „Financial statement analysis: A practitioner’s guide”, John Wiley & Sons, Inc., 2003.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: