Ekonomia smart city 2400-ZEWW891
1. Historia rozwoju miast, przemiany ich funkcji, dobre i złe aspekty życia w mieście.
2. Miasto jako złożony organizm: mieszkańcy, firmy, administracja. Powiązania i zależności. Współczesne trendy w rozwoju miast, globalizacja i urbanizacja.
3. Zrównoważony rozwój, miasta w obliczu zmian klimatycznych, konsekwencje rozwoju miast. Duże miasta - duży problem?
4. Nowe technologie w mieście - dane i ich wykorzystanie w usługach miejskich. Przykłady inteligentnych usług.
5. Odpowiednie wykorzystanie danych do zintegrowanego zarządzania usługami miejskimi. Pozyskiwanie i wykorzystanie danych - miasto jako platforma łącząca ludzi, przestrzeń i rzeczy. Przykłady zintegrowanych rozwiązań.
6. Źródła danych i infrastruktura pozyskiwania danych. Jak łączyć dane z różnych źródeł. Jak udostępniać dane, jak wykorzystywać dane do świadczenia usług. (IoT => Big Data => AI). Problemy prawne i organizacyjne.
7. Wykluczenie cyfrowe: dostęp do technologii, edukacji i sprzętu. Brak wiedzy, brak woli i brak motywacji. Zagrożenie rosnącym rozwarstwieniem społecznym.
8. Starzejące się społeczeństwo: aktywizacja społeczna i zawodowa osób starszych, organizacja systemów opieki i wsparcia, dostosowanie miast do potrzeb osób starszych.
9. Nowe technologie a problemy społeczne - przestępczość, ubóstwo, wykluczenie społeczne
10. Finansowanie rozwoju Smart City - skąd miasta mogą pozyskać środki (krótki przegląd głównych źródeł finansowania miast, problemy finansowania dłużnego).
11. Partnerstwo publiczno-prywatne jako mechanizm pozyskiwania środków i know-how podmiotów prywatnych. Przykłady PPP w realizacji inteligentnych projektów miejskich
12. Miasta jako element wielopoziomowego (multilevel) zarządzania w sektorze publicznym. Problemy wdrażania koncepcji smart city w warunkach ograniczonej decentralizacji fiskalnej.
13-15 Prezentacje studentów
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student posiada wiedzę na temat współczesnych problemów miast oraz smart city jako sposobu radzenia sobie z tymi problemami.
Student wie jak można wykorzystać nowe technologie do zarządzania miastem
Student potrafi nazwać, analizować i poszukiwać rozwiązań problemów współczesnych miast z wykorzystaniem nowych technologii
Student potrafi samodzielnie i zespołowo tworzyć i prezentować wyniki własnych analiz literaturowych
Student jest gotowy do wykorzystania wiedzy z zakresu smart city poprzez aktywne uczestnictwo jako mieszkaniec, a także pracownik miasta lub firmy prywatnej w zarządzaniu miastem.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia i oceny końcowej będzie średnia z dwóch ocen: ocen z testów cząstkowych; oceny prezentacji. Do zaliczenia przedmiotu konieczne jest uzyskanie pozytywnej oceny z każdego z tych elementów.
Podsumowaniem każdego bloku zajęć będzie krótki test. Planujemy 3-4 testy w semestrze. Każdy test ocenimy procentowo, nieobecność to 0%. Na koniec zostanie wyliczona średnia z uzyskanych ocen cząstkowych. (0-50% -2, 50% -60% - 3, 60% -70%; 3 +; 70% -80% - 4; 80% -90% 4 +; 90% -100% 5)
Dwa (lub trzy, w zależności od wielkości grupy) zajęcia będą poświęcone prezentacjom studentów. Prezentacje będą przedstawiać przykłady inteligentnych rozwiązań miejskich. Prezentacje mogą być przygotowywane samodzielnie lub, w przypadku dużej grupy studentów, w zespołach dwuosobowych.
Literatura
Literatura dotycząca zagadnień omawianych na zajęciach jest bardzo obszerna i będzie stale aktualizowana o nowo opublikowane artykuły, książki, raporty, Przykładowe pozycje to:.
Agile Cities: Preparing for the Fourth Industrial Revolution, Global Future Council on Cities and Urbanization, World Economic Forum (2018).
Gehl Jan, Życie między budynkami, Wydawnictwo RAM, 2009
Łachowski Wojciech, Janas Karol, 2021, Zarządzanie danymi w miastach. Podręcznik dla samorządów, Kraków-Warszawa 2021, Wydawnictwo naukowe IRMiR
McKinsey Global Institute, Smart cities: digital solutions for a more livable future, McKinsey&Company, 2018
Montgomery Charles, Miasto szczęśliwe, Wysoki Zamek, 2015
Sim David, Miasto Życzliwe, Wysoki Zamek 2020
WHO, Global age-friendly cities, 2007
Wójcik Piotr, Kula Grzegorz. Big Data, Artificial Intelligence, and the sustainable development of cities…… in the (post) COVID-19 era. 2021or press publications.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: