Ryzyko kredytowe klientów korporacyjnych (we współpracy z bankiem Citi) 2400-ZEWW876
1. Wprowadzenie. Zasady zaliczenia.
2. Definicja ryzyka kredytowego.
3. Rodzaje ryzyka kredytowego: rynkowe, płynności, operacyjne, kredytowe.
4. Rodzaje ryzyka kredytowego 2: zgodności, refutacyjne, strategiczne, krajowe.
5. Podstawowe wyniki operacyjne przedsiębiorstw a ryzyko kredytowe.
6. Kondycja, płynność i elastyczność finansowa przedsiębiorstw.
7. Ratingi kredytowe. Case study.
8. Rynek i potrzeby finansowania dłużnego.
9. Wprowadzenie do środowiska R.
10. Podstawy metod Monte Carlo.
11. Credit Metrics Model.
12. VaR i jego szacowanie.
13. Debata.
14. Egzamin.
15. Wręczenie Certyfikatów dla Studentów.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Student rozumie pojęcie ryzyka kredytowego.
- Student zna podstawowe typy ryzyka.
- Student zna zależność pomiędzy podstawowymi wynikami operacyjnymi przedsiębiorstw a ich ryzykiem kredytowym.
- Student zna pojęcia kondycji, płynności i elastyczności.
- Student zna ratingi kredytowe.
- Student zna podstawowe metody szacowania Value at Risk.
Umiejętności:
- Student umie monitorować ryzyko kredytowe i rozróżnić jego rodzaje.
- Student umie wymodelować ryzyko kredytowe, posługując się środowiskiem R.
- Student umie poddać analizie statystycznej wyniki ryzyka kredytowego.
- Student umie przeanalizować wyniki operacyjne przedsiębiorstw i korzystając z nich, odpowiednio zaargumentować wybór ratingu kredytowego.
- Student umie zastosować podstawowe elementy metod Monte Carlo.
- Student umie posługiwać się koncepcją Value at Risk.
Kompetencje społeczne:
- Student potrafi współdziałać i pracować w grupie podczas analiz studiów przypadków.
- Student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
- Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i podnoszenia kompetencji zawodowych.
- Student potrafi samodzielnie zaimplementować oraz wytłumaczyć działanie podstawowych komend w środowisku R.
Kryteria oceniania
2 godzinny egzamin na zakończenie kursu. Egzamin składa się z testu wielokrotnego wyboru oraz studium przypadku - (70% oceny końcowej)
Studium przypadku analizowany i prezentowany w grupie - (30% oceny końcowej)
Literatura
- Patterson R. (2008), Kompendium terminów z zakresu rachunkowości w języku polskim i angielskim
- Jakubowski J., Sztencel R. (2001), Wstęp do teorii prawdopodobieństwa
- Siddiqi N. (2005), Credit Risk Scorecards: Developing and Implementing Intelligent Credit Scoring
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: