Wstęp do Causal Inference 2400-ZEWW869
Wnioskowanie o przyczynowości (Causal Inference) jest często najbardziej pożądanym efektem pracy naukowej. Jest często wprost wymagane, jeśli chce się opublikować artykuł w dobrym czasopiśmie. Wnioski przyczynowe często potrzebne są w decyzjach politycznych i korporacyjnych. Dodatkowo człowiek z natury myśli przyczynowo i często nieświadomie, widząc dane i wykresy, szuka przyczynowych zależności, które niekoniecznie z tych danych możliwe są do wyprowadzenia.
Statystyka (w tym jej szczególna odmiana - ekonometria) nie pozwalają na wnioskowanie o przyczynowości same w sobie. Konieczne są dodatkowe założenia, które dopiero przy ich spełnieniu pozwalają na przyczynowe odpowiedzi. Założenia te mogą być spełnione w specjalnie dobranych schematach badawczych, lub przy specjalnym doborze zmiennych do modelu regresyjnego. Mechanizmów stanowiących podstawę wyboru schematu badawczego i doboru zmiennych uczy się w ramach podstaw Causal Inference.
Kurs ten ma na celu wypełnienie luki pomiędzy ukończeniem kursóu statystyki (ekonometrii), a świadomym prowadzeniem badań naukowych. Poznane narzędzia zarówno mogą uchronić przed poważnymi błędami w pracach studenckich, jak i stanowić podstawę pracy naukowej na międzynarodowym poziomie.
Tematyka Causal Inference, mimo że może prowadzić do estymacji bardzo skomplikowanych modeli oraz ma silnie rozbudowane matematyczne podstawy, w uproszczonej formie tego kursu w sobie opiera się na prostych założeniach i opisowych zależnościach. Kurs nie wymaga obsługi komputera ani znajomości matematyki, statystyki i ekonometrii poza fundamentalnymi podstawami. Z drugiej jednak strony, tematyka Causal Inference jest przydatna głównie dla osób zainteresowanych nauką i chcących rozwijać się w tym kierunku.
Schemat zajęć jest następujący:
W pierwszej części w ramach konwersatorium, zostaną przedstawione w uproszczonej formie zagadnienia z Causal Inference (problemy przy budowie modeli):
* Confounder.
* Mediator.
* Collider.
* M-Bias.
* Butterfly Bias.
* Attenuation Bias.
* Reversed Causality.
* Selection Bias.
W kolejnej części, również w uproszczonej formie, przedstawione najpopularniejsze metody rozwiązywania wcześniej wymienionych problemów:
* Randomised Controlled Trial.
* Instrumental Variable.
* Regression Discontinuity Design.
* Difference-in-Differences.
* Regression
Pod koniec semestru odbywają się prezentacje studentów.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
• Zna podstawowe zagadnienia Causal Inference.
• Zna ograniczenia klasycznej ekonometrii.
UMIEJĘTNOŚCI
• Potrafi zastosować narzędzia Causal Inference do krytycznej analizy pracy badawczej.
• Potrafi samodzielnie opracować prosty schemat badawczy w oparciu o narzędzia Causal Inference.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
• Jest krytyczny w stosunku do prezentowych problemów ekonometrii i statystyki w badaniach społecznych oraz dąży do racjonalnego wyjaśnienia otaczających go zjawisk ekonomicznych i społecznych, uczy się myśleć, wypowiadać oraz pisać w sposób logiczny i spójny.
Kryteria oceniania
Zaliczenie odbywać się będzie na jednej podstawie - prezentacji artykułu naukowego (potencjalnie związanego z tematyką pracy licencjackiej) i jego krytycznej analiza w kontekście tematyki poznanej na przedmiocie.
Literatura
Hernán, M.A. and Robins, J.M., 2010. Causal inference.
Pearl, J., Glymour, M. and Jewell, N.P., 2016. Causal inference in statistics: A primer. John Wiley & Sons
Cunningham, S., 2021. Causal Inference. Yale University Press.
Pearl, J. and Mackenzie, D., 2018. The book of why: the new science of cause and effect. Basic books.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: