- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Innowacyjny model biznesowy i strategia działania 2400-ZEWW838-OG
W ramach interaktywnej pracy opartej na studiach przypadków będziemy poszukiwać odpowiedzi m. in. na następujące pytania:
• Jakie są kluczowe elementy skutecznego modelu biznesowego ?
• Czym jest innowacyjność i jak wykorzystać potencjał tzw. otwartych innowacji ?
• Jakie są podstawowe schematy i warianty modeli biznesowych?
• Jak rozumieć pojęcie łańcucha wartości na poziomie firmy, sektora, kraju i na poziomie globalnym (tzw. Global Value Chain) ?
• Jak przebiega cykl życia przedsiębiorstwa i czym są granice wzrostu ?
• Jakie są uwarunkowania strategiczne w kształtowaniu modeli biznesowych (rola różnej klasy aktywów, otoczenie konkurencyjne, etc.) ?
• Jakie są istotne sfery zarządzania przedsiębiorstwem w kształtowaniu modelu biznesowego ?
• Czym różni się model biznesowy od strategii firmy ?
• Jakie są podstawowe modele przydatne wyznaczaniu strategii przedsiębiorstwa ?
• Jakie są podstawowe elementy budowy strategii organizacji ?
• Jakie są podstawowe komponenty zarządzania strategicznego organizacją w różnej fazie cyklu życia ?
• Jak dopasować narzędzia wspomagające kontrolę menedżerską do modelu biznesowego ?
• Czym jest kontroling strategiczny i operacyjny ?
• Jakie narzędzia zastosować aby właściwie rozpoznać ryzyka dla działania przedsiębiorstwa/organizacji ?
• Nowe modele biznesowe w obszarze implementacji celów klimatycznych i zrównoważonego rozwoju - studia przypadków
Zagadnienia
1. Strategia a model biznesowy
Współczesne trendy w zarządzaniu. Ogólna charakterystyka idei i pojęcia strategii, procesu zarządzania strategicznego; cele, istota i etapy procesu zarządzania strategicznego, ewolucja myślenia strategicznego, główne szkoły i podejścia zarządzania strategicznego, podstawowe narzędzia analizy strategicznej i zasobów przedsiębiorstwa
2. Modele biznesowe
Model biznesu – podstawowe pojęcia
Ewolucja modeli biznesowych
Business Model Canvas
Struktura modelu biznesowego
Podstawowe metody projektowania modeli biznesu Charakterystyka innowacyjnych modeli biznesu Zrównoważone modelowanie biznesu
Trendy technologiczne a modele biznesu
Przyszłość modeli biznesu
3. Generowanie i ocena opcji strategicznych
macierz SWOT, strategie podstawowe/centralne (corporate): strategie na poziomie jednostek (business), strategie funkcjonalne (functional)
4. Wdrażanie i kontrola strategii
skuteczna realizacja strategii, planowanie zasobów: struktura, przywództwo, zasoby ludzkie, technika, zrównoważona karta wyników, modele biznesowe,
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W efekcie procesu kształcenia student:
- potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia i problemy zarządzania strategicznego,
- zna metody analizy strategicznej, identyfikuje różne typologie strategii, kryteria ich wyboru oraz opisuje narzędzia kontroli i monitoringu,
- ma pogłębioną wiedzę z zakresu funkcjonowania organizacji, jej celów działania, zasobów, uwarunkowań, otoczenia, etc.
- ma pogłębioną wiedzę na temat zarządzania strategicznego i szkół oraz typologii strategii,
- zna i rozumie konieczność poznawania koncepcji zarządzania strategicznego jako źródła wiedzy i narzędzia do oddziaływania na rozwój organizacji,
- posługuje się wyspecjalizowaną terminologią, schematami i modelami z zakresu zarządzania strategicznego,
- ma bogatą wiedzę z zakresu budowania i uwarunkowań wdrażania strategii przedsiębiorstwa,
Umiejętności:
Po ukończeniu kursu student:
- potrafi dokonać analizy otoczenia mikro, mezo i makro, wykorzystując różne metody analizy strategicznej,
- posiada umiejętność krytycznego myślenia i oceny stosowanych strategii dla rozwoju przedsiębiorstwa,
- potrafi samodzielnie definiować problemy i szukać ich w zakresie zarządzania strategicznego,
- posiada umiejętność poszukiwania, doboru, selekcji i oceny informacji na potrzeby formułowania i wdrażania strategii organizacji,
- potrafi stosować metody i narzędzia stosowane w zarządzaniu strategicznym organizacją,
- posiada umiejętność w zakresie wyznaczania celów strategicznych przedsiębiorstwa oraz diagnozowania kluczowych czynników konkurencyjności przedsiębiorstwa
- posiada umiejętność w zakresie doboru i konstrukcji planów strategicznych oraz strategii przedsiębiorstwa na poziomie całej organizacji, jak i na poziomie funkcjonalnym
- ma świadomość możliwości zarządzania strategicznego jako instrumentu podnoszącego konkurencyjność organizacji,
- potrafi przygotować wystąpienie ustne i pisemne poświęcone zagadnieniom związanym z problematyką zarządzania, w tym potrafi podczas wystąpienia dokonać krytycznej analizy różnych koncepcji i wypracować własne stanowisko.
Kompetencje społeczne
Na zakończenie kursu student:
- rozumie społeczną odpowiedzialność związaną z zarządzaniem strategicznym,
- potrafi dokonać samooceny kompetencji oraz doskonalić swoje umiejętności w zakresie zarządzania strategicznego,
- potrafi określać priorytety służące realizacji celów zarządzania strategicznego,
- potrafi współpracować w grupie jak również samodzielnie analizować studia przypadków,
- rozumie ideę uczenia się przez całe życie,
- zgłasza gotowość do uczestniczenia w projektach,
- rozwija umiejętności przywódcze,
- rozwija krytyczne myślenie,
- potrafi słuchać ze zrozumieniem
- potrafi planować i podejmować wyzwania związane z samokształceniem,
Kryteria oceniania
Obecność w trakcie zajęć oraz ocena efektów pracy grupowej i samodzielnej na studiach przypadków
Punkty za aktywność w trakcie zajęć (30%) oraz punkty za ocenę efektów pracy grupowej (30%) i samodzielnej (40%) na studiach przypadków
Literatura
1. Osterwalder A. Pigneur Y. "Tworzenie modeli biznesowych - Podręcznik wizjonera", Helion 2012
2. Pijl P., Lokitz J., Solomon L.K., "Nowoczesne projektowanie modeli biznesowych", Helion 2018
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Grupa 1 dr Grzegorz Tchorek 09 października w godzinach 17:00 – 18:30 Grupa 2 dr Grzegorz Tchorek 09 października w godzinach 18:45 – 20:15 Grupa 3 - Dr Marcin Dwórznik |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: