- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Analizy rynku i badania marketingowe 2400-ZEWW837-OG
Kurs jest dedykowany wszystkim, którzy chcą opanować i wykorzystywać wiedzę w zakresie analiz rynkowych i badań marketingowych zarówno w biznesie, działalności naukowej, badawczej oraz działalności tzw. trzeciego sektora.
W ramach interaktywnej pracy opartej na studiach przypadków będziemy poszukiwać odpowiedzi m. in. na następujące pytania:
• Co to są badania marketingowe i analizy rynkowe oraz w jakich celach się je realizuje ?
• Jakie są podstawowe metody badania rynku i zbierania informacji ?
• Jak wykorzystać Internet do szybkiego i skutecznego zbierania danych i bezpłatnej analizy danych?
• Jakie grupy interesariuszy przedsiębiorstwa/organizacji mogą podlegać badaniom rynkowym i marketingowym w ramach otoczenia dalszego i bliższego ?
• Które działy/obszary funkcjonowania firmy powinny zostać zaangażowane w badania?
• Jakie problemy decyzyjne mogą być rozwiązywane przy pomocy badań rynkowych/marketingowych ?
• Jakie są podstawowe fazy realizacji badań rynku/ marketingowych ?
• Jak poprawnie przygotować kwestionariusz ankietowy, zaprogramować badanie, kwestionariusz wywiadu, etc. ?
• Co to jest próba badawcza i jak ją właściwie dobrać do naszych celów marketingowych ?
• W jaki sposób zaprojektować i wykorzystać badania do sformułowania strategii przedsiębiorstwa, segmentacji i pozycjonowania ?
• Jakie są podstawowe narzędzia/techniki do analizy danych rynkowych na poziomie makroekonomicznym, sektorowym i na poziomie przedsiębiorstw ?
• Jak łączyć badania jakościowe i ilościowe oraz czym jest triangulacja ?
• Jakie są kluczowe elementy briefu badawczego ?
• Jak badać rynek w obszarze nowych megatrengów – sharing economy, transformacja energetyczna, przeciwdziałanie zmianom klimatu, etc. ?
• Jak szacować wielkość rynku i poziom cen na podstawie badań marketingowych ?
Szczegółowe zagadnienia
Istota analizy rynku
- Źródła danych i ich wybór (pierwotne, wtórne, etc.)
- Zasady, etapy i cele analizy rynku
- Zastosowania wyników analizy i ich interpretacja
- Analiza rynku a badania marketingowe
- Rynek jako przedmiot analizy
- Metody szacowania wielkości i pojemności rynku
- Wpływ cen na pojemność rynku, elastyczność cenowa i dochodowa popytu
- Analiza i interpretacja trendów i wahań sezonowych
- Badania produktów,
- Badania cen,
- Badania promocji,
- Badania dystrybucji
Metody i techniki badań rynku.
- Metody i techniki badań rynku,
- Metodyka badań panelowych i fokusowych – scenariusz i dobór uczestników badania,
- Przygotowanie kwestionariuszy badawczych i ich walidacja, dobór skali, etc.
- Dobór próby i techniki realizacji badań
- Organizacja i instytucje badań rynku
- Etyczne aspekty badań rynku
- Zamawianie badań u wyspecjalizowanych dostawców
- Samodzielne badania z wykorzystaniem bezpłatnych narzędzi
Metody prezentacji i oceny wyników badań
- Przekroje analizy rynku
- Analiza środowiska makroekonomicznego
- Analiza popytu i zachowań konsumentów
- Metody analizy udziałów rynkowych i konkurencji
- Analiza cen.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza, umiejętności:
W wyniku procesu kształcenia student:
- ma wiedzę o istocie, wartości i ograniczeniach różnego rodzaju badań marketingowych, określa cele i funkcje badań marketingowych / rynkowych
- rozumie istotę badań i zna problemy do rozwiązania na poszczególnych etapach badań rynkowych i marketingowych,
- ma wiedzę i świadomość roli badań naukowych w ograniczaniu ryzyka biznesowego w zależności od metody badań i ich rzetelności,
- zna funkcjonowanie rynku i mechanizm rynkowy oraz jego rolę w decyzjach podejmowanych w przedsiębiorstwach,
- posiada wiedzę na temat narzędzi do badania chłonności, zdolności rynkowej i potencjału rynkowego, a także jego wrażliwości popytu na cenę, dochody i inne czynniki
- rozumie istotę i konieczność badań postaw i preferencji konsumentów, badań struktury rynku i metod profilowania pozycji rynkowej przedsiębiorstw (badania konkurencji i konkurencyjności), badań segmentacyjnych, produktów i cen, badań promocji i dystrybucji.
Umiejętności:
Po ukończeniu kursu student:
- potrafi przygotować koncepcję badania marketingowego z uwzględnieniem wszystkich jego etapów
- potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizy przyczyn oraz przebiegu procesów i zjawisk
- umie korzystać z różnych źródeł danych i interpretować dane statystyczne oraz obliczać i interpretować kluczowe wskaźniki
- może zlecać i nadzorować badania marketingowe oraz oceniać wyniki tych badań,
- umie identyfikować i analizować relacje pomiędzy konkurującymi podmiotami gospodarczymi, budować mapy grup strategicznych, przeprowadzać badania segmentacyjne, określać czynniki konkurencyjności produktu i przedsiębiorstwa, identyfikować czynniki wpływające na zachowania nabywców.
- posiada umiejętność przedstawienia własnego stanowiska, popierając je argumentami opartymi na wynikach przeprowadzonych badań.
Umiejętności społeczne
Po ukończeniu kursu student:
- potrafi poprawnie interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne i wzajemne relacje między nimi oraz formułować własne opinie oraz krytycznie dobierać dane i metody ich analizy
- student potrafi pracować w zespole projektującym proces badań marketingowych w celu rozwiązania zadanego problemu
- potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności poszerzone o wymiar interdyscyplinarny
- rozumie potrzebę rozwijania umiejętności pracy w grupie i komunikacji z różnymi interesariuszami
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz dąży do pogłębiania i uzupełniania nabytej wiedzy i umiejętności,
- zachowuje krytyczny stosunek do wyrażania opinii, potrafi współpracować w zespole i pracować samodzielnie, przejawia odpowiedzialność za powierzone mu zadania, wykazuje inicjatywę i przedsiębiorczość;
- prawidłowo komunikuje się z otoczeniem,
Kryteria oceniania
Obecność w trakcie zajęć oraz ocena efektów pracy grupowej i samodzielnej na studiach przypadków
Punkty za aktywność w trakcie zajęć (30%) oraz punkty za ocenę efektów pracy grupowej (30%) i samodzielnej (40%) na studiach przypadków
Literatura
Badania marketingowe. Metody, techniki i obszary aplikacji na współczesnym rynku, pod red. Mazurek-Łopacińska K., Warszawa 2016.
Sagan A., Metodologia badań ekonomicznych, Kraków 2016.
Kaczmarczyk S., Badania marketingowe. Podstawy metodyczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2014
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Grupa 1 13 listopad w godzinach 17:00 – 18:30 Grupa 2 13 listopad w godzinach 18:45 – 20:15 |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: