- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Praktyczne aspekty analizy i interpretacji sprawozdań finansowych 2400-ZEWW835-OG
Kurs jest oferowany jako część projektu finansowanego ze środków strukturalnych Unii Europejskiej, w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, z programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój 2014-2020
Program zajęć obejmuje szerokie i elastyczne podejście do problematyki sprawozdawczości finansowej, uwzględniające różne uwarunkowania funkcjonowania podmiotów gospodarczych, w tym odmienne strategie, modele biznesowe i potrzeby informacyjne ich interesariuszy, jak również prezentuje sposoby i możliwości jej praktycznego wykorzystania w rozmaitych obszarach biznesowych, wymagających podejmowania decyzji operacyjnych, inwestycyjnych i finansowych. Program obejmuje trzy, wzajemnie ze sobą powiązane moduły, w których wiedza jest przekazywana za pomocą technik umożliwiających samodzielną pracę uczestników, ich wzajemną interakcję i bieżące uzyskiwanie informacji zwrotnej od prowadzących.
Moduł 1. Istota, cele i zadania sprawozdawczości finansowej. Modele wyceny oraz ich wpływ na sprawozdania finansowe, ocenę podmiotu i proces podejmowania decyzji (12 godz.)
• Sprawozdawczość finansowa – istota, rodzaje, cele i zadania – komu służy i jak czerpać z jej potencjału dla podejmowania decyzji operacyjnych, inwestycyjnych i finansowych.
• Polityka rachunkowości a model biznesowy, strategia i potrzeby informacyjne użytkowników.
• Podstawowe zasady sprawozdawczości finansowej, czyli reguły rządzące procesem sporządzania sprawozdań finansowych, ich czytania i rozumienia.
• Kluczowe sprawozdania finansowe czyli jak rozpoznać obraz sytuacji majątkowej, sytuacji finansowej i dokonań jednostki. Wstęp do czytania sprawozdań finansowych.
• Zrozumieć bilans – co obejmuje a czego nie pokazuje, jak go czytać ze zrozumieniem. Walory informacyjne, skąd biorą się liczby w bilansie i czy zawsze są jednoznaczne, wpływ decyzji i zdarzeń na obraz sytuacji majątkowej i finansowej firmy.
• Zrozumieć rachunek zysków i strat (RZiS, P&L) – co obejmuje a czego nie pokazuje, jak go czytać ze zrozumieniem. Ocena jakości i trwałości wyniku finansowego. Zysk zyskowi nie jest równy - różne kategorie zysków i ich znaczenie. Ograniczenia informacyjne rachunku zysków i strat. Sposoby raportowania wyniku finansowego.
• Zrozumieć sprawozdanie z przepływów pieniężnych - co obejmuje, jakie są jego relacje z RZiS, jak go czytać ze zrozumieniem. Ocena źródeł generowania i wydatkowania środków pieniężnych. Struktura sprawozdania a obraz firmy. Przyczyny różnic między zyskiem a przepływami pieniężnymi.
Moduł 2. Analiza sprawozdań finansowych (10 godz.)
• Analiza wstępna sprawozdań finansowych, czyli tzw. analiza pozioma oraz pionowa: bilansu, rachunku wyników i rachunku przepływów pieniężnych.
• Analiza wskaźnikowa sprawozdań finansowych - dynamika i struktura podstawowych składników majątku, finansowania działalności oraz przychodów i współmiernych do nich kosztów jak również przepływów pieniężnych.
• Studia przypadków - w ramach studiów przypadków zostanie przedstawiony potencjalny wpływ polityki rachunkowości lub zmiany przepisów rachunkowości na wyniki analizy finansowej i podejmowane na jej podstawie oceny i decyzje.
• Wycena przedsiębiorstw i wykorzystanie jej w sprawozdawczości finansowej.
Moduł 3. Rachunkowość i raportowanie w ujęciu strategicznym (10 godz.)
• Strategie przedsiębiorstw i ich odzwierciedlenie w sprawozdaniach finansowych.
• Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa – percepcja różnych grup interesariuszy w długim i krótkim okresie, koncepcja Ekonomicznej Wartości Dodanej (EVA) w kontekście sprawozdawczości finansowej.
• Benchmarking strategiczny w osiąganiu przewagi konkurencyjnej w długim horyzoncie czasowym.
• Wpływ rachunku cyklu życia produktu/ przedsiębiorstwa na sprawozdania finansowe.
• Analiza danych jakościowych – analiza danych pochodzących ze sprawozdań z działalności, czy informacji dodatkowej, stosowanie mierników finansowych i niefinansowych, uwzględnianie informacji dotyczących efektów zewnętrznych (np. środowiskowych) funkcjonowania przedsiębiorstwa, czy też społecznej odpowiedzialności biznesu, ocena niepewności szacunków i założeń w ujęciu strategicznym.
• Aspekty behawioralne w sprawozdawczości finansowej - pułapki percepcji przy analizie sprawozdań finansowych oraz źródła ograniczonej racjonalności przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych, ocena stosowania przez spółkę zasad ładu korporacyjnego i wybrane elementy analizy ryzyka z punktu widzenia inwestorów w perspektywie strategicznej.
• Wybrane elementy rachunkowości i sprawozdawczości instytucji sektora finansów publicznych oraz organizacji pożytku publicznego.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
A) wiedza
Student zna kluczowe zasady tworzenia sprawozdań finansowych, w tym sposoby wyceny pozycji bilansowych i pomiaru dokonań w ujęciu memoriałowym i pieniężnym.
Student zna zawartość informacyjną sprawozdań finansowych oraz zasady ich analizy i interpretacji.
Student rozumie znaczenie polityki rachunkowości dla kształtowania obrazu sytuacji przedsiębiorstwa w sprawozdaniu finansowym oraz ich wpływ na decyzje gospodarcze firmy i jej interesariuszy.
Student zna kluczowe wymiary analizy finansowej, w tym wskaźniki finansowe.
B) Umiejętności
Student potrafi czytać sprawozdania finansowe i dokonywać na ich podstawie oceny sytuacji majątkowej, finansowej i dokonań przedsiębiorstwa.
Student potrafi identyfikować ograniczenia sprawozdań finansowych i uwzględniać je w procesie podejmowania decyzji.
Student potrafi rozpoznać wpływ polityki rachunkowości na obraz finansowy firmy.
Student potrafi przeprowadzić analizę wskaźnikową sprawozdań finansowych.
Student potrafi odzwierciedlić wpływ decyzji i zdarzeń gospodarczych na sprawozdania finansowe.
C) kompetencje społeczne
Student analizuje sprawozdania finansowe w świetle zasad i standardów rachunkowości. Rozumie rolę i możliwości polityki rachunkowości w tworzeniu obrazu sytuacji majątkowej i finansowej jednostki gospodarczej. Rozumie funkcje i rolę rachunkowości w zarządzaniu jednostką gospodarczą. Student posiada świadomość skutków finansowych decyzji i zdarzeń gospodarczych podejmowanych w przedsiębiorstwie. Student posiada świadomość znaczenia informacji finansowych dla funkcjonowania jednostki gospodarczej i jego otoczenia.
K_K03, K_W01, K_W02, K_U01, K_K01, K_K02
Kryteria oceniania
Każdy z modułów jest zaliczany przez prowadzącego na podstawie obecności Uczestników, aktywnego udziału Uczestników w zajęciach i wykonywania prac zespołowych. Każdy z modułów jest oceniany jako „zaliczony” lub „niezaliczony”, zaś do uzyskania zaliczenia całego kursu jest wymagane uzyskanie zaliczenia wszystkich trzech modułów. Następnie ocena końcowa będzie ustalana w oparciu o sumę punktów uzyskanych w trzech modułach. Zajęcia będą realizowane w formule synchronicznej i asynchronicznej, gdzie część zadań będzie zlecana Uczestnikom do wykonania pomiędzy zajęciami (np. z tygodnia na tydzień), a rezultaty pracy będą prezentowane na początku kolejnych zajęć.
Każdy z prowadzących moduł ocenia procentowo poszczególne osoby pracujące w zespołach oraz indywidualnie, w tym zaangażowanie w realizację poszczególnych zadań i studiów przypadku.
W ramach każdego modułu będą przyznawane punkty i w każdym module jest konieczne uzyskanie 50% sumy punktów, a następnie ocena końcowa będzie ustalana na podstawie sumy punktów z trzech modułów.
Literatura
P. Czajor, A. Jurewicz, M. Michalak, E. Walińska, A. Wencel, System rachunkowości finansowej – zasady pomiaru, ewidencji i prezentacji, Wolters Kluwer, Warszawa, 2020,
W. Gos (pod red.), M. Janowicz, P. Mućko, A. Niemiec, W. Skoczylas, Sprawozdania finansowe i ich analiza: podręcznik. Warszawa: Stowarzyszenie Księgowych w Polsce - Zarząd Główny Instytut Certyfikacji Zawodowej Księgowych, 2019.
J. Gierusz, M. Gierusz (praca zbiorowa pod red.), Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej w teorii i w praktyce, Oddk, Gdańsk, 2017
J. Gad, A. Jurewicz, E. Walińska, A. Wencel, Sprawozdanie finansowe według MSSF, Wolters Kluwer, Warszawa, 2011
D. Wędzki, Analiza wskaźnikowa sprawozdania finansowego. T. 1 oraz T. 2. Kraków: Oficyna a Wolters Kluwer business, 2009.
P. Gołaszewski, P. Urbanek, E. Walińska, Analiza sprawozdań finansowych. Łódź: Fundacja Rozwoju Rachunkowości w Polsce 2001.
A. Nowak, Modele badania sprawozdań finansowych przedsiębiorstwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013.
Bronisław M. (pod red.), Specyfika regulacji w zakresie rachunkowości jednostek zainteresowania i pożytku publicznego. Warszawa : Difin, 2015.
W. Gabrusewicz, Analiza finansowa przedsiębiorstwa. Teoria i zastosowanie, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2014
M. Sierpińska, B. Niedbała, Controling operacyjny w przedsiębiorstwie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2003
G.K. Świderska (red), Controling kosztów i rachunkowość zarządcza, Warszawa, Difin, 2010
J. Folga, K. Trzpioła, Cash Flow Praktyczne aspekty sporządzania sprawozdania z przepływów pieniężnych, Warszawa, Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, 2017
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: