Economics of Education 2400-ZEWW801
Konwersatorium przeznaczone jest dla studentów zainteresowanych zagadnieniami z obszaru ekonomii edukacji, w tym determiantami wyboru ścieżki kształcenia oraz wpływem kształcenia się na sytuację jednostki na rynku pracy (aktywność zawodową, zarobki).
Celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z teorią oraz wynikami badań empirycznych z tego obszaru.
Zajęcia mają formę wykładu oraz prezentacji wyników badań empirycznych połączonych z dyskusją na następujące tematy:
1. Edukacja jako inwestycja w kapitał ludzki
2. Teorie wyjaśniające podejmowanie kształcenia i jego efekty
3. Metody pomiaru efektów kształcenia się
4. Edukacyjna funkcja produkcji
5. Systemy edukacji w innych krajach
6. Determinanty wyboru ścieżki edukacyjnej
7. Inwestycje rodziców i otoczenia w umiejętności dziecka
8. Edukacja formalna
9. Efekty reform systemu edukacji formalnej
10. Kształcenie się za granicą
11. Edukacja pozaformalna
12. Edukacja nieformalna
13. Umiejętności kognitywne i niekognitywne
Od studentów oczekuje się przygotowania i przedstawienia przed grupą prezentacji wyników wybranego badania empirycznego dotyczącego jednego z powyższych tematów.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student zna:
1. podstawowe teorie wyjaśniające podejmowanie kształcenia i jego efekty,
2. podstawowe metody badania efektów kształcenia,
3. wyniki kluczowych badań empirycznych dotyczących determinantów oraz efektów kształcenia.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia na ocenę są:
1. egzamin w formie testu (50%),
2. prezentacja wybranego artykułu naukowego (40%),
3. aktywność w trakcie zajęć (10%).
Literatura
Artykuły naukowe oraz raporty z badań na temat determinantów oraz efektów kształcenia. Ich wykaz zostanie podany w trakcie zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: