Decyzje w przedsiębiorstwach: kształtowanie rynku 2400-ZEWW781
I część (wprowadzenie)
1. Modele podejmowania decyzji: racjonalny i ograniczonej racjonalności (ograniczenia obiektywne, ograniczenia subiektywne, model kosza na śmiecie). Teoria racjonalnych decyzji (H.A.Simon). Logika rezultatu i logika kontekstu. Ograniczona racjonalność – przyczyny. Nierealistyczność teorii racjonalnych decyzji (Ch.E.Lindblom). Decyzje w warunkach ryzyka i niepewności.
2. Struktura rynku. Co decyduje o strukturze rynku? Jak struktura rynku wpływa na zachowanie przedsiębiorstw działających na tym rynku. Struktura rynku a strategie rozwoju przedsiębiorstw. Zdolność firm do wpływania na rynek – czynniki.
I część (analityczna, realizowana przez Studentów)
Wybór przez Studentów spółek do analizy (z grupy przedsiębiorstw niefinansowych, których akcje notowane są na GPW w Warszawie). Studenci pracują w 2-osobowych zespołach.
Przygotowanie i prezentacja przez Studentów informacji (prezentacja) o wybranej spółce, m.in. opis (z wykorzystaniem wykresów) struktury rynku na którym działa spółka, misja, cele strategiczne, opis produktowy i geograficzny, udział w rynku, struktura akcjonariatu, struktura grupy kapitałowej, najważniejsze regulacje prawne mające wpływ na działalność spółki.
II część (podejmowanie decyzji, analiza strategiczna – omówienie narzędzi)
1. Podejmowanie decyzji w przedsiębiorstwie - etapy.
2. Strategia przedsiębiorstwa – cztery szkoły: planistyczna, ewolucyjna, pozycyjna, zasobów i umiejętności.
3. Analiza przewagi konkurencyjnej i analiza strategiczna (w tym m.in. analiza makrootoczenia, analiza strukturalna sektora, ekstrapolacja trendów, luka strategiczna, analiza konkurencji, model łańcucha wartości, analiza KPI, metody portfelowe, m.in. macierz BCG, analiza SPACE, analiza SWOT.
II część (analityczna, realizowana przez Studentów)
Studenci przygotowują i prezentują analizę strategiczną spółek w oparciu o wybrane przez siebie narzędzia. Analizę kończy prezentacja modelu biznesowego oraz analiza SWOT wybranej spółki. Celem tej części konwersatorium jest pokazanie wpływu decyzji przedsiębiorstw podjętych w przeszłości na rynek na którym działa spółka.
III część (kształtowanie rynku – strategie)
1. Strategiczna kongruencja – zasoby, otoczenie (na bazie analizy SWOT), wartości (wizja, misja).
2. Strategie rozwoju firmy – kształtowanie rynku, strategiczne alternatywy, strategia wzrostu firmy m.in. Ansoffa, Druckera, model Andrewsa, strategie konkurencji Portera. Strategie adaptacji, strategie sterowania.
III część (analityczna, realizowana przez Studentów)
Studenci przygotowują i prezentują swoje pomysły na zmiany w modelu biznesowym spółki (decyzje), które pozwolą jej na efektywne oddziaływanie na rynek, kształtowanie rynku. Prezentują wynikające z tego potencjalne zmiany (na wykresach) w strukturze rynku, na którym działa spółka. Wybierają i omawiają strategie, które spółka powinna wykorzystać, aby proponowana zmiana modelu biznesowego mogła zostać zrealizowana.
Celem tej części jest pokazanie wpływu decyzji spółek (zmiany w modelu biznesowym), wspartych wybranymi przez Studentów strategiami, na zmiany struktury rynku na którym te spółki działają.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Student nabywa kompetencji w zakresie:
a) wiedza
• wiedza i rozumienie ograniczeń działania przedsiębiorstwa wynikających ze struktury rynku,
• wiedza i rozumienie znaczenia czynników makroekonomicznych dla decyzji podejmowanych w przedsiębiorstwie,
• wiedza na temat wpływu decyzji podjętych w przedsiębiorstwie w przeszłości na jego zdolność do kształtowania rynku,
• znajomość różnych narzędzi analizy konkurencji i analizy strategicznej, modeli biznesowych przedsiębiorstw i rozumienie potrzeby ich zmian.
b) umiejętności
• umiejętność oceny struktury rynku na którym działa przedsiębiorstwo,
• umiejętność wykorzystania metod analitycznych, w tym narzędzi analizy strategicznej, do oceny decyzji podejmowanych przez przedsiębiorstwo w przeszłości i ich wpływu na pozycję przedsiębiorstwa na rynku,
• umiejętność interpretacji uzyskanych wyników analiz i zaproponowania zmian (decyzji) w modelu biznesowym spółek,
• umiejętność dostosowania strategii do planowanych zmian w modelu biznesowym.
c) kompetencje społeczne
• umiejętności pracy w grupie,
• zdolność do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Kryteria oceniania
Kryteria oceny i metody oceny:
Ocena końcowa będzie składać się z trzech części:
1. zadanie indywidualne (praca domowa) oraz
2. zadanie zespołowe (prezentacja),
3. egzamin końcowy (egzamin pisemny).
Zadanie indywidualne (praca domowa) to przeprowadzenie i przedstawienie na zajęciach wyników analizy wybranej przez siebie spółki w trzech aspektach:
a) analiza opisująca wybraną spółkę,
b) analiza konkurencji i analiza strategiczna,
c) propozycja zmian w modelu biznesowym i zastosowania nowych strategii.
Zadanie zespołowe to prezentacja zadanego tematu z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstw lub otoczenia gospodarczego.
Dla powyższych zadań oceny będą w dwóch kategoriach:
- zawartość merytoryczna i
- prezentacja w formacje ppt.
Ze wszystkich ocen liczona jest średnia. Otrzymane oceny dają 40% ostatecznej oceny.
Aby zostać dopuszczonym do egzaminu końcowego, student musi spełnić dwa pierwsze warunki.
Wynik końcowy składa się z dwóch części:
• 40% punktacji za zadania indywidualne i zespołowe,
• 60% punktów z egzaminu końcowego
Literatura
1. Podręcznik do mikroekonomii (do wyboru np. Hal R. Varian 2024)
2. Allaire Y., Firsirotu M.E. (2000), Myślenie strategiczne, PWN
3. Analiza rynku (2003), Mruk H. (red.), PWE
4. Berliński L. (2003), Projektowanie i ocena strategii innowayjnych, AJG
5. Brilman J. (2002), Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE
6. Chwistecka H., Sroka W. (2000), Alianse strategiczne, WPSB
7. Cygler J. (2002), Alianse strategiczne, Difin
8. De Wit B., Meyer R (2007), Synteza strategii, PWE
9. Doz Y.L., G.Hamel G. (2006), Alianse strategiczne. Sztuka zdobywania korzyści poprzez współpracę
10. Drążek Z., Niemczynowicz B. (2003), Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa
11. Gierszewska G., Romanowska M. (2002), Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa
12. Gorynia M. (2007), Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, PWE
13. Janasz W., Janasz K., Świadek A., Wiśniewska J. (2001), Strategie innowacyjne przedsiębiorstw, USzczeciński
14. Johnson G., Scholes K. (2002), Exploring Corporate Strategy, Pearson Educationl
15. Konkurencyjność przedsiębiorstw – nowe podejście (2002), Skawińska E. (red.), PWN
16. Kotler Ph., Trias de Bes F. (2004), Marketing lateralny, PWE
17. Lisiński M. (2004), Metody planowania strategicznego, PWE
18. Obłój K. (2001), Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej, PWE
19. Obłój.K (2017), Praktyka strategii Irmy, Poltext
20. Peng M.W. (2001), The Resource-Based View and International Business, Journal of Management,
21. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie (2001), Lichtarski J. (red.), WAE im. O.Langego we Wrocławiu, Wrocław
22. Rokita J. (2005), Zarządzanie strategiczne. Tworzenie i utrzymywanie przewagi konkurencyjne, PWE
23. Romanowska M. (2009), Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWE
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: