Zarządzanie podmiotowe 2400-ZEWW723
Zajęcia mają na celu poznanie i wprowadzenie do praktyki następujących tematów:
• Znaczenie osoby w komunikacji, relacjach i biznesie
• Dwa podejścia M. Bubera: przedmiot - podmiot
• Rodzaje komunikacji przedmiotowej i podmiotowej
• Cechy przedmiotowego podejścia do ludzi (Inward Mindset)
• Sposoby unikania odpowiedzialności: obwinianie i usprawiedliwianie
• Mechanizm sprzeniewierzania wobec siebie
• Świadomość uprzedzeń
• Proces erozji relacji z ludźmi
• Blame game w biznesie
• Kultura brania odpowiedzialności
• Postawa wolna od uprzedzeń (Outward Mindset)
• Skupienie na wynikach
• Efektywne zasady postępowania
• Techniki sprzyjające podejmowaniu odpowiedzialności
• Konsekwencje akceptacji osób: rozwiazywanie konfliktów, zaangażowanie, panowanie nad stresem, rozwiązywanie problemów, wzrost zaufania, radzenie sobie z porażkami
• Plan rozwoju podmiotowego podejścia w kontaktach z ludźmi
Szacunkowa liczba godzin na osiągnięcie efektów kształcenia: 30+15
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Podczas zajęć i po ich ukończeniu student:
• Określi cechy podmiotowego i przedmiotowego podejścia wobec ludzi
• Potrafi posługiwać się przedmiotowymi i osobistymi komunikatami
• Wskaże i zinterpretuje przykłady wymagające osobowego podejścia do ludzi
• Zaplanuje własny sposób efektywnego postępowania z ludźmi
• Rozpozna i przećwiczy komunikaty obwiniające i usprawiedliwiające
• Wskaże cechy blame game w organizacjach
• Wykorzysta praktycznie zasady podmiotowego podejścia do ludzi
• Zgromadzi słownik podmiotowego i przedmiotowego podejścia do ludzi
• Zastosuje podmiotowe podejście w różnych sytuacjach życia i pracy
• Przygotuje praktyczny plan wprowadzania zarządzania podmiotowego w swoim postepowaniu i relacjach z ludźmi
KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KU03, KK01, KK02, KK03
Kryteria oceniania
ocena ciągła - 50%
praca semestralna - 50%
obecności, aktywność
Literatura
Literatura obowiązkowa:
• Instytut Arbingera, Przywództwo a oszukiwanie samego siebie, MTBiznes, Warszawa 2012
• Włodarski W., Różnorodny menedżer, czyli za granicą władzy. Poradnik coacha, Wyd. Poltext, Warszawa 2016
Literatura uzupełniająca:
• Blikle A., Doktryna jakości, Onepress, Gliwice 2014
• The Arbinger Institute, Anatomia pokoju, MTBiznes, Warszawa 2018
• The Arbinger Institute, Zmień perspektywę, MTBiznes, Warszawa 2018
• Tavris C., Aronson E., Błądzą wszyscy (ale nie ja), Smak Słowa, Sopot 2014
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: