Warsztaty budowania strategii 2400-ZEWW704
1. Podejście strategiczne - obszar i specyfika zastosowań (6 godz.)
- Analiza otoczenia organizacji, zmiany makroekonomiczne, społeczne, kulturowe, polityczne, prawne
- Analiza wnętrza organizacji, zasoby organizacji
- Cechy charakterystyczne analizy strategicznej i kultury strategicznej organizacji.
2. Proces budowania strategii organizacji, misja, cel strategiczny, strategie generalne i funkcjonalne. (4 godz.)
3. Rodzaje strategii i wybór strategii (4 godz.)
- Analiza potencjału strategicznego organizacji (metody portfelowe, ocena pozycji strategicznej organizacji)
- Czynniki zewnętrzne determinujące wybór strategii (analiza konkurencji, atrakcyjność rynku i branży)
- Proces wyboru strategii.
4. Pułapki strategiczne i błędy w realizacji strategii. (2 godz.)
5. Strategie konkurencji w bankowości komercyjnej: fuzje, przejęcia, procesy konsolidacyjne, zmiana charakteru działalności - wybrane przykłady. (4 godz.)
6. Warsztaty budowania strategii (10 godz.)
- zajęcia w grupach nad studiami przypadków decyzji strategicznych przedsiębiorstwa: praktyczne zastosowanie wiedzy nt. analiz strategicznych i budowania podstaw strategii
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
• charakteryzuje proces budowania strategii w firmie
• identyfikuje rodzaje strategii
• opisuje zasady i metody tworzenia strategii w przedsiębiorstwie
• analizuje decyzje strategiczne przedsiębiorstwa w kontekście cyklu życia jego produktów
• opisuje zasady i proces tworzenia strategii w oparciu o zbilansowaną kartę wyników
• charakteryzuje najczęstsze błędy przy tworzeniu strategii i definiuje obszary ryzyka strategicznego
• opisuje specyficzne strategie konkurencji instytucji finansowych
• potrafi dokonać analizę przypadku strategii firmy, obejmującą m.in. analizę wnętrza i otoczenia firmy, zastosowanie metod portfelowych, określenie misji firmy i jej celów strategicznych oraz podstawowych założeń strategii funkcjonalnych
SU05, SU06, SK01, SK03, SU04, SU03, SU02, SU01, SW03, SW02, SW01, SW04, SW05, SK02, SK04
Kryteria oceniania
Studenci są oceniani za efekty prac nad studium przypadku zarządzania strategicznego. W trakcie pracy w grupach podczas zajęć, studenci przeprowadzają analizę przedsiębiorstwa i projektują założenia jego strategii. Ocenie podlega poprawność stosowania metodyki zarządzania strategicznego, zaangażowanie grup w pracę, dojrzałość rozwiązań i sposobu ich prezentacji
Literatura
Podstawowa:
G. Gierszewska, M. Romanowska: Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, Warszawa 1999.
K. Obłój, Strategia organizacji, PWE, Warszawa, 2007 (rozdz. 1, 8, 9, 12, 14-17)
J. von Koppen, Strategie banków w Europie, Warszawa 1999.
M. Porter: Strategie konkurencji, Warszawa 1997.
D. F. Channon: Global Banking Strategy, 1990.
J. C. Hooke: Fuzje i przejęcia, 1998
Uzupełniająca:
J. Canals, Competitive Strategies in European Banking, Clarendon Press, Oxford 1994.
R. Kłeczek, W. Kowal, J. Woźniczka: Strategiczne planowanie marketingowe, 1996.
D. F. Channon: Bank Strategic Management and Marketing, 1993.
T. Gołębiowski, Zarządzanie strategiczne. Planowanie i kontrola, Wyd. Difin, Warszawa 2001
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: