Sektor małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce i na świecie 2400-ZEWW509
1. Definicje (PL, UE, US) – jedno i wielo kryterialne, w teorii i w praktyce
1.1. Na tym tle: czym naprawdę jest i jakie naprawdę jest „stylizowane” MSP
1.2. Podział na mikro-, małe-, średnie- i co z niego wynika
1.3. Teza: dynamika poszczególnych grup, a nie całości sektora jest kluczowa
1.4. Teza: przechodzenie firm z kategorii do kategorii jest nadzwyczaj istotne
1.5. Teza: rozkład dynamiki na branże jest również szalenie ważny (nowoczesne, tradycyjne, etc.)
2. Krótka charakterystyka liczbowa sektora MSP w Polsce
2.1. Źródła danych (sprawozdawczość GUS, dane z badań sondażowych, inne)
2.2. Podstawowe dane liczbowe charakteryzujące polskie MSP (fotografia na dziś i dynamika; oraz nieco porównań międzynarodowych)
3. Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki rozwoju (teoretycznie oraz w Polsce na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat
3.1. Czynniki wewnętrzne – potencjał sektora
3.2. Czynniki zewnętrzne – otoczenie instytucjonalne i polityka gospodarcza oraz wpływ sektora finansowego
3.3. Teza: wzajemne ścieranie się wewnętrznych i zewnętrznych czynników decyduje o dynamice sektora (i pod-sektorów)
3.4. Analiza dynamiki sektora MSP w Polsce: analiza kohortowa liczebności, zatrudnienia i wartości dodanej MSP w czasie – dane dot. Polski
3.5. „Naturalny” proces dojrzewania sektora MSP w Polsce a wpływ czynników zewnętrznych (instytucje, polityka gosp., transformacja gospodarczo-społeczna, wolność gospodarcza)
4. Podsumowanie
4.1. Jaką rolę mogą spełniać MSP – a raczej poszczególne ich rodzaje -- w rozwoju gospodarczym Polski (zatrudnienie/walka z bezrobociem i tworzenie dochodów ludności; dynamizacja gospodarki, postęp technologiczny; podłoże dla tworzenia firm dużych – wzrost samodzielny, fuzje, przejęcia)
4.2. Jakie bariery stoją na drodze rozwoju MSP w Polsce: kto i jak może je usuwać.
4.3. Podejście ekonomiczne: ile kosztuje usuwanie barier ? Czy zawsze jest to opłacalne i dla kogo (ekonomia polityczna sektora MSP).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po odebraniu wykładu studenci:
• Będą znać definicję/definicje MSP i jej/ich praktyczne znaczenie
• Będą w stanie zidentyfikować słabe i silne strony definicji wielokryterialnych
• Będą rozumieli znaczenie sektora MSP dla gospodarki narodowej – zwłaszcza jeśli chodzi o liczbę firm i ich zakładów, ich wkład do tworzenia miejsc pracy i wartości dodanej (PKB)
• Zdobędą podstawową wiedzę z zakresu tzw. demografii przedsiębiorstw, w tym analizy kohortowej (w sensie teorii i analizy faktycznych danych)
• Będą potrafili zidentyfikować podstawowe bariery w rozwoju MSP oraz oceniac ich szkodliwość oraz koszt ewentualnego ich usunięcia
• Zrozumieją konsekwencje róznego typu polityki gospodarczej wobec MSP, a szczególnie w świetle analizy równowagi ogólnej, a nie jedynie cząstkowej
• Będą znać kilka podstawowych źródeł danych i analiz dotyczących sektora MSP na świecie.
Kryteria oceniania
Uczestnicy otrzymują zaliczenie na podstawie przygotowanego małego projektu (opracowania) [70%], aktywności na zajęciach, w tym dyskusji innych projektów [20%] i obecności na zajęciach [10%]. Projekt będzie przygotowywany indywidualnie lub w grupie (maksimum trzyosobowej) na temat związany z problematyką zajęć (patrz program szczegółowy powyżej) - w odniesieniu do wybranego kraju, branży, jednostki terytorialnej, etc.. Dodatkowo, krótkie streszczenie założeń, treści i wyników projektu będzie prezentowane na zajęciach (maksimum kilkanaście slajdów). Prezentacja nie może być "gołosłowna', lecz musi odnosić się do przestudiowanej literatury, danych statystycznych, badań sondażowych - tak polskich, jak i zagranicznych. Nie może być podsumowaniem jakiejś jednej pozycji z literatury czy badania; musi być widoczny wkład własny autora.
Konkretne tematy projektów/prezentacji nie są z góry ustalone - uczestnicy muszą je sami zaproponować najdalej na sześć tygodni przed końcem semestru. Tematy podlegają zatwierdzeniu przez wykładowcę.
Literatura
Literatura obowiązkowa
- Dominiak, Piotr (2005), Sektor MSP we współczesnej gospodarce, PWN, Warszawa
- Kondratowicz, Andrzej, Maciej Starzyk (2009), Czy istnieje optymalny poziom gęstości małych i średnich przedsiębiorstw, OLYMPUS Czasopismo Naukowe, nr 2 (10), Warszawa, s.72 89
- Kondratowicz, Andrzej (2010), Rola sektora MSP w różnych fazach transformacji systemowej, [w:] Adamowicz, E. (red.), Transformacja po latach, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa, s. 95-128
Literatura dodatkowa;
[uwaga: pierwsze pięć pozycji dostepne w internecie bez kosztów]
• André van Stel, COMPENDIA 2000.2: a harmonized data set of business ownership rates in 23 OECD countries, Research Report H200302, SCALES, Zoetermeer, 2003
• Manfred Schmiemann, Enterprises in Europe - does size matter?, Statistics in Focus: Industry, Trade and Services, „Theme”: 4:39 (2002)
• The Small Business Economy. A Report to the President, USGPO, Washington DC 2009, http://www.sba.gov/advo/research/sb_econ2009.pdf
• 2004 White Paper on Small and Medium Enterprises in Japan. The Limitless Potential of the Diversity of Small and Medium Enterprises, Japan Small Business Research Institute (JSBRI), Tokyo 2004
• M. Hult, Business Demography in 9 Member States, European Commission, Statistics in Focus, Theme 4 - 9/2003
• Per Davidsson, Researching Entrepreneurship, International Studies in Entrepreneurship Series, Springer, 2005, ISBN: 0387228381 and
ISBN-13(EAN): 9780387228389
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: