Analiza sprawozdań finansowych 2400-ZEWW508
Zajęcia 1: Omόwienie organizacji zajęć w bieżącym semestrze. Zapoznanie studentόw
z problematyką zajęć oraz warunkami zaliczenia. Omόwienie analizy fundamentalnej spόłki.
Zajęcia 2: Sprawozdania finansowe: Bilans – opis struktury według polskiej i międzynarodowej sprawozdawczości oraz funkcji.
Zajęcia 3: Sprawozdania finansowe: Rachunek zyskόw i strat – opis struktury według polskiej i międzynarodowej sprawozdawczości oraz funkcji.
Zajęcia 4: Sprawozdania finansowe: Rachunek przepływόw pieniężnych – opis struktury według polskiej i międzynarodowej sprawozdawczości oraz funkcji.
Zajęcia 5: Analiza wskaźnikowa: Prezentacja metod oceny płynności, zadłużenia, efektywności, rentowności, wartości rynkowej. Analiza Du Ponta.
Zajęcia 6: Sprawozdania finansowe: Informacja dodatkowa – opis struktury według polskiej
i międzynarodowej sprawozdawczości oraz funkcji. Zaprezentowanie terminologii anglojęzycznej dotyczącej kategorii zawartych w sprawozdaniach finansowych oraz analizie wskaźnikowej.
Zajęcia 7: Standardy rachunkowości: Omόwienie podstawowych rόżnic pomiędzy standardami rachunkowości w rόżnych regionach świata (MSR-y, US GAAP).
Zajęcia 8-14: Prezentacje studentów.
Tematy do wyboru:
- Analiza sprawozdań finansowych polskiej spόłki.
- Analiza sprawozdań finansowych globalnej spόłki działającej w sektorze spożywczym.
- Analiza sprawozdań finansowychamerykańskiej spółki dominującej na rynku krajowym.
- Analiza porόwnawcza spόłki amerykańskiej i spόłki europejskiej posługujących się odmiennymi standardami sprawozdawczości.
- Analiza porόwnawcza spόłki azjatyckiej i spόłki europejskiej posługujących się odmiennymi standardami sprawozdawczości oraz działających w branży informatycznej lub motoryzacyjnej.
- Analiza porόwnawcza spόłek przygotowujących sprawozdania finansowych w innych walutach.
- Analiza porόwnawcza spόłek z rόżnych rynkόw (wschodzącego i dojrzałego).
Zajęcia 15: Podsumowanie zajęć. Konsekwencje stosowania rόżnorodnych standardόw rachunkowości dla analizy sprawozdań finansowych.
15.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu konwersatorium student będzie potrafił przeanalizować sytuację finansową spόłki w oparciu o powszechnie dostępne źrόdła (m.in. bilans, rachunek zyskόw
i strat, rachunek przepływόw pieniężnych, informację dodatkową). Ponadto student będzie potrafił ocenić jakie informacje są istotne w analizie spόłki biorąc pod uwagę jej otoczenie rynkowe (m.in. sektor, typ rynku, rodzaj produktu).
Student ma wiedzę o sprawozdawczości finansowej uwzględniając różnice pomiędzy polskimi a międzynarodowymi standardami sprawozdawczości finansowej. Student ma wiedzę na temat zasadnicznych kategorii sprawozdań (bilansu, rachunku zysków i strat, rachunku przepływów pieniężnych, rachunku zmian w kapitale własnym, informacji dodatkowej), które mogą mieć istotny wpływ na informacje prezentowane w sprawozdaniach, a zatem decyzje podejmowane przez interesariuszy na podstawie tych sprawozdań. Student ma wiedzę na temat sporządzania analizy sprawozdań finansowej przy użyciu wskaźników dotyczących rentowności, efektywności, zadłużenia, wartości rynkowej i płynności.
1. Student zna i rozumie metody sporządzania sprawozdań finansowych (bilansu, rachunku zysków i strat, rachunku przepływów pieniężnych, rachunku zmian w kapitale własnym, informacji dodatkowej). (S1A_W07)
2. Student zna i rozumie polityki rachunkowości oraz zasady rachunkowości na których oparta jest sprawozdawczość finansowa. (S1A_W07)
3. Student ma wiedzę o przeprowadzaniu analizy sprawozdań finansowych posługując metodą wskaznikową. (S1A_W06)
4. Student zna pięć grup wskaźników rentowności, efektywności, zadłużenia, wartości rynkowej i płynności. (S1A_W06)
5. Student ma wiedzę o przeprowadzaniu analizy Du Ponta i pyramidalnych powiązaniach pomiędzy poszczególnymi wskaźnikami. (S1A_W06)
Student ma umiejętność przeprowadzenia samodzielnie analizy sprawozdań finansowej i dokonania oceny funkcjonowania spółki w zakresie rentowności, efektywności, zadłużenia, wartości rynkowej i płynności.
1. Student potrafi przeprowadzić analizę sprawozdań posługując się metodą wskaźnikową i analizą Du Ponta. (S1A_U01), (S1A_U02), (S1A_U03), (S1A_U04)
2. Student potrafi zinterpretować wyniki analizy wstępnej (kwotowej, pionowej i poziomej) oraz analizy wskaźnikowej. (S1A_U01), (S1A_U02), (S1A_U03), (S1A_U04)
3. Student umie przedstawić podstawowe zalecenia w celu poprawy wyników wskaźników. (S1A_U01), (S1A_U02), (S1A_U03), (S1A_U04)
Student ma świadomość wpływu polityk i zasad rachunkowości na informacje przedstawiane w sprawozdaniach finansowych spółek. Student umie podejmować decyzje dotyczące zaangażowania środków inwestycyjnych w analizowane spółki.
1. Student ma świadomość w jaki sposób wybór polityk i zasad rachunkowości wpływa na informacje przedstawiane w sprawozdaniach finansowych spółek i rozumie w jaki sposób przedsiębiorstwa mogą wpływać na ich ocenę. (S2A_K04), (S2A_K05), (S2A_K07)
2. Student potrafi podjąć pracę w instytucjach zajmujących się analizą spółek oraz przedstawić rekomendacji dotyczących inwestycji w analizowane spółki. (S2A_K04), (S2A_K05), (S2A_K07)
Kryteria oceniania
Obowiązkowe uczestnictwo na zajęciach, przy czym dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność. Przygotowanie w 2-3 osobowej grupie, a następnie przedstawienie prezentacji za pomocą oprogramowania MS Power Point . Ponadto opracowanie na podstawie ww. prezentacji szczegόłowego raportu zawierającego informacje o firmie, jej otoczeniu rynkowym, sektorze, do ktόrego przynależy, a także oszacownie ryzyk, ktόrym jest poddawana, wraz z analizą sprawozdań finansowych
Literatura
Literatura obowiązkowa:
- Wędzki D., „Analiza wskaźnikowa sprawozdania finansowego”, Oficyna Ekonomiczna Wolters Kluwer, Krakόw, 2006.
- Studia przypadku udostępnione przez wykładowcę.
Literatura dodatkowa:
- Jajuga K. i Jajuga T., „Inwestycje”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008.
- White G. I., Sondhi A. C. i Fried D., „The analysis and use of financial statements”, John Wiley & Sons, Inc., 2002.
- Fridson M. i Alvarez F., „Financial statement analysis: A practitioner’s guide”, John Wiley & Sons, Inc., 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: