Analiza sprawozdań finansowych 2400-ZEWW508
Zajęcia 1: Omόwienie organizacji zajęć w bieżącym semestrze. Zapoznanie studentόw
z problematyką zajęć oraz warunkami zaliczenia. Omόwienie analizy fundamentalnej spόłki.
Zajęcia 2: Sprawozdania finansowe: Bilans – opis struktury według polskiej i międzynarodowej sprawozdawczości oraz funkcji.
Zajęcia 3: Sprawozdania finansowe: Rachunek zyskόw i strat – opis struktury według polskiej i międzynarodowej sprawozdawczości oraz funkcji.
Zajęcia 4: Sprawozdania finansowe: Rachunek przepływόw pieniężnych – opis struktury według polskiej i międzynarodowej sprawozdawczości oraz funkcji.
Zajęcia 5: Analiza wskaźnikowa: Prezentacja metod oceny płynności, zadłużenia, efektywności, rentowności, wartości rynkowej. Analiza Du Ponta.
Zajęcia 6: Sprawozdania finansowe: Informacja dodatkowa – opis struktury według polskiej
i międzynarodowej sprawozdawczości oraz funkcji. Zaprezentowanie terminologii anglojęzycznej dotyczącej kategorii zawartych w sprawozdaniach finansowych oraz analizie wskaźnikowej.
Zajęcia 7: Standardy rachunkowości: Omόwienie podstawowych rόżnic pomiędzy standardami rachunkowości w rόżnych regionach świata (MSR-y, US GAAP).
Zajęcia 8-14: Prezentacje studentów.
Tematy do wyboru:
- Analiza sprawozdań finansowych polskiej spόłki.
- Analiza sprawozdań finansowych globalnej spόłki działającej w sektorze spożywczym.
- Analiza sprawozdań finansowychamerykańskiej spółki dominującej na rynku krajowym.
- Analiza porόwnawcza spόłki amerykańskiej i spόłki europejskiej posługujących się odmiennymi standardami sprawozdawczości.
- Analiza porόwnawcza spόłki azjatyckiej i spόłki europejskiej posługujących się odmiennymi standardami sprawozdawczości oraz działających w branży informatycznej lub motoryzacyjnej.
- Analiza porόwnawcza spόłek przygotowujących sprawozdania finansowych w innych walutach.
- Analiza porόwnawcza spόłek z rόżnych rynkόw (wschodzącego i dojrzałego).
Zajęcia 15: Podsumowanie zajęć. Konsekwencje stosowania rόżnorodnych standardόw rachunkowości dla analizy sprawozdań finansowych.
15.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu konwersatorium student będzie potrafił przeanalizować sytuację finansową spόłki w oparciu o powszechnie dostępne źrόdła (m.in. bilans, rachunek zyskόw
i strat, rachunek przepływόw pieniężnych, informację dodatkową). Ponadto student będzie potrafił ocenić jakie informacje są istotne w analizie spόłki biorąc pod uwagę jej otoczenie rynkowe (m.in. sektor, typ rynku, rodzaj produktu).
Student ma wiedzę o sprawozdawczości finansowej uwzględniając różnice pomiędzy polskimi a międzynarodowymi standardami sprawozdawczości finansowej. Student ma wiedzę na temat zasadnicznych kategorii sprawozdań (bilansu, rachunku zysków i strat, rachunku przepływów pieniężnych, rachunku zmian w kapitale własnym, informacji dodatkowej), które mogą mieć istotny wpływ na informacje prezentowane w sprawozdaniach, a zatem decyzje podejmowane przez interesariuszy na podstawie tych sprawozdań. Student ma wiedzę na temat sporządzania analizy sprawozdań finansowej przy użyciu wskaźników dotyczących rentowności, efektywności, zadłużenia, wartości rynkowej i płynności.
1. Student zna i rozumie metody sporządzania sprawozdań finansowych (bilansu, rachunku zysków i strat, rachunku przepływów pieniężnych, rachunku zmian w kapitale własnym, informacji dodatkowej). (S1A_W07)
2. Student zna i rozumie polityki rachunkowości oraz zasady rachunkowości na których oparta jest sprawozdawczość finansowa. (S1A_W07)
3. Student ma wiedzę o przeprowadzaniu analizy sprawozdań finansowych posługując metodą wskaznikową. (S1A_W06)
4. Student zna pięć grup wskaźników rentowności, efektywności, zadłużenia, wartości rynkowej i płynności. (S1A_W06)
5. Student ma wiedzę o przeprowadzaniu analizy Du Ponta i pyramidalnych powiązaniach pomiędzy poszczególnymi wskaźnikami. (S1A_W06)
Student ma umiejętność przeprowadzenia samodzielnie analizy sprawozdań finansowej i dokonania oceny funkcjonowania spółki w zakresie rentowności, efektywności, zadłużenia, wartości rynkowej i płynności.
1. Student potrafi przeprowadzić analizę sprawozdań posługując się metodą wskaźnikową i analizą Du Ponta. (S1A_U01), (S1A_U02), (S1A_U03), (S1A_U04)
2. Student potrafi zinterpretować wyniki analizy wstępnej (kwotowej, pionowej i poziomej) oraz analizy wskaźnikowej. (S1A_U01), (S1A_U02), (S1A_U03), (S1A_U04)
3. Student umie przedstawić podstawowe zalecenia w celu poprawy wyników wskaźników. (S1A_U01), (S1A_U02), (S1A_U03), (S1A_U04)
Student ma świadomość wpływu polityk i zasad rachunkowości na informacje przedstawiane w sprawozdaniach finansowych spółek. Student umie podejmować decyzje dotyczące zaangażowania środków inwestycyjnych w analizowane spółki.
1. Student ma świadomość w jaki sposób wybór polityk i zasad rachunkowości wpływa na informacje przedstawiane w sprawozdaniach finansowych spółek i rozumie w jaki sposób przedsiębiorstwa mogą wpływać na ich ocenę. (S2A_K04), (S2A_K05), (S2A_K07)
2. Student potrafi podjąć pracę w instytucjach zajmujących się analizą spółek oraz przedstawić rekomendacji dotyczących inwestycji w analizowane spółki. (S2A_K04), (S2A_K05), (S2A_K07)
Kryteria oceniania
Obowiązkowe uczestnictwo na zajęciach, przy czym dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność. Przygotowanie w 2-3 osobowej grupie, a następnie przedstawienie prezentacji za pomocą oprogramowania MS Power Point . Ponadto opracowanie na podstawie ww. prezentacji szczegόłowego raportu zawierającego informacje o firmie, jej otoczeniu rynkowym, sektorze, do ktόrego przynależy, a także oszacownie ryzyk, ktόrym jest poddawana, wraz z analizą sprawozdań finansowych
Literatura
Literatura obowiązkowa:
- Wędzki D., „Analiza wskaźnikowa sprawozdania finansowego”, Oficyna Ekonomiczna Wolters Kluwer, Krakόw, 2006.
- Studia przypadku udostępnione przez wykładowcę.
Literatura dodatkowa:
- Jajuga K. i Jajuga T., „Inwestycje”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008.
- White G. I., Sondhi A. C. i Fried D., „The analysis and use of financial statements”, John Wiley & Sons, Inc., 2002.
- Fridson M. i Alvarez F., „Financial statement analysis: A practitioner’s guide”, John Wiley & Sons, Inc., 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: