Jak wynagradzać pracowników? Analiza przypadków 2400-ZEWW483
Na kursie przeanalizujemy budowę wybranych systemów wynagrodzeń. Odpowiemy na pytanie dlaczego firmy wynagradzają menedżerów najwyższego szczebla kilkakrotnie lepiej niż pracowników niewiele niższych rangą, a także co pracodawcy osiągają wynagradzając kompetencje, zespół lub jednostki.
Przedstawione zostaną systemy wynagrodzeń w praktyce: studia przypadku IBM, Exbud, The Coca-Cola Company, Boeing Company, Starbucks, Kompania Węglowa S.A.
1. Wprowadzenie do problematyki wynagrodzeń. Historia wynagrodzeń. Współczesne tendencje w wynagradzaniu. Badanie systemów płacowych. Wynagrodzenia w teorii ekonomii.
2. Sposoby wynagradzania: wynagradzanie za wyniki pracy, wynagradzanie za kompetencje, zasady wynagradzania zespołów pracowniczych, systemy premiowania, wynagrodzenia odroczone, świadczenia niepieniężne/benefity.
3. Czy wynagrodzenie pieniężne jest wciąż najważniejszym motywatorem do pracy? Motywacyjna siła awansu oraz związanej z nim podwyżki: teoria turnieju, dwuczynnikowa teoria motywacji Herzberga, teoria wzmocnień B. F. Skinnera. Czynniki motywujące pracowników w wybranych krajach. Praktyka motywowania: Polska mapa motywacji - wyniki badań.
4. Wartościowanie pracy. Metody wartościowania pracy: sumaryczne, analityczne, oparte na kompetencjach, UMEWAP, Haya.
5. Budowa systemów wynagrodzeń: metodologia.
6. Tworzenie zakładowej struktury płac. Taryfikatory wynagrodzeń. Składniki wynagrodzeń.
7. Podstawy ustalania wynagrodzeń menedżerów. Polityka odpraw. Zmienna część wynagrodzenia.
7. Efektywność wynagrodzeń. Pracodawca, pracownik, koszty wynagrodzeń - jak to pogodzić? Wpływ sytuacji firmy na strategię wynagradzania.
8. Rozpiętość wynagrodzeń a motywacja pracowników. Nierówności płacowe w świetle różnic w kulturach narodowych. Nierówności płacowe a szczeble zarządzania. Wynagradzanie grup zawodowych, wynagradzanie w spółkach giełdowych.
9. Audyt systemów wynagrodzeń. Mierniki efektywności systemów wynagrodzeń.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Uczestnicy zdobywają wiedzę z dziedziny nowoczesnych instrumentów zarządzania wynagrodzeniami w przedsiębiorstwach, zapoznają się ze sposobami ich konstruowania i doborem w różnych uwarunkowaniach. Zajęcia pozwalają na wykształcenie umiejętności posługiwania się nowoczesnymi instrumentami zarządzania płacami w przedsiębiorstwach, rozumienia procesu motywowania i planowania prac dotyczących projektowania systemu wynagrodzeń min. przeprowadzenia wartościowania pracy, konstruowania tabel płac z wykorzystaniem wartościowania pracy, tworzenia pakietów wynagrodzeń stosownie do zróżnicowanych celów strategii wynagrodzeń, z uwzględnieniem specyfiki stanowiska pracy.
Kryteria oceniania
W trakcie zajęć uczestnicy kursu analizują problemy w oparciu o rzeczywiste przypadki firm (case study) w grupach czteroosobowych i proponują rozwiązania w formie pisemnej. Obowiązuje system punktowy.
Literatura
S. Borkowska [red.], Strategia wynagrodzeń, Kraków: 2004
M. Juchnowicz [red.], Badanie rynku wynagrodzeń. Problemy metodologiczne, IPiSS, Warszawa, 2001
Z. Jacukowicz, Praca i jej opłacanie. System taryfowy. Przykładowy taryfikator kwalifikacyjny, Gdańsk 2002
H. Karaszewska, S. Stachowska, Strategia kierowania a faza cyklu rozwojowego firmy, "Zarządzanie Zasobami Ludzkimi", nr 5, 2006
T. Oleksyn, Zarządzanie kompetencjami., Kraków 2006, Oficyna Ekonomiczna
F.Poels, Wartościowanie stanowisk pracy i strategie wynagrodzeń. Jak wprowadzić efektywny system, Oficyna Ekonomiczna, Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2000
T. Sawicki, Ile zarabiają prezesi? Wynagrodzenia najwyższej kadry kierowniczej - według analizy firmy Deloitte, "Personel i Zarządzanie", nr 1/2004
Z. Sekuła, Wynagrodzenia zmienne i rzeczowe., Kraków, Oficyna Wydawnicza: 2005
Wybrane artykuły z: Harvard Business Review, Personel i Zarządzanie, Compensation & Benefits Review
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: