Polska myśl ekonomiczna 2400-ZEWW256
Cel zajęć:
Celem konwersatorium jest przedstawienie i omówienie rozwoju ekonomii w Polsce. Konwersatorium koncentruje się na omówieniu dorobku polskich ekonomistów. Jest przeznaczone dla studentów III - V roku studiów i ma na celu przygotowanie studentów do samodzielnej pracy badawczej.
Program szczegółowy:
I. Idee merkantylistyczne w pracach:
Jana Ostróga, Mikołaja Kopernika, Stanisława Orzechowskiego, Jana Abrachamowicza
Jana Grodwagnera, Piotra Grabowskiego, Stanisława Cikowskiego, Stanisława Zaremby, Wojciecha Gostkowskiego, Szymona Strowolskiego, Andrzeja Maksymiliana Fredro.
II. Idee fizjokratyczne w pismach:
Antoniego Popławskiego, Hieronima Stroynowskiego, Waleriana Stroynowskiego, Joachima Chreptowicza, Stanisława Staszica, Hugo Kołłątaja.
III. Idee protekcjonizmu w ujęciu:
Wawrzynica Mitzler de Koloffa, Augusta Muszyńskiego, Piotra Świtkowskiego, Jana Ferdynanda Naxa, Józefa Wybickiego, Waldemara Dziekońskiego, Jacka Jegierskiego, Ks. Michała Ossowskiego.
IV. Rozwój ekonomii w okresie rozbiorów
1. Okres do powstania styczniowego
Koncepcje Surowieckiego i Krysińskiego.
Ekonomia Fryderyka Hr. Skarbka.
2. Od powstania styczniowego do odzyskania niepodległości
Szkoła lwowska.
Szkoła krakowska.
V. Ekonomia II Rzeczpospolitej
1. Szkoła lwowska
2. Szkoła krakowska
3. Szkoła poznańska
4. Szkoła warszawska
Forma zaliczenia:
Napisanie, wygłoszenie i złożenie referatu
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Literatura:
W. Stankiewicz [2000], Historia myśli ekonomicznej, PWE.
E. Lipiński [1975], Historia polskiej myśli społeczno-ekonomicznej do końca XVIII wieku, Ossolineum.
Z. Hockuba [1994], Liberalizm gospodarczy szkoły krakowskiej, DiG.
A. Wojtyna [1994], Neoliberalne poglądy we współczesnej polskiej myśli ekonomicznej i ich wpływ na kształt modelu transformacji, DiG.
D. Filar [1994], Liberalizm społeczny Ferdynanda Zweiga, DiG.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: