Edukacja finansowa młodzieży – projekt wdrożeniowy 2400-ZEWW1027
Celem zajęć jest rozwój kompetencji społeczno-przedsiębiorczych studentów poprzez diagnozę i rozwiązanie realnego problemu społeczno-gospodarczego – niskiego poziomu edukacji finansowej wśród młodzieży w Polsce. Według badań Narodowego Banku Polskiego (2023), jedynie 14% uczniów szkół ponadpodstawowych potrafi poprawnie wyjaśnić pojęcie inflacji, a ponad 60% nie rozumie mechanizmu oprocentowania lokat i kredytów. Dane OECD (PISA 2022) potwierdzają, że polscy uczniowie uzyskują wyniki poniżej średniej OECD w zakresie umiejętności finansowych. Brak tej wiedzy przekłada się na problemy z planowaniem budżetu domowego, rosnące zadłużenie młodych dorosłych i niską świadomość ekonomiczną społeczeństwa.
Projekt będzie realizowany w formie zajęć kierunkowych do wyboru, działając jako „żywe laboratorium społeczne", w którym studenci WNE UW diagnozują realne potrzeby edukacyjne uczniów szkół ponadpodstawowych, projektują i wdrażają rozwiązania edukacyjne w praktyce. Studenci przygotują i zrealizują autorskie lekcje z edukacji finansowej bezpośrednio w szkołach oraz stworzą materiały edukacyjne w formie wywiadów z ekspertami finansowymi, odpowiadając w ten sposób na zidentyfikowane deficyty kompetencyjne młodzieży.
Projekt łączy zajęcia dydaktyczne (z wykładowcami z WNE, ale także prowadzone przez praktyków spoza uczelni) z intensywną pracą projektową pod kierunkiem tutorów (z UW oraz praktyków spoza UW) oraz komponent wdrożeniowy realizowany we współpracy z instytucjami edukacyjnymi i partnerami z sektora finansowego.
Proponowany zakres tematyczny:
• Diagnoza problemów edukacji finansowej w Polsce – analiza danych, raportów i identyfikacja potrzeb młodzieży szkolnej,
• Podstawy finansów osobistych dostosowane do wieku i potrzeb uczniów szkół ponadpodstawowych,
• Edukacja inwestycyjna dla młodzieży – bezpieczne inwestowanie, dywersyfikacja portfela, rozpoznawanie oszustw finansowych
• Cyberbezpieczeństwo w finansach,
• Strategie komunikacji ekonomicznej i storytelling w edukacji finansowej,
• Metodyka projektowania i prowadzenia zajęć edukacyjnych dla młodzieży,
• Narzędzia cyfrowe i multimedialne w edukacji finansowej (gamifikacja, wideo edukacyjne, media społecznościowe),
• Techniki prowadzenia wywiadów eksperckich i produkcji materiałów edukacyjnych,
• Kompetencje miękkie edukatora – komunikacja, zarządzanie grupą, motywowanie uczniów,
• Ewaluacja efektywności działań edukacyjnych.
Zakładany rezultat: studenci zrealizują kompleksowy projekt wdrożeniowy obejmujący: 1) przeprowadzenie wywiadu z ekspertem z sektora finansowego, 2) przeprowadzenie autorskiej lekcji próbnej z edukacji finansowej w szkole (min.1 lekcja dla studenta), 3) zdobycie praktycznego doświadczenia trenerskiego, rozwój kompetencji społeczno-przedsiębiorczych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w terenie
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza – student:
• posiada wiedzę na temat współczesnych problemów społeczno-gospodarczych związanych z edukacją finansową wśród młodzieży w Polsce i rozumie ich konsekwencje społeczne i ekonomiczne,
• rozumie metody i narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych młodzieży w zakresie finansów osobistych,
• zna metody projektowania i wdrażania działań edukacyjnych dostosowanych do specyfiki uczniów szkół ponadpodstawowych,
• rozumie podstawowe pojęcia związane z zarządzaniem finansami osobistymi, budową portfela inwestycyjnego, dywersyfikacją w inwestycjach oraz cyberbezpieczeństwem w finansach na poziomie umożliwiającym przekazanie tej wiedzy młodzieży,
• zna proces planowania, realizacji i ewaluacji projektów o charakterze wdrożeniowym w obszarze edukacji,
• posiada wiedzę o metodach efektywnej komunikacji edukacyjnej z młodzieżą oraz budowania angażujących narracji w obszarze finansów.
Umiejętności – student:
• potrafi zdiagnozować rzeczywiste potrzeby edukacyjne grupy docelowej i na ich podstawie zaprojektować działania wdrożeniowe,
• potrafi zaprojektować, przygotować i samodzielnie przeprowadzić zajęcia edukacyjne z zakresu finansów dla młodzieży z wykorzystaniem innowacyjnych narzędzi cyfrowych,
• potrafi przeprowadzić wywiad z ekspertem finansowym, wykonać research merytoryczny, analizować uzyskane informacje oraz przygotować nagranie do wykorzystania jako zasób edukacyjny,
• umie skutecznie komunikować skomplikowaną wiedzę ekonomiczną w sposób przystępny i angażujący dla młodzieży szkolnej,
• potrafi zarządzać realizacją projektu wdrożeniowego od fazy diagnostycznej, przez projektowanie, wdrożenie, aż po ewaluację
• umie oceniać skuteczność przeprowadzonych działań edukacyjnych i formułować rekomendacje rozwojowe.
Kompetencje społeczno-przedsiębiorcze (kluczowe):
• Student jest przygotowany do pełnienia roli edukatora finansowego i mentora w społecznościach szkolnych i lokalnych,
• potrafi identyfikować problemy społeczno-gospodarcze i inicjować oraz wdrażać projekty mające na celu ich rozwiązanie,
• potrafi efektywnie współpracować z ekspertami z sektora finansowego, nauczycielami, organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami edukacyjnymi
• potrafi samodzielnie inicjować, planować i realizować projekty o wartości społecznej i aplikacyjnej.
• jest świadomy swojej roli w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego i odpowiedzialności za rozwój kompetencji finansowych w społeczności lokalnej
• wykazuje się postawą przedsiębiorczą i innowacyjną w podejściu do wyzwań edukacyjnych i społecznych.
Kompetencje cyfrowe:
• Student potrafi wykorzystywać narzędzia cyfrowe do tworzenia materiałów edukacyjnych (nagrania wideo, prezentacje multimedialne, materiały interaktywne).
• umie efektywnie wykorzystywać media społecznościowe i platformy cyfrowe jako kanały dystrybucji wiedzy finansowej,
• posiada umiejętność krytycznej oceny źródeł informacji cyfrowych i ich wykorzystania w projektach edukacyjnych.
Kryteria oceniania
Aby zaliczyć przedmiot należy uzyskać min. 60% ogólnej liczby punktów. Na ocenę końcową składa się:
aktywne uczestnictwo w wykładach i tutoringu,
zrealizowanie wywiadu eksperckiego,
przygotowanie i przeprowadzenie lekcji próbnej (projekt zaliczeniowy),
prezentacja rezultatów projektu i refleksji rozwojowej..
Dodatkowo w ramach zajęć oferowanych w Programie ZIP 2.0 obowiązkowe jest wypełnienie pre-testu oraz post-testu przez każdego studenta.
Literatura
Lusardi, A. & Mitchell, O. S. (2014). The Economic Importance of Financial Literacy. Journal of Economic Literature.
OECD (2020/2022). OECD/INFE Toolkit for Measuring Financial Literacy + PISA Financial Literacy Assessment Framework. OECD Publishing.
Raporty OECD, NBP, KNF.
Materiały własne wykładowców, ekspertów i praktyków finansowych.
Uwagi
|
W cyklu 2025L:
Część zajęć odbywa się w sali dydaktycznej (zajęcia stacjonarnie), część zdalnie, a część w terenie (zajęcia w instytucjach finansowych, szkołach ponadpodstawowych). Przedmiot realizowany w ścisłej współpracy z partnerem zewnętrznym – Fundacją Edukacji Finansowej Dzieci i Młodzieży - Trampki na Giełdzie, przy udziale szkół ponadpodstawowych z Warszawy i okolic, a także przy zaangażowaniu ekspertów będących praktykami finansowymi. Projekt realizowany jest w modelu „żywego laboratorium społecznego", łączącego wiedzę teoretyczną z praktycznym wdrożeniem rozwiązań edukacyjnych. Program o łącznym wymiarze 150 godzin (łącznej pracy studenckiej) obejmuje. Obowiązkowe stacjonarne zajęcia dydaktyczne będą przeprowadzane raz w tygodniu (30 godzin). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: