Studenci dla Mazowsza – projekt wdrożeniowy 2400-ZEWW1026
Celem zajęć jest rozwój kompetencji społeczno-przedsiębiorczych i ekologicznych studentów poprzez diagnozę i rozwiązanie realnych problemów środowiskowo-społeczno-gospodarczych województwa mazowieckiego. Studenci będą pracować nad autentycznymi wyzwaniami zgłoszonymi przez Urząd Marszałkowski, a najlepsze rozwiązania zostaną wdrożone przez UM.
Projekt odpowiada na kluczowe wyzwania regionu mazowieckiego:
Problem jakości powietrza: Rocznie z powodu zanieczyszczenia powietrza przedwcześnie umiera około 4600 Mazowszan, a koszty ekonomiczne wynoszą 18-36 mld złotych rocznie. Województwo realizuje projekt „Mazowsze bez smogu" z udziałem 98 gmin, zatrudniając 118 ekodoradców.
Gospodarka odpadami: Różnorodność systemów rozliczania zagospodarowania odpadów komunalnych w gminach województwa generuje zróżnicowane koszty i efektywność, co wymaga analizy porównawczej i rekomendacji optymalnych rozwiązań.
Hałas komunikacyjny: Ponadnormatywne oddziaływanie hałasu dotyka znaczną część mieszkańców, generując koszty zdrowotne wymagające wyceny i optymalizacji działań naprawczych.
Adaptacja do zmian klimatu: Region wymaga strategii adaptacyjnych w obszarach miejskich, w tym rozwoju zielonej infrastruktury i retencji wody.
Projekt będzie realizowany jako „laboratorium problemów publicznych", w którym studenci WNE UW diagnozują realne wyzwania gospodarki środowiskowej regionu, analizują dane, opracowują rozwiązania oparte na analizie ekonomicznej i wdrażają rekomendacje we współpracy z Urzędem Marszałkowskim.
Proponowane tematy projektów (do wyboru przez zespoły studenckie, tematy dostarczone przez Urząd Marsałkowski):
1. Mazowsze bez smogu – analiza skuteczności działań ekodoradców i ich wpływu na jakość powietrza; rekomendacje dla gmin w zakresie efektywności działań antysmogowych.
2. Gospodarka odpadami komunalnymi – porównanie systemów rozliczania kosztów zagospodarowania odpadów w gminach Mazowsza; rekomendacje optymalnych modeli finansowych.
3. Wycena wartości ekosystemowych drzew – analiza wpływu lokalizacji na wartość ekosystemową oraz rekomendacje wdrożeniowe do planowania przestrzennego.
4. Adaptacja do zmian klimatu – diagnoza korzyści działań adaptacyjnych w miastach Mazowsza i oczekiwań społeczności lokalnych.
5. Hałas komunikacyjny – ocena skuteczności działań ograniczających hałas w województwie i szacowanie kosztów zdrowotnych.
6. Zdrowie publiczne a profilaktyka – analiza kosztów leczenia i profilaktyki wybranego problemu zdrowotnego (np. otyłość, depresja, choroby układu krążenia).
7. Analiza transportu publicznego na Mazowszu
Zakładane rezultaty
Studenci w małych grupach (lub indywidualnie) zrealizują kompleksowy projekt wdrożeniowy wybrany z listy tematów zgłoszonych przez poszczególne departamenty UM, obejmujący
• diagnozę problemu – analiza danych, identyfikacja kluczowych wyzwań, przegląd literatury i dobrych praktyk
• analizę ekonomiczną – wycena kosztów, analiza efektywności, modelowanie scenariuszy
• opracowanie rozwiązania – rekomendacje wdrożeniowe oparte na analizie danych i rachunku ekonomicznym
• raport finalny – profesjonalne opracowanie analityczne gotowe do wykorzystania przez UM
• prezentację wyników – przed komisją złożoną z przedstawicieli UM i wykładowców
Najlepsze projekty zostaną wdrożone przez Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, mogą być rozwijane w postaci dalszych badań (jeśli będą zasadne) prowadzonych w ramach prac dyplomowych lub doktoratów wdrożeniowych. Urząd Marszałkowski przewiduje też angażowanie najlepszych studentów w roli praktykantów, stażystów lub pracowników.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
zdalnie
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
• rozumie wyzwania zrównoważonego rozwoju regionu i polityki ekologicznej,
• zna metody badań empirycznych i analiz środowiskowych, społecznych i ekonomicznych,
• zna podstawy zarządzania projektami wdrożeniowymi w administracji publicznej,
• zna ramy prawne i instytucjonalne ochrony środowiska oraz programów UE.
Umiejętności:
• potrafi analizować dane środowiskowe, ekonomiczne i społeczne,
• potrafi przygotować raport i rekomendacje dla instytucji publicznych,
• umie współpracować z ekspertami, prowadzić wywiady, analizować dokumenty strategiczne,
• potrafi wykorzystać narzędzia cyfrowe (np.Excel, QGIS, Power BI, Tableau) do wizualizacji danych,
• potrafi projektować rozwiązania o potencjale wdrożeniowym.
Kompetencje społeczno-przedsiębiorcze (kluczowe):
• potrafi rozpoznać problemy społeczno-środowiskowe regionu i opracować praktyczne rozwiązania,
• współpracuje w zespołach interdyscyplinarnych z przedstawicielami administracji i ekspertami,
• potrafi krytycznie oceniać skuteczność działań publicznych i proponować ich usprawnienie,
• rozumie znaczenie partycypacji i współpracy nauki z instytucjami samorządowymi.
Kompetencje cyfrowe:
• potrafi korzystać z baz danych (np. GUS, CEEB, POP, WIOŚ, KOBiZE, dane GIS),
• potrafi tworzyć raporty wizualne i interaktywne dashboardy,
• krytycznie ocenia dane i prezentuje wyniki w formie cyfrowej.
Kryteria oceniania
Aby zaliczyć przedmiot należy uzyskać min. 60% ogólnej liczby punktów. Na ocenę końcową składa się:
aktywne uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych,
uczestnictwo w tutoringu i konsultacjach,
raport końcowy,
prezentacja finalna projektu przed pracownikami UW oraz UM.
Dodatkowo w ramach zajęć oferowanych w Programie ZIP 2.0 obowiązkowe jest wypełnienie pre-testu oraz post-testu przez każdego studenta.
Literatura
Boardman, A. E., Greenberg, D. H., Vining, A. R., & Weimer, D. L. (2018). Cost-Benefit Analysis: Concepts and Practice. Cambridge: Cambridge University Press.
Hanley, N., Shogren, J., and White, B. (2013). Introduction to Environmental Economics., Oxford University Press, USA.
Raporty GUS, WIOŚ, GIOŚ, dokumenty UM
Materiały własne wykładowców i ekspertów
Uwagi
|
W cyklu 2025L:
Część zajęć odbywa się w sali dydaktycznej (zajęcia stacjonarnie), część zdalnie, a część w terenie (zajęcia w Urzędzie Marszałkowskim). Najlepsze projekty zostaną wdrożone przez Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, mogą być rozwijane w postaci dalszych badań (jeśli będą zasadne) prowadzonych w ramach prac dyplomowych lub doktoratów wdrożeniowych. Urząd Marszałkowski przewiduje też angażowanie najlepszych studentów w roli praktykantów, stażystów lub pracowników Projekt realizowany jest w modelu „laboratorium problemów publicznych", w którym studenci diagnozują rzeczywiste wyzwania województwa mazowieckiego i opracowują rozwiązania wdrożeniowe. Program o łącznym wymiarze 150 godzin (łącznej pracy studenckiej). Obowiązkowe stacjonarne zajęcia dydaktyczne będą przeprowadzane raz w tygodniu (30 godzin). 1. Zajęcia dydaktyczne (60 godzin): 2. Tutoring i praca projektowa (45 godzin): 3. Praca własna studentów (45 godzin): 4. Warsztaty podsumowujące: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: