Podstawy Rozwoju Kompetencji Interpersonalnych i Profesjonalnego Coachingu 2400-ZEWW1023
Trening Resolve Coaching™ to intensywny program certyfikowany, zorientowany na praktyczne opanowanie kluczowych kompetencji coachingowych wykorzystywanych w biznesie, edukacji, administracji i sektorze społecznym. Kurs opiera się na strukturze RESOLVE™, tworzonej i testowanej w ramach International Coaching Institutes (ICI).
Zajęcia prowadzone są w formacie „learning by doing”, obejmują pracę w parach, ćwiczenia coachingowe, demonstracje, symulacje i refleksję indywidualną. Uczestnicy uczą się m.in.:
• zadawania pytań rozwojowych,
• aktywnego słuchania i budowania relacji,
• pracy z celami,
• rozumienia i regulowania emocji,
• podstawowych procesów radzenia sobie z trudnymi doświadczeniami,
• dopasowywania technik coachingowych do klienta,
• tworzenia etycznej i profesjonalnej ramy współpracy.
Kurs pokazuje także, jak coaching jest wykorzystywany w biznesie – zwłaszcza przez liderów, menedżerów i osoby odpowiedzialne za kulturę organizacyjną. Przedstawia wyniki badań potwierdzających jego skuteczność (m.in. średni zwrot z inwestycji 5,7:1 w coaching menedżerski według Manchester Review).
Studenci kończą kurs przygotowani do dalszego rozwoju w kierunku profesjonalnego coachingu i pracy z ludźmi w środowisku zawodowym.
Cele kursu
• Opanowanie podstawowych umiejętności coachingowych zgodnie z modelem Resolve™.
• Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i pracy z celem.
• Zrozumienie znaczenia kultury coachingowej dla funkcjonowania organizacji.
• Nabycie narzędzi do prowadzenia rozmów wspierających i moderowania rozwoju.
• Budowanie gotowości do stosowania coachingu w kontekstach zawodowych.
Zakres tematyczny
1. Wprowadzenie do profesjonalnego coachingu
o Czym coaching jest, a czym nie jest
o Różnica: coaching – doradztwo – mentoring
2. Model RESOLVE™ – 7-stopniowa struktura pracy z klientem
1. Etyka zawodowa i kontrakt
2. Formułowanie celów (wg R. Wisemana)
3. Raport: słuchanie, pytania, tworzenie rozwiązań
4. Praca z emocjami i stanem wewnętrznym
5. Dopasowanie działań do wartości klienta
6. Praca z reakcjami trudnymi i elastyczność
7. Zadania i wdrażanie zmian w życiu codziennym
3. Komunikacja wspierająca rozwój
o Poziomy słuchania
o Pytania transformujące
o Praca na zasobach
4. Coaching w biznesie i organizacjach
o Kultura coachingowa a wydajność pracowników
o Rola menedżerów i liderów
o Coaching w zmianie zawodowej i rozwojowej
5. Podstawy regulacji emocjonalnej w pracy z klientem
o Techniki wspierające powrót do równowagi
o Praca z trudnymi sytuacjami
6. Badania naukowe nad skutecznością coachingu
o Wyniki badań Manchester Review
o Wyniki badań Harvard University (2018)
7. Przygotowanie do dalszej ścieżki certyfikacyjnej
o Możliwości kontynuacji (m.in. Transforming Communication™, kursy ICI)
Efekty uczenia się
Wiedza
• Student rozumie podstawowe zasady coachingu profesjonalnego.
• Zna strukturę RESOLVE™ oraz jej zastosowania.
• Rozumie rolę coachingu w organizacjach i rozwoju osobistym.
Umiejętności
• Potrafi przeprowadzić krótką rozmowę coachingową zgodnie z etapami modelu.
• Potrafi formułować cele i wspierać klienta w budowaniu rozwiązań.
• Umie stosować techniki słuchania, zadawania pytań i budowania relacji.
Kompetencje społeczne
• Wykazuje postawę etyczną w pracy z ludźmi.
• Potrafi przyjmować różne perspektywy i pracować z szacunkiem dla wartości klienta.
• Rozwija samoświadomość i refleksję nad własnym sposobem komunikacji.
Metody dydaktyczne
• Ćwiczenia coachingowe w parach i trójkach
• Studia przypadków
• Mini-wykład i omówienie modelu
• Symulacje i sesje z feedbackiem
• Praca własna i refleksja
Korzyści dla uczestników
• opanowanie fundamentów coachingu,
• praktyczne umiejętności pracy z celami i motywacją,
• znacząca poprawa jakości komunikacji,
• zwiększenie atrakcyjności CV dzięki pracy na metodzie międzynarodowej,
• znajomość technik stosowanych w biznesie i doradztwie,
• możliwość kontynuacji certyfikacji w systemie ICI
Opis prowadzącej
Prowadząca jest trenerką Transforming Communication™ oraz Resolve Coaching ™ kwalifikowaną na podstawie ukończenia szkolenia trenerskiego IANLP (International Association for Neuro-Linguistic Programming). Oznacza to, że posiada uprawnienia do nauczania kursów Transforming Communication™ oraz Resolve Coaching™, zgodnie z międzynarodowymi standardami IANLP. Jest również Certyfikowaną Practitioner oraz Master Practitioner NLP, posiadającą międzynarodowe certyfikaty IANLP oraz IN (International Association of NLP Institutes). Ukończyła również liczne szkolenia zaawansowane , m.in.: Fundamental Coaching Skills, Coaching Single Session Change, oraz studia MBA, które wzmacniają jej kompetencje w zakresie zarządzania, przywództwa i pracy z organizacjami.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (K_W)
• K_W01 – zna podstawowe zasady profesjonalnego coachingu, etykę pracy coacha oraz ramy prowadzenia procesu coachingowego.
• K_W02 – rozumie znaczenie komunikacji interpersonalnej, regulacji emocji i budowania relacji w pracy rozwojowej i w środowisku organizacyjnym.
• K_W03 – zna modele i narzędzia wykorzystywane w ramach Resolve Coaching™, w tym sposoby rozpoznawania sytuacji konfliktowych i mechanizmy ich rozwiązywania.
Umiejętności (K_U)
• K_U01 – potrafi prowadzić krótką rozmowę coachingową, stosując zasady aktywnego słuchania, zadawania pytań i budowania raportu.
• K_U02 – rozpoznaje typy sytuacji komunikacyjnych i dobiera do nich właściwe techniki, wspierając klienta w budowaniu rozwiązań i spójnych działań.
• K_U03 – potrafi zastosować strategie Transforming Communication™ do wygaszania konfliktów, mediowania różnicy stanowisk oraz wspierania współpracy.
• K_U04 – potrafi świadomie zarządzać własnym stanem emocjonalnym w rozmowie, zachować spokój w sytuacjach trudnych oraz wspierać klienta w regulacji emocji.
Kompetencje społeczne (K_K)
• K_K01 – świadomie rozwija własną komunikację, postawę empatyczną i uważność — kluczowe kompetencje w pracy coacha oraz w relacjach zawodowych.
• K_K02 – potrafi dostosować styl komunikacji i sposób prowadzenia rozmowy do indywidualnych potrzeb i wartości rozmówcy.
• K_K03 – jest gotów do odpowiedzialnego i etycznego stosowania technik coachingowych, respektując granice, autonomię i dobrostan klienta.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach (udział w zajęciach warsztatowych, przygotowania do ćwiczeń, wykonanie ćwiczeń ) – 100% oceny końcowej.
Literatura
„Rezyliencja. Daj sobie pomocną dłoń” – Richard Bolstad https://msc.edu.pl/produkt/rezyliencja-daj-sobie-pomocna-dlon-richard-bolstad/
Uwagi
|
W cyklu 2025L:
Zajęcia odbędą się w terminach: 18 kwietnia, 19 kwietnia, 25 kwietnia (9:45 do 16:30), 26 kwietnia (9:45-14:45) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: