- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Jak sztuczna inteligencja zmienia świat? Perspektywa gospodarcza 2400-ZEWW1017-OG
Przedmiot ma na celu przybliżenie studentom z różnych dyscyplin wpływu sztucznej inteligencji na współczesny świat, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów gospodarczych. Uczestnicy zajęć zapoznają się z tym, jak technologie cyfrowe zmieniają procesy produkcji, rynki pracy, modele konsumpcji oraz globalny handel. Kurs ukazuje AI jako technologię ogólnego zastosowania (general-purpose technology), która – podobnie jak maszyna parowa czy elektryczność – redefiniuje strukturę gospodarki i życia społecznego.
Podczas zajęć będziemy omawiać:
- Jak działają systemy AI (w przystępnej formie, bez programowania)?
- Jak firmy wykorzystują AI do tworzenia przewagi konkurencyjnej?
- W jaki sposób zmienia się rynek pracy w erze automatyzacji i platformizacji?
- Dlaczego dane stają się najcenniejszym zasobem XXI wieku?
- Jak zmieniają się decyzje konsumentów pod wpływem algorytmów?
- Jakie wyzwania etyczne, społeczne i geopolityczne niesie ze sobą rozwój AI?
Zajęcia będą miały formę krótkich wprowadzeń teoretycznych, analizy przypadków (np. Amazon, Netflix, Uber, TikTok) oraz dyskusji problemowych. Celem jest nie tylko przekazanie wiedzy, ale także rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia o przyszłości technologii i gospodarki.
W trakcie zajęć uwzględniane będą wyniki najnowszych projektów badawczych dotyczących poziomu cyfryzacji i wykorzystania sztucznej inteligencji w wybranych sektorach gospodarki. Przeanalizowane zostaną m.in. rezultaty projektu AI4Retail (https://www.ai4retail.eu/pl/) dotyczące transformacji sektora handlu detalicznego oraz wyniki badań nad cyfryzacją gastronomii i hotelarstwa (https://www.projectusmed.eu/pl/). Zostaną również wykorzystane wnioski i metodologia pracy z projektu EDIH (https://delab-uw.github.io/EDIH-delab/) dotyczące mapowania dojrzałości cyfrowej firm i przygotowania ich do wdrażania zaawansowanych technologii.
Szacunkowy nakład pracy studenta: 5ECTS x 25h = 125h
(K) - godziny kontaktowe (S) - godziny pracy samodzielnej
wykład (zajęcia): 30h (K) 0h (S)
ćwiczenia (zajęcia): 0h (K) 0h (S)
egzamin: 0h (K) 0h (S)
konsultacje: 20h (K) 0h (S)
przygotowanie do ćwiczeń: 0h (K) 0h (S)
przygotowanie do wykładów: 0h (K) 60h (S)
przygotowanie do kolokwium: 0h (K) 0h (S)
przygotowanie do egzaminu: 5h (K) 10h (S)
…: 0h (K) 0h (S)
Razem: 55h (K) + 70h (S) = 125h
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W01 – rozumie podstawowe mechanizmy działania sztucznej inteligencji oraz jej wpływ na procesy gospodarcze i modele organizacyjne,
K_W02 – zna ekonomiczne aspekty wykorzystania danych, automatyzacji procesów i rozwoju gospodarki cyfrowej.
Umiejętności
K_U01 – potrafi krytycznie analizować zmiany rynkowe i społeczne wynikające z rozwoju technologii sztucznej inteligencji,
K_U02 – umie ocenić wpływ zastosowania technologii cyfrowych na modele biznesowe, rynek pracy oraz strukturę sektorów gospodarki.
Kompetencje społeczne
K_K01 – potrafi aktywnie uczestniczyć w dyskusji na temat wyzwań technologicznych i społecznych związanych z wdrażaniem technologii AI,
K_K02 – ma świadomość etycznych, społecznych i gospodarczych konsekwencji rozwoju i zastosowania sztucznej inteligencji.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach (30%)
Egzamin ma na celu ocenę umiejętności krytycznego myślenia i samodzielnego formułowania argumentów na podstawie zagadnień omawianych na zajęciach. Student będzie odpowiadał na jedno wybrane pytanie refleksyjne z listy przygotowanej przez prowadzącego (70%)
Literatura
Obowiązkowa:
- do przeczytania: Śledziewska, K., Włoch, R., Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat, WUW, 2020 https://delab.uw.edu.pl/publikacje/gospodarka-cyfrowa/
- lub wysłuchania https://open.spotify.com/show/2NIDKJzBAb7ZwcZaMXloxT?si=5e65bf6d7a99488e
https://www.youtube.com/watch?v=7IKvnwpbXms
Uzupełniająca:
Agrawal, A., Gans, J., Goldfarb, A., Prediction Machines, Harvard Business Review Press, 2018.
OECD, Digital Economy Outlook 2023.
McKinsey Global Institute, The Economic Potential of Generative AI: The Next Productivity Frontier, 2023.
WEF, Future of Jobs Report 2024.
Lee, K.-F., AI Superpowers: China, Silicon Valley, and the New World Order, 2018.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: