Modus bycia - Modus posiadania. Erich Fromm 2400-ZEWW014
Przemiany społeczno-gospodarcze po 1989 roku w niewielkim stopniu zmieniły sposób uprawiania ekonomii w Polsce. Wymuszone i bezkrytyczne przyjęcie jedynie słusznej idei zostało zastąpione neofickim uwielbieniem pobieżnie przyswojonych doktryn neoliberalnych. Zarówno przed jak i po roku 1989 większość ekonomistów mimowolnie traktowała ekonomię jako nauką normatywną, której celem nadrzędnym – normą jest efektywność jednostek uczestniczących w procesach gospodarczych. Po 1989 zmieniają się jedynie dekoracje, w jakich ten cel ma zostać osiągnięty. Studia ekonomiczne utwierdzają ten stereotyp myślenia o ekonomii. Od pierwszego roku studenci ćwiczą się w rozwiązywaniu zagadnień, których celem jest określenie: optymalnego poziomu, efektywnej skali, efektywnej kombinacji, etc. Przyjmują za dane istnienie normy, do której mają dążyć. Poddany tego typu treningowi student zatraca przynależny nauce krytyczny stosunek do otaczającej go rzeczywistości, gdyż skoro istnieje norma, to pozostaje jedynie problem techniczny, jak ją osiągnąć.
Celem tego seminarium jest próba podjęcia przez osoby w nim uczestniczące krytycznej analizy zjawisk ekonomicznych, w której przyswajane na studiach normy takie jak efektywność i wzrost gospodarczy zostaną skonfrontowane z przynależną każdej jednostce potrzebą twórczego i świadomego życia. Dobrym wzorcem tego typu analizy są prace Ericha Fromma. Prace te będą stanowić podstawę formułowania hipotez tego seminarium oraz przede wszystkim określą ramy poprawności naukowej, w której mają zawrzeć się krytyczne wypowiedzi studentów.
Poruszane zagadnienia:
• Czy istnieją w naturze zależności przyczynowo skutkowe? A może są tylko tworem nauki? Empiryczny motocykl Hume’a kontra motocykl aprioryczny Kanta na podstawie: Roberta M. Pirsinga, (1974) Zen i sztuka oporządzenia motocykla.
• Dwa dobre przykłady analizy krytycznej zjawisk społeczno-ekonomicznych: Kapitał Marksa (1909) i Ucieczka od wolności Ericha Fromma (1941).
• Czy ekonomia spełnia podstawowe postulaty nauki pozytywnej?
• Czy należy poddać ekonomię testowi Poppera?
• Gombrowiczowskie dylematy: Jak to? Ekonomia Pylaszczkiewicza nie uszczęśliwia, skoro ekonomia nas wszystkich uszczęśliwia.
• Imperializm mikroekonomiczny w naukach społecznych.
• Czy ekonomia musi reprezentować modus posiadania a nie modus bycia? Pytania na podstawie Mieć czy być? Ericha Fromma (1976).
• Rewizja utopii i anty utopii od Państwa Platona do Społeczeństwa Otwartego Poppera.
• Gdzie zmierzamy. Groźna czy przyjazna wizja cywilizacji WWW.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Przedmiot ten stanowić ma odskocznię od przedmiotów ekonomicznych realizowanych na WNE UW. Po jego ukończeniu student:
WIEDZA
- poznał inną niż ekonomiczną metodologię badania zjawisk społecznych
- zna słabe i mocne strony podejścia ekonomicznego do modelowania zachowań ludzkich
UMIEJĘTNOŚCI
- potrafi samodzielnie analizować krytycznie teksty nieekonomiczne
POSTAWY
- jest krytyczny w stosunku do prezentowych teorii ekonomicznych i innych nauk społecznych
Kryteria oceniania
Na ocenę przedmiotu składają się: ocena aktywności na zajęciach, komentarze na forum przedmiotu (33%), praca zaliczeniowa dowolny na dowolny temat „nieekonomiczny” praca ma spełniać kryteria pracy badawczej (66%)
Literatura
Literatura podstawowa:
Fromm E., Mieć czy być?, Rebis, seria Wodnik, Poznań 1999
Fromm E., Ucieczka od wolności, Czytelnik, Warszawa 2004
Pirsig R., Zen i sztuka oporządzenia motocykla, ...., Warszawa, 1974
Literatura uzupełniająca
Fromm E., O sztuce miłości, Rebis, seria Wodnik, Poznań 2000
Fromm E., Miłość, płeć i matriarchat, Rebis, seria Wodnik, Poznań 1997
Fromm E., Psychoanaliza a religia, Rebis, seria Wodnik, Poznań 2000
Fromm E., Rewolucja nadziei, Rebis, seria Wodnik, Poznań 2000
Fromm E., Zerwać okowy iluzji, Rebis, seria Wodnik, Poznań 2000
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: