Strategia finansowa banków komercyjnych 2400-ZE3PR14
Celem zajęć jest przygotowanie Studentów do pisania pracy licencjackiej i magisterskiej, tak od strony merytorycznej, jak i formalnej.
Propozycja skoncentrowania się na problematyce strategii finansowej banków komercyjnych wynika z obserwowanych w ostatnich latach na polskim rynku finansowym, w sektorze bankowym procesów, m.in. spadku dynamiki kredytów i depozytów, zmiany struktury przychodów banków komercyjnych, efektu "wypychania", procesów konsolidacyjnych, zmian struktury aktywów. Towarzyszy tym procesom utrzymywanie się w polskich przedsiębiorstwach finansowania majątku tylko w 20% z kredytów zaciąganych w bankach komercyjnych. Dlatego może warto wspólnie zastanowić się nad przyczynami realizowanej przez banki komercyjne strategii finansowej i kierunkami jej ewentualnej przebudowy. Budowa strategii finansowej będzie budową strategii rozwoju banku. Przygotowując koncepcję strategii finansowej banku komercyjnego musimy przeanalizować wiele obszarów działalności gospodarczej, tak w skali makroekonomicznej, jak i mikroekonomicznej. Musimy rozumieć procesy zachodzące w bankach i umieć je powiązać z zewnętrznymi uwarunkowaniami prowadzenia działalności gospodarczej. Musimy mieć również świadomość, że "...strategia wyraża delikatną równowagę między determinizmem ciążącym na działaniu ludzkim a pewnym marginesem woluntaryzmu, jakim dysponują jednostki i instytucje dzięki swym zasobom i kompetencjom" (Y. Allaire, M. E. Firsirotu - Myślenie strategiczne, PWN, 2000).
Budowanie strategii to myślenie człowieka czynu, a działanie człowieka myślącego (Bergson, za: Y. Allaire, M. E. Firsirotu - op. cit.).
Zajęcia rozpoczną się od przedstawienia i omówienia wymogów formalnych związanych z przygotowaniem pracy licencjackiej / magisterskiej.
Na kolejnych zajęciach przedstawiony zostanie proces budowania strategii banku komercyjnego oraz omówione zostaną wybrane narzędzia wspomagające ten proces. Studenci będą mieli za zadanie wybrać (istniejący) bank komercyjny dla którego chcieliby przygotować strategię finansową, a następnie - krok po kroku - w oparciu o samodzielnie przygotowywane analizy makroekonomiczne, analizy konkurencji, analizy rynku finansowego i analizy samego banku przygotować dla niego strategię finansową.
Forma zaliczenia:
Studenci będą pracować w grupach 2-3 osobowych. Ocenie podlegać będzie przygotowanie strategii rozwoju dla wybranego przedsiębiorstwa oraz prezentacja i "obrona" strategii na zajęciach.
Ocena:
Na ocenę będzie się składać:
w 60% pisemne przygotowanie strategii w formie odpowiadającej wymogom pracy licencjackiej / pracy magisterskiej,
w 40% prezentacja i omówienie strategii na zajęciach.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
- Z.Drążek, B.Niemczynowicz - Zarządzanie strategiczne przedsiebiorstwem, PWE, Warszawa 2003
- G.Gierszewska, M.Romanowska - Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2002
- M.Sierpińska, T.Jachna - Ocena przedsiębiorstwa wg standardów światowych, PWN, Warszawa 2001
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: