Strategia rozwoju przedsiębiorstw. Proces formułowania strategii. Analiza stanu 2400-ZE3PR13
1. Koncepcja zajęć (treść, forma, praca w grupach). Omówienie zasad pisania pracy licencjackiej / magisterskiej. Wskazówki do pisania pracy licencjackiej / magisterskiej -koncepcja, tezy, cele, metody, zasady kształtowania struktury pracy, zasady korzystania z literatury, zasady edycji (formatowanie tekstu, rozdziały i podrozdziały, tabele i rysunki, wyliczenia, akapity, daty, przypisy, bibliografia, etc.).
2. Podstawowe pojęcia: przedsiębiorstwo, przedsiębiorczość, strategia, analiza strategiczna. Strategia a wzrost i restrukturyzacja. Etapy i organizacja procesu kształtowania strategii przedsiębiorstwa. Podstawowe problemy strategiczne. Podstawowe pytania strategiczne. Strategie - bazy: przywództwo kosztowe, dyferencjacja. Determinanty wyboru strategii. Zadanie dla Studentów: wybór przedsiębiorstwa dla którego będą przygotowywać strategię rozwoju (kryterium podstawowe wyboru - dostępność danych). Sprawdzenie dostępności danych. Przygotowanie uzasadnienia wyboru.
Literatura: - Y.Allaire, M.E.Firsirotu - Myślenie strategiczne, PWN 2000 - Z.Pierścionek - Strategie rozwoju firmy, PWN, Warszawa 1996 - Podstawy nauki o przedsiębiorstwie - J.Lichtarski (red.), WAE im. O.Langego we Wrocławiu, Wrocław 2001
3. Proces formułowania strategii przedsiębiorstwa - analiza stanu. Omówienie struktury analizy i prezentacja narzędzi analizy. Cel/cele działalności przedsiębiorstwa, struktura kapitałowa, struktura powiązań kapitałowych, struktura organizacyjna, wielkość i struktura aktywów, źródła finansowania majątku, metody zarządzania, faza życia przedsiębiorstwa, fazy życia produktów wytwarzanych przez przedsiębiorstwo, etc. Analiza działalności przedsiębiorstwa: analiza ekonomiczna. Analiza ekonomiczna: analiza finansowa i analiza techniczno-ekonomiczna. Analiza finansowa: analiza sprawozdań finansowych (bilans, rachunek wyników, rachunek przepływów pieniężnych), analiza wskaźnikowa, czynnikowa analiza wyniku finansowego. Analiza techniczno-ekonomiczna: m.in. analiza zatrudnienia, płac i wydajności, analiza wyposażenia przedsiębiorstwa w środki trwałe. Zadania dla Studentów: zbiór danych i informacji o wybranym przedsiębiorstwie, identyfikacja celu/celów działania przedsiębiorstwa i realizowanej przez przedsiębiorstwo strategii, dokonanie podstawowej analizy finansowej (sprawozdań finansowych, analizy wskaźnikowej), marketingowej i analizy organizacji i
zarządzania przedsiębiorstwa, określenie czynników wewnętrznych wpływających na funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Literatura: - L.Bednarski - Analiza finansowa w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa 1997 - E.F.Brigham - Podstawy zarządzania finansami (I, II, III), PWE, Warszawa 1996 - G.Gierszewska, M.Romanowska - Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2002 - J.Ostaszewski - Nowoczesne techniki analizy finansowej, CIM, Warszawa 1999 - M.Sierpińska, T.Jachna - Ocena przedsiębiorstwa wg standardów światowych, PWN, Warszawa 2001
4. Proces formułowania strategii przedsiębiorstwa - wizja strategiczna, misja przedsiębiorstwa, cele przedsiębiorstwa. Wizja - pomysł na działalność gospodarczą, wyobrażenia o tym jak przedsiębiorstwo ma działać w przyszłości, do czego właściciele chcą dążyć i do czego powinni dążyć ich współpracownicy. Jakie miejsce ma zajmować przedsiębiorstwo w przyszłości pośród innych przedsiębiorstw, w gospodarce, na świecie. Misja - uzasadnienie racji istnienia i rozwoju przedsiębiorstwa, określenie głównych wartości, do których przedsiębiorstwo dąży, wyznaczenie zakres odpowiedzialności przedsiębiorstwa. Cel główny przedsiębiorstwa i cele szczegółowe - funkcje i potrzeba formułowania. Cele a odmienność interesów.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
- Z.Drążek, B.Niemczynowicz - Zarządzanie strategiczne przedsiebiorstwem, PWE, Warszawa 2003 - G.Gierszewska, M.Romanowska - Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: