Research Seminar 2400-SU1RS
Seminarium ma dać podstawy do prowadzenia przez studentów niezależnych badań i przygotowuje ich do napisania własnej pracy magisterskiej w drugim roku trwania programu.
Cele dla każdego uczestnika seminarium są następujące:
- Poznanie najnowocześniejszych badań w dziedzinie ekonomii;
- Rozwijanie znajomości kluczowych narzędzi analitycznych;
- Nabywanie umiejętności modelowania;
- Nabycie podstawowych umiejętności pisania w stylu akademickim;
- Ekspozycja na użyteczne techniki prezentacji.
Umiejętności modelowania są niezbędne do prowadzenia udanych badań teoretycznych i empirycznych. Umiejętność pisania w stylu akademickim jest kluczowa dla przekazywania tematów badań innym ludziom. Styl prac naukowych jest unikalny, złożony i subtelny. Dlatego główny nacisk zostanie położony na trzy elementy: rozwijanie praktycznych umiejętności prowadzenia badań i ich opisu, uczenie samodzielnego prowadzenia badań i zdobywanie pomysłów na własne badania.
Opis kursu:
Seminarium odbywa się w obu semestrach pierwszego roku studiów. Co dwa tygodnie odbędzie się seminarium z prezentacją wygłoszoną przez zaproszonego naukowca oraz dyskusją, w ramach której uczestnicy proponują swoje sugestie dotyczące prezentowanego badania. Co drugi tydzień odbędzie się spotkanie grupowe z koordynatorem, podczas którego studenci będą prezentować wszystkie istotne problemy, które chcą poruszyć w swoich recenzjach.
Każdy esej powinien zawierać:
- Stronę tytułową ze streszczeniem,
- Wprowadzenie z motywacją, intuicją, celami i strukturą pracy,
- Przegląd literatury,
- Analizę problemu przedstawionego w pracy - waga problemu, jego praktyczne znaczenie, itp.
- Krytyczną analizę prezentowanej pracy,
- W semestrze zimowym: listę możliwych przyszłych rozszerzeń,
- W semestrze wiosennym: nowe badania nad problemem,
- Zakończenie z podsumowaniem głównych punktów,
- Bibliografię.
W semestrze zimowym studenci powinni zaproponować co najmniej dwa możliwe rozszerzenia. Dla każdego z nich powinni opisać:
- co sugeruje rozszerzenie,
- intuicja za tym,
- jaki wynik mają nadzieję uzyskać,
- dlaczego warto to zrobić,
- czy jest to wykonalne.
W semestrze letnim studenci muszą faktycznie rozszerzyć analizowane badanie. Może to mieć formę teoretycznych lub ekonometrycznych rozszerzeń recenzowanych artykułów, w tym:
- krok dalej w badaniach opisanych w recenzowanej pracy,
- rozwiązania niektórych szczególnych przypadków,
- alternatywne metody estymacji,
- testy, które nie zostały przeprowadzone w pierwotnym badaniu,
- alternatywne założenia, podejścia,
- itp.
Alternatywnie może to być nowe badanie związane z analizowanym referatem.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
a) Wiedza
1. Student zna metody i narzędzia używane do analizy procesu starzenia się i jego konsekwencji
b) Umiejętności
1. Student potrafi modelować, analizować i interpretować procesy społeczne i ekonomiczne
2. Student wykorzystuje wiedzę uzyskaną w czasie studiów i swoje własne analizy do rozwiązywania problemów badawczych
3. Student potrafi przeprowadzić analizę ekonometryczną, dokonać wyboru danych, zaprezentować wyniki badania i spisać je w formie artykułu
c) Kompetencje społeczne
1. Student jest w stanie zdefiniować priorytety procesu badawczego
2. Student jest w stanie zdobywać i podnosić swoją wiedzę i umiejętności
3. Student potrafi pracować w grupie, współpracować z innymi osobami nad rozwiązaniem praktycznych problemów.
KW01, KW02, KW03, KW04, KW05, KU01, KU02, KU03, KU04, KU05, KU06, KU07, KK01, KK02, KK03
Kryteria oceniania
W każdym semestrze końcowa ocena jest oparta na 1 eseju/recenzji i 1 notatce. W semestrze zimowym każdy esej jest oceniany według następujących kryteriów:
Jasność ekspozycji - 20%
Poprawność stylu akademickiego - 30%
Jakość merytoryczna - 50%
W semestrze letnim ocena opiera się również na trzech kryteriach przedstawionych powyżej; jednak te trzy punkty stanowią 50% oceny, podczas gdy rozszerzenie badania daje pozostałe 50%.
Końcowa ocena zależy od sumy wszystkich zdobytych punktów. Notatka liczy się jako 25% eseju.
KS01, KS02, KS03, KU05, KU04, KU03, KU02, KU01, KW05, KW04, KW02, KW02, KW01
Literatura
Podawana każdorazowo przez prowadzącego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: