Współczesne koncepcje zarządzania 2400-PPMG011
W pierwszym semestrze seminarium student dokona wyboru tematyki pracy magisterskiej, pozna umiejętności warsztatowe, wyszuka problem badawczy, przeczyta wstępnie wskazaną literaturę przedmiotu, wyszuka samodzielnie literaturę, zaprezentuje temat pracy wraz ze wstępnie sformułowanymi pytaniami badawczymi, określi wstępnie metody badawcze pozwalające rozwiązać problem. Student pozna formalne zasady pisania prac magisterskich i je zastosuje w pierwszym napisanym rozdziale pracy, student zaprezentuje plan pracy, cele i tezy badawcze pracy wraz z metodami proponowanymi do zastosowania, rozpocznie realizację badań.
Tematyka prac:
– Zarządzanie zmianą, zmiany jako stały element strategii przedsiębiorstw, przygotowanie firmy do wprowadzania zmian, przesłanki wyboru koncepcji zarządzania
– Podejście procesowe w programach zmian organizacyjnych, koncepcje zarządzania bazujące na procesach: Business Process Reengineering, Business Process Improvement, Business Process Orientation, Business Process Management
– Zarządzanie efektywnością procesów biznesu - Process Performance Management
– Zarządzanie relacjami z klientami i budowanie trwałych relacji z klientami - Customer Relationship Management, orientacja na klienta a podejście procesowe, definiowanie procesów interakcji z klientami, zarządzanie wiedzą - Knowledge Management
– Zarządzanie relacjami z dostawcami, zarządzanie łańcuchem dostaw - Supply Chain Management, proces przepływu informacji między wszystkimi partnerami w łańcuchu dostaw
– Technologie informatyczne w zarządzaniu organizacją, systemy przepływu informacji, systemy klasy Enterprise Resource Planning, systemy CRM, systemy SCM
– Zarządzanie projektem wdrożenia systemu informatycznego do organizacji, przesłanki wyboru systemu, decyzje make or buy, przygotowanie organizacji do wdrożenia
– Koncepcja rozszerzonego przedsiębiorstwa, X-engineering - definiowanie interorganizacyjnych procesów biznesu, integracja systemów informatycznych
– Japońskie koncepcje zarządzania jakością - Kaizen, TQM, Just in Time
– Budowanie przewagi konkurencyjnej - zarządzanie jakością łańcucha wartości
– Techniki i metody wspomagające praktyczne stosowanie współczesnych koncepcji zarządzania: benchmarking, outsourcing, znaczenie czynnika ludzkiego w procesie zmian
– Nowoczesne koncepcje z obszaru rachunkowości zarządczej
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna i rozumie istotę współczesnych koncepcji zarządzania. Zna uwarunkowania stosowania ich w organizacjach. Student wie jak formułować problemy badawcze i prowadzić badania dla potrzeb pracy magisterskiej. Rozumie jak przebiega proces testowania hipotez, wie jak pracować z literaturą i materiałem empirycznym. Student zna formalne zasady przygotowania pracy magisterskiej.
Umiejętności
Student umie dokonać krytycznego przeglądu literatury, stanowisk różnych autorów i analizy źródeł oraz pracować z materiałem empirycznym. Potrafi formułować pytania i hipotezy badawcze, a także dobrać odpowiednie metody ich weryfikacji. Jest w stanie dokonać syntezy uzyskanych wyników formułując samodzielnie odpowiednie wnioski.
Kompetencje
Student potrafi inspirować i organizować proces uczenia się w grupie. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego celu seminarium, jakim jest napisanie pracy magisterskiej. Student potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności.
KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KU03, KK01, KK02, KK03
Kryteria oceniania
Zaliczenie semestru na podstawie aktywności, prezentacji wybranego zagadnienia i problemu badawczego, który można podjąć w pracy magisterskiej, przygotowania ogólnego konspektu pracy oraz napisaniu wstępnej wersji początkowego rozdziału pracy.
Literatura
Literatura wstępnie zalecana do przeczytania w semestrze zimowym (zależnie od zainteresowań studentów):
wybrane artykuły tematyczne, głównie z czasopism: CEO, Ekonomika i organizacja przedsiębiorstwa, Controlling i rachunkowość zarządcza, e-mentor.
Hammer M. Champy J.: Reengineering w przedsiębiorstwie. Neumann Management Institute. Warszawa 1996
Champy J.: X-engineering przedsiębiorstwa. Wydawnictwo Placet. Warszawa 2003
Wasilewski L.: Kaizen. Tajemnica sukcesu Japonii. Zetom. 1997
Kasprzak T. (red.): W kierunku rozszerzonego przedsiębiorstwa. Difin. 2006
Lech P.: Zintegrowane systemy zarządzania ERP/ERP II. Difin. 2003
Januszewski A., Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania, PWN 2008
Gabryelczyk R.: Reengineering. Restrukturyzacja procesowa przedsiębiorstwa. Nowy Dziennik. Warszawa 2000
Kasprzak T.: Strategie firm a Business Process Reengineering. w: Kasprzak T. (red.): Modele informacyjne procesów gospodarczych. Nowy Dziennik. Warszawa1998
Wessling H.: Network Relationship Management. Gabler Verlag. Wiesbaden 2002
Cyfert Sz.: Strategiczne doskonalenie architektury procesów. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. 2006
Rummler G.A. Brache A.P.: Podnoszenie efektywności organizacji. PWE. Warszawa 2000
Scheer A.-W. (Eds.): Business Process Excellence. Springer Verlag 2002
Kaplan R. Norton D.: Strategiczna Karta Wyników. Jak przełożyć strategię na działanie. PWN 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: