Zarządzanie 2400-PP3ZAR
Wykład w wymiarze 60 godz. podzielony jest na bloki tematyczne, obejmujące zagadnienia wymienione poniżej. Treści przedmiotu obejmują podstawowy kurs z zarządzania zgodny z międzynarodowym kanonem nauczania przedmiotu, rozszerzony o zagadnienia o dużym znaczeniu dla przedsiębiorstw działających na współczesnym konkurencyjnym rynku – m.in. zarządzania projektami, ryzykiem i jakością, zarządzania procesowego, systemów informatycznych zarządzania oraz systemów ERP. Szacowany wkład własny studenta w opanowanie materiału to ok. 60 godz.
1. Wprowadzenie do przedmiotu. Istota organizacji
• analogie organizacyjne
• podejście systemowe – organizacja jako system
• cykl życia organizacji oraz strategie finansowania przedsiębiorstwa na poszczególnych etapach cyklu życia
• cele organizacji
• przedsiębiorstwo jako specyficzna organizacja: cechy; organizacyjne zasady działania przedsiębiorstwa; zasoby, obszary działania, wzory zachowań organizacyjnych
2. Istota zarządzania
• zarządzanie jako nauka i praktyka działalności
• podejścia do zarządzania
• funkcje zarządzania
3. Zarządzanie – nauka i praktyka
• kierunki i szkoły w nauce organizacji i zarządzania: klasyczna, neoklasyczna, kierunek administracyjny, k. socjologiczno-psychologiczny, szkoła behawioralna, sz. ilościowa, podejście systemowe, podejście sytuacyjne, współczesne koncepcje zarządzania
4. Formułowanie strategii organizacyjnej
• istota strategii
• cele formułowania strategii
• definiowanie strategii rozwoju
• wybrane zasady zarządzania strategicznego
• proces tworzenia strategii
• model otoczenia konkurencyjnego
• model 5 sił Portera
• metody analiz strategicznych, m.in. SWOT, macierze GE i BCG, okno produkt-rynek Ansoffa
• różne podejścia do projektowania strategii: kaskadowe, zwinne, Blue Ocean, GROW
• powszechne błędy i dobre praktyki w zarządzaniu strategicznym
5. Projektowanie struktur działalności gospodarczej
• struktura organizacyjna – istota, funkcje, wymogi
• projektowanie organizacyjne – istota, podejścia, etapy, zasady
• typy struktur organizacyjnych – wymiary, wady i zalety
6. Procesy informacyjno-decyzyjne w organizacji
• problem decyzyjny
• fazy procesu decyzyjnego
• racjonalność w procesie podejmowania decyzji i czynniki ją ograniczające
• informacja – znaczenie, cechy dobrej informacji, funkcje, źródła
7. Kultura narodowa i organizacyjna
• kultury narodowe – modele wg różnych podejść klasyfikacyjnych
• kultura organizacyjna – definicje, funkcje
• poziomy i przejawy kultury organizacyjnej oraz jej formowanie się
• typologie i profile kultur – m.in. wg Harrisona, Hofstede, Camerona, Quinna
• ocena siły i wpływu kultury organizacyjnej
8. Polityka personalna w organizacji i zagadnienie motywacji
• system Human Resources R. Millesa
• zarządzanie zasobami ludzkimi – zasady i funkcje
• 4 typy polityki kadrowej
• motywowanie – istota, działanie, teorie motywacji, w tym Herzberga, Vrooma, Adamsa, Skinnera i in.
9. Kapitał ludzki, intelektualny i społeczny organizacji opartych na wiedzy
• rodzaje kapitału i rola kapitału ludzkiego w nowoczesnej organizacji
• model kapitału ludzkiego, identyfikacji kapitału ludzkiego w organizacji
• metody pomiaru kapitału ludzkiego
• kapitał społeczny i intelektualny organizacji
• zarządzanie wiedzą w organizacji
• strategie organizacji opartych na wiedzy
10. Zarządzanie jakością w przedsiębiorstwie
• koszty i korzyści polityki jakości
• model tworzenia jakości, system jakości w firmie
• międzynarodowe normy ISO
• tradycyjne i nowoczesne podejście do jakości
• KAIZEN, zasada Ishikawy
• kompleksowe zarządzanie jakością TQM
11. Zarządzanie procesowe
• klasyfikacje i katalog cech procesów biznesowych
• koncepcje zarządzania oparte na procesach
• cykl życia Business Process Management
• metody i narzędzia modelowania procesów
• analizy procesów dla podnoszenia efektywności
• studia przypadków BPM
12. Systemy informatyczne zarządzania
• informacja w systemach zarządzania
• systemy ERP
• systemy CRM i analityka biznesowa
• systemy Business Intelligence
• elektroniczny obieg informacji
• tworzenie systemów informatycznych
• dopasowanie Biznes-IT
• wdrażanie i wykorzystanie ERP okiem administratora systemu SAP
13. Zarządzanie projektami
• podejście projektowe w zarządzaniu organizacją
• mapa procesów w zarządzaniu projektami
• przegląd metodyk zarządzania projektami
• wprowadzenie do metodyk tradycyjnych
• wprowadzenie do metodyk zwinnych
• zespoły projektowe
• zarządzanie projektami (głównie informatycznymi) okiem praktyka
14. Zarządzanie ryzykiem w działalności firmy
• rodzaje i czynniki ryzyka
• modele identyfikacji i analizy ryzyka
• system zarządzania ryzykiem
• ryzyko w organizacji a zarządzanie procesowe
15. Menedżerowie – umiejętności kierownicze i przywódcze
• kierowanie ludźmi w organizacji
• źródła władzy
• kryteria „dobrego dyrektora”
• style kierowania typu X i Y
• kryteria podziału stylów kierowania
• style kierowania wg Reddina
• typy menedżera
16. Zarządzanie zmianą i konfliktem
Zarządzanie zmianą:
• zmiany w świecie pracy
• rodzaje zmian
• postawy wobec zmian
• proces wprowadzania zmian w organizacji
• strategie wprowadzania zmian
• rola lidera zmian
Zarządzanie konfliktem:
• istota konfliktu społecznego
• typy i rodzaje konfliktów
• tradycyjne i współczesne podejście do roli konfliktu
• taktyki zarządzania konfliktem
• rozwiązywanie konfliktów metodą negocjacyjną
17. Koncepcje i zasady kontrolowania
• rodzaje kontroli, kontrola a controlling i audyt
• zadania i funkcje procesu kontroli
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student
• opisuje organizację jako system
• opisuje przedsiębiorstwo jako rodzaj organizacji
• charakteryzuje różne kierunki w nauce o zarządzaniu
• dokonuje analizy strategicznej przedsiębiorstwa
• identyfikuje i charakteryzuje strukturę organizacyjną firmy
• wymienia wady i zalety indywidualnego i grupowego podejmowania decyzji
• charakteryzuje różne typy polityki personalnej organizacji
• dokonuje opisu znaczenia kapitału ludzkiego, intelektualnego i społecznego organizacji
• wymienia cechy organizacji opartej na wiedzy
• rozróżnia systemy zarządzania jakością
• identyfikuje i klasyfikuje procesy biznesowe organizacji
• zna i potrafi zastosować główne metody analizy procesów
• charakteryzuje główne systemy informatyczne zarządzania
• rozróżnia metody zarządzania projektami, zna ich wady, zalety i obszary zastosowań
• identyfikuje podstawowe obszary ryzyka firmy
• analizuje style kierowania i umiejętności menedżerskie
• opisuje podejścia do zarządzania zmianą
• charakteryzuje strategie firmy względem konfliktu
• identyfikuje funkcje i typy kontroli w firmie
KK01, KK02, KU06, KU05
Kryteria oceniania
• zaliczenie na podstawie dwuczęściowego egzaminu pisemnego w sesji za pośrednictwem Moodle (test i esej) oraz quizów w toku semestru
• ocena końcowa jest oceną ważoną trzech ocen składowych z: 1) wyniki quizów realizowanych w trakcie wykładu (z wagą 30%), 2) testu egzaminacyjnego (40%) oraz 3) eseju egzaminacyjnego (30%)
o studenci uzyskają możliwość zwolnienia z eseju egzaminacyjnego na podstawie zespołowego projektu wykonanego podczas semestru
o niezadowalająca ocena projektu zespołowego w trakcie semestru może być poprawiana poprzez przystąpienie do eseju egzaminacyjnego (w takim przypadku wiążąca jest ocena z eseju na egzaminie)
o dla uzyskania oceny pozytywnej z przedmiotu konieczne jest zaliczenie testu (zdobycie min. 50% pkt.) oraz eseju (min. ocena 3)
• skala ocen z przedmiotu: 50-59 pkt. proc. (ocena 3), 60-69 pkt. proc. (3+), 70-79 pkt. proc. (4), 80-89 pkt. proc. (4+), 90-100 pkt. proc. (5)
• wykładowcy zastrzegają sobie prawo przyznania najaktywniejszym studentom bonusów w postaci zwolnienia z całego lub części egzaminu lub podwyższenia oceny uzyskanej na egzaminie
Literatura
Podstawowa:
Zarządzanie. Teoria i praktyka, praca zbiorowa pod redakcją A. K. Koźmińskiego i W. Piotrowskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020 (lub wcześniejsze wydania po 2013 roku)
Uzupełniająca:
Podstawy organizacji i zarządzania. Podejścia i koncepcje badawcze (wyd. 2), red. A. Stabryła, Uniwersytet Ekonomiczny Kraków, 2018
Funkcjonowanie przedsiębiorstwa w gospodarce rynkowej, praca zbiorowa pod redakcją P. Wachowiaka, Wyd. Stow. Księg. w Polsce, Warszawa 2006
Informatyka ekonomiczna. Teoria i zastosowania, S. Wrycza i J. Maślankowski, PWN, 2019
oraz dodatkowe źródła (w tym artykułu naukowe i raporty badawcze) wskazane przez wykładowców w toku semestru jako pomoce naukowe do poszczególnych tematów zajęć
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: