Historia gospodarcza. Od rynku lokalnego do globalnego 2400-PP1HG4
1. Co to jest Historia Gospodarcza? Wprowadzenie, etapy rozwoju gospodarczego przez wieki.
2. Gospodarka towarowo-pieniężna: powstanie rynków lokalnych i regionalnych w późnym średniowieczu.
3. Kapitalizm handlowy i rynki ponadregionalne: imperium handlowe Niderlandów XVI-XVII w.
4. Rewolucja przemysłowa i rynki transkontynentalne (cz. 1) - geneza rewolucji przemysłowej w Anglii.
5. Rewolucja przemysłowa i rynki transkontynentalne (cz. 2) - przebieg rewolucji przemysłowa w Anglii (1760-1830); społeczeństwo nowego typu.
6. Pierwsza fala industrializacji na kontynencie europejskim - wczesna modernizacja w państwach europejskich pierwszej połowy XIX w.
7. Druga rewolucja przemysłowa i pierwsza fala globalizacji: globalny rynek, nowe imperia gospodarcze (USA i Niemcy) i nowi gracze na rynku (wielkie koncerny przemysłowe).
8. Peryferie europejskiego rynku: kraje późno uprzemysłowione i zacofane (Austro-Węgry, Rosja, Imperium Osmańskie).
9. Dezintegracja gospodarki światowej (cz. 1): gospodarka wojenna (Wojny Światowe)
10. Dezintegracja gospodarki światowej (cz. 2): gospodarka między wielkimi wojnami - Wielki Kryzys i izolacjonizm.
11. W świecie nierynkowego eksperymentu (cz. 1): faszyzm i narodowy-socjalizm
12. W świecie nierynkowego eksperymentu (cz. 2): komunizm
13. Druga fala globalizacji: gospodarka światowa po II Wojnie Światowej
14. Wspólny rynek europejski: Wspólnota Węgla i Stali, Europejska Wspólnota Gospodarcza i Unia Europejska
15. Modernizacja zacofanych: kapitalizm państw Trzeciego Świata - różne strategie rozwoju.
Szczegółowe warunki uczestnictwa:
Studenci powinni dysponować podstawową wiedzą z Historii na poziomie szkoły średniej.
Spodziewane efekty kształcenia:
Kompetencje rzeczowe: Słuchacze po odbyciu pełnego kursu powinni rozumieć długofalowy proces przekształcania się rynków od lokalnego po globalny oraz genezę kapitalizmu i kolejne jego fazy. Studenci powinni orientować się również w charakterze związków pomiędzy długookresowymi zmianami społecznymi i politycznymi a ewolucją gospodarki.
Kompetencje warsztatowe: umiejętność prezentacji ustnej, uczestnictwa w dyskusji, umiejętność przygotowania referatu (postawienia pytania badawczego, dotarcia do literatury przedmiotu, zgromadzenia materiału, zaplanowania i napisania pracy, oraz przestawieniu jej pod dyskusję).
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Cameron R. i L. Neale, Historia gospodarcza świata. Od paleolitu do czasów najnowszych. Warszawa 2004,
Jezierski A. i C. Leszczyńska, Historia gospodarcza Polski, Warszawa 1997.
Kaliński J., Historia gospodarcza XIX i XX w., Warszawa 2008.
Teksty, które będą omawiane na poszczególnych zajęciach, zostaną podane w odrębnym trybie.
Szcegółowe zasady zaliczania zajęć:
Na ocenę końcową składają się dwa elementy - egzamin (60%) oraz zaliczenie zajęć (40%).
1. Egzamin
a. Pisemny egzamin składa się z eseju oraz krótkich pytań (testowych lub opisowych) punktowanych każde po 50% ogólnej oceny z egzaminu.
b. W przypadku eseju studenci mają opracować jeden temat spośród trzech zaproponowanych przez egzaminatora.
c. Zdanie egzaminu jest warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu.
d. Progiem zaliczającym jest uzyskanie 50% punktów.
2. Zajęcia
a. Zaliczenie zajęć jest obok egzaminu drugim warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu.
b. Ocena zajęć składa się z dwóch części:
- oceny z referatu
- oceny prezentacji i aktywności na zajęciach
c. Aby uzyskać pozytywną ocenę z przedmiotów z grupy Rozszerzenie Ekonomii student musi uzyskać pozytywną ocenę zarówno z referatu jak i z prezentacji i aktywności.
d. Z 40% przypisanych do zaliczenia zajęć, na referat przypada 25-30%, a na prezentację i aktywność 10-15%. Dokładny podział w ramach tych dwóch limitów ustalą indywidualnie prowadzący.
e. Zajęcia mogą być zaliczane przez prowadzących na stopnie lub punkty.
- W przypadku przyjęcia skali punktowej próg zaliczenia referatu oraz prezentacji i aktywności wynosi 50%. Uzyskanie niższej liczby punktów za którekolwiek z tych zadań (referatu lub prezentacji i aktywności) będzie równoznaczne z niezaliczeniem przedmiotu - W przypadku przyjęcia przez prowadzącego zaliczania zajęć na stopień, student musi uzyskać zarówno z referatu, jak i z prezentacji i aktywności oceny co najmniej dostateczne.
f. Wymagania formalne odnośnie przygotowywanych referatów opierają się na zasadach pisania prac dyplomowych i magisterskich. Materiały omawiające zasady pisania referatów zostaną udostępnione studentom przez prowadzących na początku zajęć.
g. Referaty będą skanowane przy pomocy programu plagiat.pl
h. Studenci mają prawo do nieobecności co najwyżej na 4 zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: