Historia gospodarcza. Dzieje bankowości i pieniądza 2400-PP1HG2
1. Fazy rozwoju gospodarczego Europy. Historyczne podziały Europy, miejsce ziem polskich w europejskim podziale pracy
2. Początki kapitalizmu i narodziny europejskiej bankowości (Włochy). Pieniądz (systemy pieniężne) w średniowieczu
3. Rozwój gospodarczy w epoce przedprzemysłowej. Francuski (colbertowski) i brytyjski model polityki gospodarczej. Rozwój banków (Banku Anglii). Państwowy dług publiczny. Rewolucja cen. Eksprymenty monetarne
4. Industrializacja w XIX w.: rewolucja przemysłowa w Anglii, industrializacja we Francji, Belgii, Polsce i Niemczech. Narodziny nowoczesnej bankowości. Banki a rozwój gospodarki: model brytyjski i niemiecki
5.Gospodarka światowa w drugiej połowie XIX w., pierwsza globalizacja. Systemy monetarne w drugiej połowie i w końcu XIX w. (Gold Standard), unie monetarne. Bankowość międzynarodowa, status banku centralnego (LoDL)
6. Dezintegracja gospodarki światowej po 1918 r. Załamanie światowego handlu i systemu monetarnego. Rekonstrukcja międzynarodowego ładu pieniężnego. Restaruracja Gold Standard i system Gold Exchange Standard
7. Polityka pieniężna lat 20. Reformy monetarne w Europie Środkowej i Wschodniej. Polityka pieniężna Banku Anglii, Banku Polskiego, Reichsbanku
8. Wielki Depresja lat 30. Załamanie systemu GES. Polityka monetarna w Wielkiej Brytanii, USA, Polsce i Niemczech
9. Bankowość w czasie wielkiego kryzysu i po wielkim kryzysie. Regulacja i system kontroli systemu bankowego (USA, Niemcy, Polska, Wielka Brytania). Status banku centralnego
10. Ekonomiczne aspekty drugiej wojny światowej. Jej konsekwencje gospodarcze i demograficzne. Holocaust. Dezintegracja gospodarki światowej. Pomoc USA w odbudowie gospodarczej Europy (Plan Marshalla)
11. Zimna wojna i podział polityczno-gospodarczy Wschód-Zachód. System walutowy z Bretton Woods (świat zachodni). System walutowy państw Europy Wschodniej
12. Pomyślność gospodarcza Europy Zachodniej, "złote dekady" 1950-1970 (państwo dobrobytu). Integracja europejska. Kwestie monetarne. Kształt systemów bankowych
13. Między Wschodem i Zachodem - polski model gospodarki. Zasady systemu monetarnego, polityka kursowa. System bankowy. Rola NBP - "monobank"
14. Kryzys gospodarki światowej w latach 70. Narastanie załamania w gospodarce państw bloku wschodniego. Załamanie systemu z Bretton Woods
15. Kryzys systemu welfare state (1980-1990). Neoliberalizm i monetaryzm w polityce ekonomicznej i monetarnej. Systemy bankowe wybranych państw. Upadek systemu socjalizmu państwowego, zwycięzcy i przegrani w końcu XX w.
Szczegółowe warunki uczestnictwa:
Podstawowa wiedza na poziomie wstępu do ekonomii. Znajomość podstawowych faktów historycznych z zakresu dziejów Polski i historii powszechnej
Spodziewane efekty kształcenia:
Kompetencje rzeczowe.
Student powinien opanować materiał z zakresu następujących zagadnień: czym jest system pieniężny, z jakich powodów upadały kolejne systemy monetarne (od denarowego po system z Bretton Woods). Czym cechował się system kreacji pieniądza w epoce pieniądza wyłącznie kruszcowego, mieszanego kruszcowo-symbolicznego (papierowego), czym był bimetalizm i system Gold Standard w XIX w. i w okresie międzywojennym w jego wersji "czystej" i zmodyfikowanej dla państw peryferyjnych. Jakie znaczenie dla ewolucji systemów pieniężnych miał Wielki Kryzys. Na jakich zasadach oparty był system z Bretton Woods i jakie czynniki spowodowały jego kryzys w latach 70. XX w. Jakie związki zachodziły między kreacją pieniądza w w.w. systemach a realną gospodarką (w szczególności problem inflacji i deflacji). Czym cechowała się bankowość epoki przedprzemysłowej (organizacja, zasady działalności, podstawowe produkty), jakie zmiany w tym zakresie przyniósł rozwój nowoczesnej gospodarki w XIX w. Jakie znaczenie miało powstanie banku emisyjnego i w jaki sposób stawał się on bankiem centralnym. W jaki sposób zmieniał się zakres jego czynności i jakie czynniki to determinowały. Jak ewoluował status banku centralnego wraz ze zmianami poglądów dotyczących
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Obowiązkowa:
Cameron R. Neale L., Historia gospodarcza świata, Warszawa 2004
Jezierski A., Leszczyńska C., Historia gospodarcza Polski, Warszawa 1997
Morawski W., .Zarys powszechnej historii pieniądza, bankowosci i kredytu, Warszawa 2002
Materiały dla studentów umieszczone na stronie WNE UW
Uzupełniająca:
Baka W., Bankowość centralna. Funkcje, metody, organizacja, Warszawa 1998.
Cameron R. (red.), Banking and Economic Development. Some Lessons from History, Oxford 1972
Jezierski A., Leszczyńska C., Bank Polski 1924-1951, Warszawa 1994
----------------------------------, Narodowy Bank Polski 1948-1970, Warszawa 2001
Wójtowicz G., Wójtowicz A., Historia monetarna Polski, Warszawa 2003
Szczegółowe zasady zaliczania zajęć:
Na ocenę końcową składają się dwa elementy - egzamin (60%) oraz zaliczenie zajęć (40%).
1. Egzamin
a. Pisemny egzamin składa się z eseju oraz krótkich pytań (testowych lub opisowych) punktowanych każde po 50% ogólnej oceny z egzaminu.
b. W przypadku eseju studenci mają opracować jeden temat spośród trzech zaproponowanych przez egzaminatora.
c. Zdanie egzaminu jest warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu.
d. Progiem zaliczającym jest uzyskanie 50% punktów.
2. Zajęcia
a. Zaliczenie zajęć jest obok egzaminu drugim warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu.
b. Ocena zajęć składa się z dwóch części:
- oceny z referatu
- oceny prezentacji i aktywności na zajęciach
c. Aby uzyskać pozytywną ocenę z przedmiotów z grupy Rozszerzenie Ekonomii student musi uzyskać pozytywną ocenę zarówno z referatu jak i z prezentacji i aktywności.
d. Z 40% przypisanych do zaliczenia zajęć, na referat przypada 25-30%, a na prezentację i aktywność 10-15%. Dokładny podział w ramach tych dwóch limitów ustalą indywidualnie prowadzący.
e. Zajęcia mogą być zaliczane przez prowadzących na stopnie lub punkty.
- W przypadku przyjęcia skali punktowej próg zaliczenia referatu oraz prezentacji i aktywności wynosi 50%. Uzyskanie niższej liczby punktów za którekolwiek z tych zadań (referatu lub prezentacji i aktywności) będzie równoznaczne z niezaliczeniem przedmiotu - W przypadku przyjęcia przez prowadzącego zaliczania zajęć na stopień, student musi uzyskać zarówno z referatu, jak i z prezentacji i aktywności oceny co najmniej dostateczne.
f. Wymagania formalne odnośnie przygotowywanych referatów opierają się na zasadach pisania prac dyplomowych i magisterskich. Materiały omawiające zasady pisania referatów zostaną udostępnione studentom przez prowadzących na początku zajęć.
g. Referaty będą skanowane przy pomocy programu plagiat.pl
h. Studenci mają prawo do nieobecności co najwyżej na 4 zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: