Historia Myśli Ekonomicznej 2400-PP1HE
I. WPROWADZENIE
1. Ekonomia, historia ekonomii i ekonomiczny punkt patrzenia
2. Początki myśli ekonomicznej, pierwsze systemy ekonomiczne
(i) Pierwsze pojęcia, terminy i koncepcje ekonomiczne: Ksenofont, Arystoteles i ekonomia tomistyczna (ii) Pierwsze systemy ekonomiczne: Merkantylizm i Fizjokratyzm.
II. EKONOMIA KLASYCZNA
3. Ekonomia Adama Smitha: bogactwo i czynniki bogactwa; teoria wartości; teoria podziału; teoria produkcji; filozofia społeczna "Bogactwa narodów"; "niewidzialna ręka" rynku.
4. Rozdział i wzrost bogactwa: D. Ricardo
(i) Przedmiot ekonomii ricardiańskiej: podział bogactwa. Teoria wartości wymiennej; podstawowe prawa dystrybucji; akumulacja kapitału i wzrost gospodarczy. (ii) Debata o stabilności gospodarki: Ricardo vs. Malthus.
5. Kanoniczne prawa ekonomii klasycznej
J.St.Mill i ekonomia instytucji liberalnych: rola państwa, własność prywatna i konkurencja. Kanoniczne prawa ekonomii klasycznej. Koncepcja homo-economicusa.
III. REAKCJA NA EKONOMIĘ KLASYCZNĄ
6. Ekonomia jako teoria rozwoju społeczno-gospodarczego: K. Marks
(i) Socjalizm utopijny; starsza szkoła historyczna. (ii) Dialektyka rozwoju społecznego. Wartość, wartość wymienna i dodatkowa. Sprzeczność pomiędzy pracą a kapitałem. Prawa ruchu kapitalizmu.
IV. EKONOMIA NEOKLASYCZNA
7. Rewolucja marginalistyczna: gospodarowanie jako wybór
(i) Pojawienie się analizy marginalistycznej: C. Menger, W.St. Jevons, L. Walras. Krytyka klasycznej teorii wartości i ceny. Teoria użyteczności krańcowej. Teoria wymiany. (ii) Rozwój analizy marginalistycznej: teoria produkcyjności krańcowej, postępowanie firmy, teoria dystrybucji.
8. Teoria równowagi ogólnej: L. Walras
Zarys modelu równowagi ogólnej. Przesłanki formalizacji modelu. Model w ujęciu matematycznym.
9. Równowagi cząstkowe i neoklasyczny program badawczy: A. Marshall
Teoria wartości i cen: użyteczność i koszty. Teoria wartości. Czynniki produkcji, podaż i koszty. Rynek: popyt - podaż - cena; cena bieżąca, cena krótkookresowa normalna, cena długookresowa normalna, teoria dystrybucji.
V. INSTYTUCJONALIZM I SZKOŁA HISTORYCZNA
10. Instytucje i ujęcie historyczne: T. Veblen i M. Weber
(i) Instytucjonalizm T. Veblen'a: krytyka ekonomii neoklasycznej, instytucjonalna analiza kapitalizmu, teoria klasy próżniaczej. (ii) Młodsza szkoła historyczna: M. Weber: protestantyzm a powstanie kapitalizmu.
VI. EKONOMIA WSPÓŁCZESNA
11. Makroekonomia: rewolucja keynesowska
Krytyka postulatów ekonomii klasycznej. Zasada popytu efektywnego. Teoria zatrudnienia. Teoria preferencji płynności. Zasady polityki ekonomicznej. Filozofia społeczna keynesizmu.
12. Makroekonomia: kontrewolucja monetarystyczna
Neoklasyczne źródła monetaryzmu. M. Friedmana teoria popytu na pieniądz. Inflacja i bezrobocie w perspektywie monetarystycznej. Teoria naturalnej stopy bezrobocia. Zasady polityki ekonomicznej.
13. Dominacja ekonomii neoklasycznej
(i) Rozwój mikroekonomii: teoria konkurencji niedoskonałej i monopolistycznej. Teoria równowagi ogólnej. Imperializm ekonomiczny. (ii) Rewolucja formalistyczna w ekonomii: Zastosowania matematyki w ekonomii. Narodziny i rozwój ekonometrii. Teoria gier.
14. Szkoła austriacka i nowa ekonomia instytucjonalna
(i) Popodstawy metodologiczne szkoły austriackiej: indywidualizm i subiektywizm; ekonomiczna analiza instutucji; koordynacja i proces rynkowy; teoria spontanicznego porządku F.A. Hayek'a. (ii) Instytucjonalizm od Veblena do Galbraitha. (iii) Nowa ekonomia instytucjonalna: R. Coase i O. Williamson.
15. Ewolucja ekonomicznego punktu widzenia: programy badawcze ekonomii
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student rozumie kontekst, w jakim powstawały i były formułowane teorie ekonomiczne, które poznaje m.in. na zajęciach z mikro- i makroekonomii.
Student wie, jak przebiegały procesy rozwoju idei ekonomicznych w perspektywie historycznej, rozumie znaczenie kontekstu w rozwoju teorii ekonomii.
Student zna najważniejsze systemy ekonomiczne, w tym m.in. merkantylizm, fizjokratyzm, ekonomię klasyczną i neoklasyczną, jak też różne szkoły heterodoksyjne (instytucjonalizm, niemiecką szkołę historyczną, czy też ekonomię austriacką). Student rozumie przyczyny najważniejszych zmian teoretycznych w ekonomii (m.in. rewolucji subiektywno-marginalistycznej i rewolucji keynesowskiej).
Umiejętności:
Student nabywa umiejętności pracy nad tekstem, formułowania hipotez badawczych, wyszukiwania i porządkowania wiedzy, informacji, analizy i interpretacji danych.
Student potrafi przeprowadzić analizę porównawczą wybranych teorii ekonomicznych, z uwzględnieniem kontekstu ich powstania.
Kompetencje społeczne:
Studenci potrafią samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze przedmiotu. Studenci potrafią wyszukiwać dane i je odpowiednio przetwarzać. Student potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy a następnie przygotować pracę na zadany temat.
Studenci potrafią zorganizować zespół badawczy i zaplanować pracę w tym zespole. Potrafią wyszukiwać informacje i je analizować.
KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KU03, KU04,
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się dwa elementy - egzamin (60%) oraz zaliczenie zajęć (40%)
1. Egzamin
Pisemny egzamin składa się z eseju oraz krótkich pytań (testowych lub opisowych) punktowanych każde po 50% ogólnej oceny z egzaminu. W przypadku eseju studenci mają opracować jeden temat spośród trzech zaproponowanych przez egzaminatora. Zdanie egzaminu jest warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu. Progiem zaliczającym jest uzyskanie 50% punktów.
2. Zajęcia
Zaliczenie zajęć (referat, prezentacja, aktywność podczas zajęć, obecność) jest obok egzaminu drugim warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu. Ocena zajęć składa się z dwóch części: oceny z referatu oraz oceny prezentacji i aktywności na zajęciach
Aby uzyskać pozytywną ocenę z przedmiotów z grupy Rozszerzenie Ekonomii student musi uzyskać pozytywną ocenę zarówno z referatu, jak i z prezentacji i aktywności.
Z 40% przypisanych do zaliczenia zajęć, na referat przypada 25%, a na prezentację i aktywność 15%.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
H. Landreth i D.C. Colander, Historia myśli ekonomicznej, Wyd. Naukowe PWN, Wydanie II, uzupełnione, Warszawa 2005.
Ponadto, studentów będzie obowiązywać literatura źródłowa. Informacja o materiałach źródłowych zostanie przekazana studentom na pierwszych zajęciach. Materiały źródłowe będą dostępne na stronie internetowej zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: