Prognozowanie i symulacje makroekonomiczne 2400-PLSM174A
Plan seminarium
1. Wprowadzenie
2. Uzgodnienie tematyki/tematu pracy
3. Uzgodnienie plany/konspektu pracy
4. Konsultacje i omawianie postępów pracy
5. Przygotowanie pracy
6. Wprowadzenie poprawek i złożenie pracy
Seminarium rozpocznie się spotkaniem wprowadzającym, na którym ustalone zostaną wzajemne oczekiwania Studentek i Studentów oraz prowadzącego. Ponadto, przedstawione zostaną zasady pisania pracy magisterskiej. W kolejnych etapach uzgodniona zostaną tematyka/temat i konspekt pracy. Wraz z pojawianiem się postępów, sukcesywnie będą odbywały się konsultacje, służące omówieniu dotychczasowych wyników i zaplanowaniu dalszych kroków. Seminarium powinno zakończyć się przygotowaniem przez Studentkę/Studenta pracy magisterskiej, która – po wprowadzeniu uzgodnionych poprawek – będzie mogła zostać złożona w dziekanacie.
Tryb współpracy
Tryb współpracy i częstotliwość konsultacji zostaną dostosowane do preferencji Studentki/Studenta. Niektórzy preferują metodę regularnych małych kroków i oczekują częstego monitorowania i konsultowania postępów. Inni wolą pracę niekoniecznie regularną, ale „skumulowaną” w duże bloki czasowe i stąd oczekują rzadszych, ale dłuższych konsultacji. Są w końcu i tacy, którzy mają gotowy pomysł badawczy i oczekują, że prowadzący zaufa i pozwoli na pewną swobodę a – w razie potrzeby – będzie można skonsultować z nim problemy i wątpliwości.
Tematyka i kwestie narzędziowe
Tematyka pracy będzie ustalana indywidualnie, zgodnie z preferencjami Studentki/Studenta i stosownie do profilu studiów. Zgodnie z regulacjami WNE UW w sprawie zasad dyplomowania, temat pracy musi być bowiem zgodny „z profilem studiów, poziomem kształcenia oraz dyscypliną wiodącą, do której kierunek studiów (…) został przyporządkowany”.
Praca powinna być poświęcona prognozowaniu lub symulacjom makroekonomicznym lub zagadnieniom do nich zbliżonym. W szczególności, może dotyczyć prognozowania zmiennych makroekonomicznych lub analizy funkcji reakcji zmiennych makroekonomicznych na szoki (niekoniecznie ekonomiczne).
Zestaw narzędzi ilościowych służących prognozowaniu zmiennych makroekonomicznych jest niezwykle szeroki i obejmuje zarówno ekonometryczne modele szeregów czasowych (np. ARIMA, (G)ARCH, VAR, modele Markova, modele wygładzonego przejścia), jak i liczne techniki uczenia maszynowego. W przypadku symulacji makroekonomicznych najpopularniejszymi metodami są natomiast modele strukturalne i semistrukturalne, modele SVAR (w tym bayesowskie) oraz metoda lokalnych projekcji (local projections).
Szacunkowy nakład pracy Studentki/Studenta
(K) - godziny kontaktowe (S) - godziny pracy samodzielnej
semestr pierwszy i drugi: 3ECTS=75h
zajęcia i konsultacje: 30h (K)
samorozwój i samodzielna praca koncepcyjna: 45h (S)
razem: 30h (K) + 45h (S) = 75h
semestr trzeci: 23ECTS=575h
spotkania i konsultacje: 90h (K)
samodzielna praca nad pracą dyplomową: 485h (S)
razem: 90h (K) + 600h (S) = 575h
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się (kody): K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_U01, K_U02, K_U04, K_K01, K_K03.
Po ukończeniu przedmiotu Studentka/Student:
WIEDZA
- ma pogłębioną wiedzę dotyczącą zasad i reguł pisania pracy magisterskiej
- zna zasady stawiania naukowych pytań i hipotez badawczych
- ma pogłębioną wiedzę na temat zagadnienia, któremu poświęcona jest praca magisterska
- ma pogłębioną wiedzę na temat narzędzia ekonometrycznego zastosowanego w pracy magisterskiej
UMIEJĘTNOŚCI
- potrafi postawić naukowe pytania i hipotezy badawcze, a następnie je zweryfikować w oparciu o przeprowadzone przez siebie badanie ekonometryczne
- potrafi dokonać krytycznego przeglądu literatury przedmiotu
- potrafi zebrać i przeanalizować dane potrzebne do weryfikacji hipotez badawczych
- potrafi napisać tekst o charakterze naukowym
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- rozumie potrzebę prowadzenia badań naukowych i publikowania ich wyników
- przestrzega standardów etycznych pracy naukowej i publikacyjnej
- wykazuje gotowość do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności
- wykazuje gotowość
Kryteria oceniania
W pierwszym semestrze uzyskanie zaliczenia wymaga odbycia rozmowy na temat planowanych kierunków rozwoju wiedzy i umiejętności potrzebny do napisania pracy magisterskiej.
W drugim semestrze uzyskanie zaliczenia wymaga przedstawienia wstępnej koncepcji pracy magisterskiej.
W trzecim semestrze uzyskanie zaliczenia warunkowane jest złożeniem pracy dyplomowej (standardowy wymóg dla wszystkich seminariów dyplomowych).
Literatura
Literatura będzie dobierana indywidualnie, stosownie do tematu pracy. Przydatne mogą się okazać poniższe pozycje:
- Clements, Michael, David Hendry (1999). Forecasting economic time series, Cambridge University Press.
- Elliott, Graham, Allan Timmermann (2016). Economic forecasting, Princeton University Press.
- Favero, Carlo A. (2001). Applied Macroeconometrics, Oxford University Press.
- Hendry, David, Jennifer Castle, Michael Clements (2019). Forecasting: An Essential Introduction, Yale University Press.
- Hyndman, Rob J., George Athanasopoulos (2021). Forecasting: principles and practice, 3rd edition, OTexts.
- Jordà, Òscar, Alan M. Taylor (2025). Local projections, Journal of Economic Literature, 63(1), pp. 59-110.
- Lütkepohl, Helmut (2005). New Introduction to Multiple Time Series Analysis, 3rd edition, Springer.
- Pesaran, M. Hashem (2015). Time Series and Panel Data Econometrics, Oxford University Press
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: