Ekonomia żywności 2400-PLSM160B
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do napisania pracy magisterskiej z zakresu ekonomii żywności. W pierwszym semestrze seminarium zajęcia będą miały charakter grupowy i poświęcone będą zapoznaniu studentów z problematyką ekonomii żywności, możliwymi obszarami badawczymi i wybranymi metodami wykorzystywanymi przez ekonomistów do badania procesów i zjawisk zachodzących na rynkach żywności. Wybór tematów zostanie dokonany z uwzględnieniem zainteresowań badawczych studentów. Proponowane obszary badań i tematów obejmują m.in.:
• Trendy w konsumpcji żywności;
• Bezpieczeństwo żywnościowe a bezpieczna żywność;
• Łańcuchy żywnościowe na świecie;
• Specyfika produkcji rolnej i sektora rolno-spożywczego na świecie i w Polsce;
• Rolnictwo zrównoważone;
• Produkcja żywności ekologicznej i żywności genetycznie modyfikowanej;
• Rynek ziemi;
• Polityki państwa: polityka żywnościowa, polityka rolna, wspólna polityka rolna;
• Wpływ zmian klimatycznych na produkcję żywności.
W drugim semestrze celem seminarium jest pomoc studentom w określeniu własnego obszaru zainteresowań, sformułowaniu tematu i koncepcji pracy magisterskiej. Trzeci semestr zajęć zostanie poświęcony indywidualnej pracy ze studentami związanej z przygotowaniem przez nich prac magisterskich.
Znaczna część pracy studentów będzie miała charakter samodzielny. Poza godzinami zajęć i dodatkowych konsultacji z prowadzącymi zajęcia, studenci będą musieli poświęcić czas na czytanie literatury, przygotowanie prezentacji, a także zbieranie materiałów do pracy magisterskiej i jej samodzielne przygotowanie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
A) Wiedza
Po zakończeniu seminarium student rozumie najważniejsze pojęcia z zakresu ekonomii żywności i zna najważniejsze obszary badań poświęcone jego problematyce. Student posiada podstawową wiedzę na temat różnych metod badawczych, zarówno o charakterze ilościowym, jak i jakościowym. Student zna wymagania stawiane pracom naukowym, w tym szczególnie pracom magisterskim. Student zna zasady przytaczania cudzego dorobku.
B) Umiejętności
Student ma umiejętność analizowania zjawisk społeczno-gospodarczych i zachodzących pomiędzy nimi związków przyczynowo-skutkowych. Student potrafi zaprojektować i zaplanować realizację własnego badania naukowego o charakterze teoretycznym lub empirycznym, a także dobrać metodę badawczą odpowiednią do analizowanego problemu. Student umie samodzielnie zgromadzić literaturę naukową dotyczącą wybranego problemu badawczego. Student posiada umiejętność przeprowadzenia analizy zebranego materiału pod kątem odpowiedzi na pytanie badawcze postawione we własnej pracy. Student umie interpretować wyniki badań empirycznych (własnych lub innych autorów) i potrafi wyciągać z nich wnioski. Student umie przedstawić wyniki swojej pracy w formie prezentacji na forum grupy i potrafi wziąć udział w dyskusji nad badaniami kolegów. Student umie przygotować pracę magisterską zgodną z kryteriami stawianymi pracom naukowym.
C) Kompetencje społeczne
Student potrafi współpracować w grupie. Student rozumie potrzebę uzupełniania nabytej wiedzy i umiejętności. Student rozumie dylematy etyczne związane z prowadzeniem badań społecznych. Student umie postawić sobie priorytety i je realizować w ramach ograniczonego horyzontu czasowego.
Kryteria oceniania
W pierwszym semestrze zajęć studenci będą zobowiązani do przygotowywania analizy tekstów i przedstawiania ich w formie prezentacji w czasie zajęć. Do końca pierwszego semestru seminarium studenci powinni podjąć decyzję dotyczącą wyboru tematu pracy magisterskiej. W drugim i trzecim semestrze seminarium studenci będą prezentowali fragmenty swoich prac magisterskich. Złożenie pracy magisterskiej jest warunkiem zaliczenia trzeciego semestru zajęć.
Literatura
Przykładowe artykuły omawiane na zajęciach:
1. Bonanno, A., Russo, C., & Menapace, L. (2018). Market power and bargaining in agrifood markets: A review of emerging topics and tools. Agribusiness, 34(1), 6–23.
2. Clapp, J. (2017). Food self-sufficiency: Making sense of it, and when it makes sense. Food Policy, 66, 88-96.
3. Josephson, A. L., Ricker-Gilbert, J., & Florax, R. J. G. M. (2014). How does population density influence agricultural intensification and productivity? Evidence from Ethiopia. Food Policy, 48, 142-152.
4. Lusk, J.L., Schroeder, T.C. and Tonsor, G.T. (2014). Distinguishing beliefs from preferences in food choice. European Review of Agricultural Economics, 41(4), 627–655.
5. Milczarek-Andrzejewska, D., Zawalińska, K., Czarnecki, A. (2018). Land-use conflicts and the Common Agricultural Policy: Evidence from Poland, Land Use Policy, 73: 423-433.
6. Möllers, J., Traikova, D., Bîrhală, B. A. M., & Wolz, A. (2018). Why (not) cooperate? A cognitive model of farmers’ intention to join producer groups in Romania. Post-Communist Economies, 30(1), 56–77.
7. Swinnen, J. (2018). The Political Economy of Agricultural and Food Policies. New York: Palgrave Macmillan
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: