Edukacja i szkolenia – teoria ekonomii i badania empiryczne 2400-PLSM153C
Seminarium rozpocznie się od omówienia głównych teorii ekonomicznych związanych z edukacją i szkoleniem: teorii kapitału ludzkiego i teorii sygnalizacji. Omówimy również wnioski płynące z kognitywistyki i badań edukacyjnych dotyczące skutecznych metod nauczania.
Następnie omówimy badania z zakresu ekonomii edukacji, w tym:
- badania jakości nauczania w szkołach podstawowych i średnich
- badania perspektyw na rynku pracy absolwentów szkół i uczelni
- badania makroekonomiczne łączące jakość kapitału ludzkiego z rozwojem gospodarczym i społecznym
- badania międzynarodowe porównujące systemy edukacji i politykę edukacyjną między krajami.
Na koniec skupimy się na praktycznych przykładach wykorzystujących najczęściej używane i publicznie dostępne zbiory danych z miarami kapitału ludzkiego (osiągnięciami uczniów lub dorosłych): PISA, PIRLS, TIMSS, PIAAC itd. W tej części będziemy pracować na przykładach analiz w Stata, które następnie studenci mogą zaadaptować do własnych projektów badawczych. Studenci zostaną również poproszeni o przedstawienie własnych pytań badawczych i planów swoich badań.
Harmonogram:
1. Kluczowe teorie tworzenia kapitału ludzkiego.
2. Badania kognitywistyki i edukacyjne dotyczące skutecznych metod nauczania.
3. Metody i przykłady badań empirycznych w ekonomii edukacji.
4. Międzynarodowe badania nad wpływem kapitału ludzkiego na rozwój gospodarczy.
5. Badania porównawcze analizujące systemy oświaty i wpływ polityki edukacyjnej na jakość kształcenia.
6. Przegląd publicznie dostępnych baz danych, które można wykorzystać do badań nad edukacją i kapitałem ludzkim.
7. Prezentacje studentów na wybrane tematy.
8. Zarys pracy dyplomowej i plan badań obejmujący wybrane zagadnienia związane z edukacją i kapitałem ludzkim.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1) Znajomość teorii dotyczących kapitału ludzkiego i badań empirycznych ekonomii edukacji.
2) Umiejętność opisania wyników własnych badań empirycznych lub dokonania przeglądu istniejących badań, która pozwoli na napisanie własnej pracy magisterskiej.
Wiedza, umiejętności:
Po ukończeniu kursu student dobrze rozumie kluczowe zagadnienia ekonomii edukacji oraz zna wyniki i metody badań empirycznych.
Umiejętności:
Student potrafi analizować dane z badań empirycznych i krytycznie oceniać stosowane metody statystyczne.
Student potrafi przeprowadzić przegląd literatury.
Student potrafi przetłumaczyć wyniki badań na język zrozumiały dla decydentów i praktyków.
Student potrafi stawiać hipotezy badawcze, proponować różne metody ich weryfikacji, prowadzić własne badania oraz w jasny sposób opisywać ich wyniki.
Kompetencje społeczne:
Student potrafi zakomunikować w sposób jasny i zwięzły wnioski z przeglądu prac oraz wyniki swoich badań.
Student potrafi odnieść wyniki swoich badań do polityk publicznych i kluczowych debat politycznych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie seminarium w I semestrze: na podstawie zarysu pracy magisterskiej i przyjętych pytań badawczych
Zaliczenie seminarium w drugim semestrze: na podstawie postępów w przygotowaniu pracy magisterskiej
Literatura
Wybrane artykuły i raporty, np.:
http://www.eenee.de/dms/EENEE/Analytical_Reports/EENEE_AR20.pdf
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0883035506001261
https://www.nature.com/articles/s41586-021-03323-7
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09645292.2016.1149548
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: