Teatr, muzyka, cyfryzacja. Ekonomia kultury i cyfrowej rozrywki 2400-PLSM150C
Rozszerzony opis wraz z materiałami znaleźć można na stronie przedmiotu: https://www.acep.uw.edu.pl/teaching/seminar_mtd/about/
Ekonomia kultury to analiza zjawisk z obszaru kultury, głównie sztuki, za pomocą różnych narzędzi ekonomicznych i ekonometrycznych. Obejmuje zarówno analizę popytu na dobra i usługi kultury (np. analiza preferencji uczestników kultury), jak i ich podaży (np. efektywność instytucji kultury), ekonomiczną analizę publicznych dotacji dla kultury czy rynku pracy artystów.
Cyfryzacja zmieniła sektory kreatywne, a nowe modele biznesowe przekładają się na ich ciągłą ewolucję. Tematy spójne z zakresem seminarium obejmują wszystkie zagadnienia dotyczące sektorów kreatywnych, a więc m.in. cyfryzację, dystrybucję, algorytmy, kreatywność, wpływ COVID-19 na trendy, crowdfunding, internetowy patronat, piractwo internetowe, rola nowych technologii i wiele innych.
Seminarium zakłada cotygodniowe spotkania według wspólnie kształtowanego harmonogramu. Ogólny plan zakłada:
- Spotkania poświęcone są ustaleniu zasad współpracy, oczekiwanej formie prac dyplomowych z ukierunkowaniem na format artykułów naukowych, oraz wzajemnym poznaniu się uczestników i uczestniczek i zainteresowań.
- Podczas kolejnych spotkań prowadzący przybliżają tematy mieszczące się w obszarze ekonomii kultury i sektora kreatywnego, wskażemy główne metody badawcze i źródła danych stosowane do badania wskazanych zagadnień.
- Omówienie metod tworzenia przeglądów literatury, szukania źródeł.
- Krótkie omówienie metod ekonometrycznych, stawiania hipotez, możliwych pytań i wyników w pracach empirycznych.
- W kolejnym etapie uczestniczki i uczestnicy będą omawiać obszary badawcze związane z ich zainteresowaniami na podstawie literatury dobranej z pomocą prowadzących. Na tym etapie ukształtuje się już też kierunek pracy z każdą osobą uczestniczącą w seminarium.
- W dalszych krokach współpraca nabierze bardziej indywidualnego charakteru. Na tym etapie prowadzący będą wspierać studentów/tki w prowadzonych badaniach, szukaniu literatury, analizie, ich opisie, edycji i formatowaniu.
- W ciągu trwania seminariów prowadzący będą zachęcać do uczestniczenia w dodatkowych aktywnościach Association for Cultural Economics Poland, takich jak spotkania czytelnicze czy konferencje.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student(ka) posiada poszerzoną wiedzę z zakresu działania sektorów kultury i (szerzej) kreatywnych; w tym poznaje kluczowe zagadnienia i aktualne trendy oraz – szczegółowiej – zagadnienia bezpośrednio związane z tematem pracy dyplomowej.
Student(ka) rozwija umiejętność pisania pracy naukowej, z wyszczególnieniem elementów zgodnych z praktyką pisania artykułów naukowych. W tym kontekście Student(ka) potrafi przygotować przegląd literatury dopasowany do potrzeb pracy dyplomowej, poprawnie przedstawić hipotezy i pytania badawcze, dopasować metodę do badanego problemu, prawidłowo interpretować wyniki analizy jak i identyfikować jej ograniczenia, przedstawiać wyniki i proces badawczy w sposób zwięzły i klarowny dla osoby czytającej lub słuchającej.
Kryteria oceniania
Uwaga, w ramach zaliczenia przedmiotu wymagamy przygotowania pracy dyplomowej w formie artykułu. Preferujemy także prace w oparciu o model ekonometryczny (lub analizę statystyczną).
Ocenie zostanie poddane zaangażowanie w przygotowanie pracy dyplomowej i zgłębienie badanego tematu. W szczególności oceniony zostanie finalna treść pracy w kontekście założonych efektów kształcenia i wspólnej pracy z prowadzącymi.
Przygotowanie konspektu i następnie pracy dyplomowej w formie artykułu.
Literatura
Towse, R. (2011) „Ekonomia kultury. Kompendium”, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa.
Smith, M.D. and Telang, R. (2017) Streaming, Sharing, Streaming – Big Data and the Future of Entertainment. MIT Press.
Inne: literatura dobrana do zagadnień ujętych w pracy, uwzględniająca najnowsze artykuły naukowe, eseje i książki.
Na potrzeby prac powstających w ramach seminarium udostępniamy zbiory danych dotyczące m.in. sprzedaży gier wideo, odsłuchań utworów muzycznych w Spotify czy YouTube, twórców/twórczyń w serwisie Patreon, teatrów i ich widzów w Polsce oraz innych instytucji kultury i ich odbiorców. Dysponujemy także narzędziami do zbierania dodatkowych danych, m.in. z niektórych serwisów pirackich czy baz o filmach i serialach. Umożliwione zostanie także zebranie nowych danych za pomocą metod web scraping (w zależności od uzasadnionych potrzeb pracy magisterskiej). Więcej informacji można znaleźć na stronie przedmiotu: https://www.acep.uw.edu.pl/teaching/seminar_mtd/about/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: