Ekonomia edukacji i rynku pracy 2400-PLSM118C
Program seminarium.
W I semestrze magistranci zapoznają się z wybranymi obszarami / zagadnieniami ekonomii edukacji i ekonomii rynku pracy zgodnie ze swoimi, zgłoszonymi preferencjami tematycznymi. Na tej podstawie typują interesujące ich problemy. Poznają też pierwsze badania empiryczne dotyczących wybranych przez siebie problemów. Samodzielne lektury, prezentacje problemów i dyskusje na zajęciach przeplecione indywidualnymi konsultacjami mają doprowadzić i określenia problemów badawczych podejścia do analizy (temat, zarys metody, wybór baz danych) i w konsekwencji do ustalenia tematów prac magisterskich i sposobów ich realizacji.
W II semestrze magistranci na podstawie założeń teoretycznych lub ustaleń empirycznych poczynionych przez naukowców projektują i wykonują własne badania, oceniają i interpretują uzyskane wyniki. Konfrontują je z wynikami uzyskiwanymi w innych pracach badawczych. Teoretyczne hipotezy, wybór metody badań, jak i wyniki są przedmiotem prezentacji i dyskusji.
W III semestrze praca polega głównie na pisaniu pracy na podstawie wcześniej przeprowadzonych przeglądów literatury i własnych badań. Przedmiotem dyskusji na seminariach są gotowe fragmenty pracy magisterskiej.
Inspiracją do wyboru tematów prac magisterskich mogą być problemy mikro – lub makroekonomiczne pojawiające się w toku wcześniejszych studiów, obserwacje własne wykorzystujące informacje statystyczne, lektury tekstów naukowych i inne.
Postawienie problemu badawczego z jednej strony wymaga poznania stanu wiedzy jego dotyczącej (teoretycznej i empirycznej), co jest zadaniem I semestru, jak i oceny możliwości wykonania własnego badania ze względu na złożoność problemu, metod wykorzystywanych do jego badania, jak i dostępności baz danych niezbędnych do jego przeprowadzenia.
Projekty badawcze mogą wykorzystywać bazy danych dostępne publicznie np. przez Internet jak Diagnoza społeczna, kupowane przez Wydział w GUS np. Badania Budżetów Gospodarstw Domowych, Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności, Badania Zatrudnienia i Wynagrodzeń, pozyskiwane z instytucji gromadzących informacje np. z Urzędów Pracy, z samorządowych biur edukacji itp., jak również uzyskiwanych samodzielnie np. poprzez ankiety internetowe, wywiady, eksperymenty. Do dyspozycji są też dane z badań specjalnych, w których brali udział naukowcy z WNE np. badanie edukacji w wybranych samorządach (na terenie wybranych powiatów, gmin, miast na prawach powiatu),badanie absolwentów, badanie sytuacji osób w wieku 18-29 z perspektywy kształcenia na studiach wyższych.
W obszarze seminarium istnieje potencjalnie bardzo wiele możliwości badawczych. W szczególności z zakresu problemów rynku pracy są to tematy dotyczące determinant zatrudnienia, bezrobocia, nieaktywności, wysokości wynagrodzeń i ich zróżnicowania w wybranych grupach oraz ich przyczyn i/lub następstw. I tak przykładowo tematem badań może być każdy z nizej wymienionych problemów i w wielu wariantach.
• Czas poszukiwania pierwszej pracy.
• Wykształcenie a podaż pracy z gospodarstwa domowego.
• Wpływ dzietności na aktywność zawodową kobiet.
• Czynniki determinujące bezrobocie.
• Czynniki wpływające na czas trwania bezrobocia (alternatywnie: na prawdopodobieństwo podjęcia pracy przez bezrobotnych).
• Rola szkoleń zawodowych w utrzymaniu pracy.
• Wpływ poziomu i typ wykształcenia (ogólne, zawodowe) na szanse wykonywania pracy. To samo ale odrębnie dla kobiet i mężczyzn, jw. ale dla miast i wsi.
• Dlaczego płeć wpływa na wynagrodzenia?
• Typ / kierunek studiów jako detereminanta wysokości zarobków
• Zagrożenie utratą pracy - znaczenie sektora i charakteru zatrudnienia
• Skuteczność stosowania aktywnych polityk rynku pracy
• Terytorialne (nie) dopasowanie kwalifikacji i popytu na pracę.
• Czy wykształcenie zawodowe gwarantuje lepszą pozycję na rynku pracy (mniejsze zagrożenie bezrobociem, wyższe płace, wyższe prawdopodobieństwo wykonywani pracy zawodowej; każdy z tych aspektów może być odrębnym tematem)?
• Szanse wykonywania pracy na podstawie umowy na czas nieokreślony.
Podane tematy mogą ulec zawężeniu w toku pracy. Można też zrealizować wiele zupełnie innych tematów dotyczących rynku pracy.
W obrębie analiz edukacji szczególnie mogą być interesujące następujące problemy.
• Czynniki determinujące wysokość publicznych wydatków na szkoły i przedszkola (można wybrać jeden rodzaj czynników i określony typ placówki edukacyjnej).
• Zróżnicowanie wyników edukacji i jego przyczyny (uwaga, to analitycznie trudny temat).
• Determinanty podejmowania studiów wyższych.
• Determinanty wyboru kierunku studiów.
• Czas pracy nauczycieli i jego wykorzystania.
• Czy nauczyciele za mało zarabiają?
• Czas dzieci i rodziców jako nakład edukacyjny – badanie empiryczne z wykorzystaniem dzienniczków czasu
• Ocena lokalnego systemu edukacji jako przyczyna wysokości prywatnych wydatków na edukację
• Edukacja jako przyczyna migracji
Podobnie jak wyżej możliwości badawcze są znaczenie szersze niż wynika z podanej listy przykładowych tematów.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Program seminarium.
W I semestrze magistranci zapoznają się z wybranymi obszarami / zagadnieniami ekonomii edukacji i ekonomii rynku pracy zgodnie ze swoimi, zgłoszonymi preferencjami tematycznymi. Na tej podstawie typują interesujące ich problemy. Poznają też pierwsze badania empiryczne dotyczących wybranych przez siebie problemów. Samodzielne lektury, prezentacje problemów i dyskusje na zajęciach przeplecione indywidualnymi konsultacjami mają doprowadzić i określenia problemów badawczych podejścia do analizy (temat, zarys metody, wybór baz danych) i w konsekwencji do ustalenia tematów prac magisterskich i sposobów ich realizacji.
W II semestrze magistranci na podstawie założeń teoretycznych lub ustaleń empirycznych poczynionych przez naukowców projektują i wykonują własne badania, oceniają i interpretują uzyskane wyniki. Konfrontują je z wynikami uzyskiwanymi w innych pracach badawczych. Teoretyczne hipotezy, wybór metody badań, jak i wyniki są przedmiotem prezentacji i dyskusji.
W III semestrze praca polega głównie na pisaniu pracy na podstawie wcześniej przeprowadzonych przeglądów literatury i własnych badań. Przedmiotem dyskusji na seminariach są gotowe fragmenty pracy magisterskiej.
Inspiracją do wyboru tematów prac magisterskich mogą być problemy mikro – lub makroekonomiczne pojawiające się w toku wcześniejszych studiów, obserwacje własne wykorzystujące informacje statystyczne, lektury tekstów naukowych i inne.
Postawienie problemu badawczego z jednej strony wymaga poznania stanu wiedzy jego dotyczącej (teoretycznej i empirycznej), co jest zadaniem I semestru, jak i oceny możliwości wykonania własnego badania ze względu na złożoność problemu, metod wykorzystywanych do jego badania, jak i dostępności baz danych niezbędnych do jego przeprowadzenia.
Projekty badawcze mogą wykorzystywać bazy danych dostępne publicznie np. przez Internet jak Diagnoza społeczna, kupowane przez Wydział w GUS np. Badania Budżetów Gospodarstw Domowych, Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności, Badania Zatrudnienia i Wynagrodzeń, pozyskiwane z instytucji gromadzących informacje np. z Urzędów Pracy, z samorządowych biur edukacji itp., jak również uzyskiwanych samodzielnie np. poprzez ankiety internetowe, wywiady, eksperymenty. Do dyspozycji są też dane z badań specjalnych, w których brali udział naukowcy z WNE np. badanie edukacji w wybranych samorządach (na terenie wybranych powiatów, gmin, miast na prawach powiatu),badanie absolwentów, badanie sytuacji osób w wieku 18-29 z perspektywy kształcenia na studiach wyższych.
W obszarze seminarium istnieje potencjalnie bardzo wiele możliwości badawczych. W szczególności z zakresu problemów rynku pracy są to tematy dotyczące determinant zatrudnienia, bezrobocia, nieaktywności, wysokości wynagrodzeń i ich zróżnicowania w wybranych grupach oraz ich przyczyn i/lub następstw. I tak przykładowo tematem badań może być każdy z nizej wymienionych problemów i w wielu wariantach.
• Czas poszukiwania pierwszej pracy.
• Wykształcenie a podaż pracy z gospodarstwa domowego.
• Wpływ dzietności na aktywność zawodową kobiet.
• Czynniki determinujące bezrobocie.
• Czynniki wpływające na czas trwania bezrobocia (alternatywnie: na prawdopodobieństwo podjęcia pracy przez bezrobotnych).
• Rola szkoleń zawodowych w utrzymaniu pracy.
• Wpływ poziomu i typ wykształcenia (ogólne, zawodowe) na szanse wykonywania pracy. To samo ale odrębnie dla kobiet i mężczyzn, jw. ale dla miast i wsi.
• Dlaczego płeć wpływa na wynagrodzenia?
• Typ / kierunek studiów jako detereminanta wysokości zarobków
• Zagrożenie utratą pracy - znaczenie sektora i charakteru zatrudnienia
• Skuteczność stosowania aktywnych polityk rynku pracy
• Terytorialne (nie) dopasowanie kwalifikacji i popytu na pracę.
• Czy wykształcenie zawodowe gwarantuje lepszą pozycję na rynku pracy (mniejsze zagrożenie bezrobociem, wyższe płace, wyższe prawdopodobieństwo wykonywani pracy zawodowej; każdy z tych aspektów może być odrębnym tematem)?
• Szanse wykonywania pracy na podstawie umowy na czas nieokreślony.
Podane tematy mogą ulec zawężeniu w toku pracy. Można też zrealizować wiele zupełnie innych tematów dotyczących rynku pracy.
W obrębie analiz edukacji szczególnie mogą być interesujące następujące problemy.
• Czynniki determinujące wysokość publicznych wydatków na szkoły i przedszkola (można wybrać jeden rodzaj czynników i określony typ placówki edukacyjnej).
• Zróżnicowanie wyników edukacji i jego przyczyny (uwaga, to analitycznie trudny temat).
• Determinanty podejmowania studiów wyższych.
• Determinanty wyboru kierunku studiów.
• Czas pracy nauczycieli i jego wykorzystania.
• Czy nauczyciele za mało zarabiają?
• Czas dzieci i rodziców jako nakład edukacyjny – badanie empiryczne z wykorzystaniem dzienniczków czasu
• Ocena lokalnego systemu edukacji jako przyczyna wysokości prywatnych wydatków na edukację
• Edukacja jako przyczyna migracji
Podobnie jak wyżej możliwości badawcze są znaczenie szersze niż wynika z podanej listy przykładowych tematów.
KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KU03, KK01, KK02, KK03
Kryteria oceniania
Przygotowanie kolejnych etapów pracy magisterskiej zgodnie z przyjętym indywidulanie planem. Prezentacje na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: