Konkurencyjność i strategie rozwoju firm i obszarów terytorialnych 2400-PLSM115C
Przedmiot przeznaczony jest dla studentów wszystkich kierunków i specjalności studiów II stopnia na WNE UW chcących napisać pracę magisterską o tematyce powiązanej z zagadnieniami konkurencyjności oraz strategii rozwoju, w odniesieniu tak do firm, jak i jednostek terytorialnych (samorządów, regionów, krajów, ugrupowań międzynarodowych itp.). Zakres tematyczny prac magisterskich jest szeroki, są to niekiedy prace z pogranicza nauk ekonomicznych i nauk o zarządzaniu oraz zagadnienia interdyscyplinarne. Kluczowymi kryteriami wyboru problemów badawczych, które staną się przedmiotem pracy studenta, są: 1) zgodność tematyki z zainteresowaniami i kompetencjami studenta; 2) dopasowanie tematu pracy do obecnego stanu wiedzy i istniejących wyzwań badawczych; 3) dostępność danych i metod badawczych, z pomocą których można zrealizować zamierzenia badawcze. Prace magisterskie powstają w oparciu o badania własne studenta, które mogą być realizowane z wykorzystaniem różnorodnych metod i technik badawczych, zarówno ilościowych (badania statystyczne, ekonometryczne), jak i jakościowych (m.in. jakościowe metody badań marketingowych i in.), w oparciu o dane zastane, jak i wywołane (np. zebrane w drodze ankietowania respondentów). Przykładowe zagadnienia, które mogą stać się polem poszukiwania pomysłów na prace badawcze to:
• Źródła i determinanty konkurencyjności miast, regionów, krajów oraz przedsiębiorstw,
• Polityka publiczna (samorządów, krajów, ugrupowań ponadnarodowych) na rzecz konkurencyjności i rozwoju,
• Strategie rozwoju podmiotów komercyjnych i publicznych,
• Strategie marketingowe podmiotów komercyjnych i publicznych,
• Umiędzynarodowienie przedsiębiorstw,
• Marketing miejsc: tworzenie marek terytorialnych, promocja turystyczna i gospodarcza samorządów,
• Efekt kraju pochodzenia i etnocentryzm konsumencki,
• Skuteczność i efektywność strategii marketingowych oraz narzędzi marketingowych,
• Metody analiz i badań rynkowych.
Podczas pierwszych spotkań seminaryjnych studenci zapoznają się z wymaganiami dot. prac magisterskich oraz z metodyką badań ekonomicznych. Kolejne spotkania poświęcone są na kwerendę (zbieranie i metodyczną analizę literatury) i stopniowe tworzenie konspektu pracy, tj. w szczególności zdefiniowanie problemu badawczego, pytań badawczych, hipotezy, metody oraz planu pracy. Dalsze etapy współpracy seminaryjnej obejmują konsultacje powstających fragmentów pracy.
Praca dyplomowa może mieć postać rozwiniętego dzieła składającego się z kilku rozdziałów o objętości kilkudziesięciu stron lub (zgodnie z uchwałą Rady Wydziału WNE UW) może mieć postać artykułu naukowego wraz z suplementem.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Po ukończeniu seminarium student zna czynniki determinujące konkurencyjność firm oraz obszarów terytorialnych. Zna zasady tworzenia strategii ogólnych i strategii marketingowych. Student ma wiedzę nt. metod prowadzenia badań ekonomicznych. Student wie jak wyszukiwać oraz korzystać w badaniach naukowych z wiarygodnych źródeł wiedzy.
UMIEJĘTNOŚCI
Po ukończeniu seminarium student potrafi formułować pytania i hipotezy (tezy) badawcze, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z przeprowadzonych badań. Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania prac pisemnych, samodzielnej analizy tekstów naukowych, zbierania i selekcji danych. Potrafi wyjaśnić znaczenie uzyskanych wyników prowadzonych badań oraz poddać je analizie krytycznej w świetle dostępnego stanu wiedzy.
KOMPETENCJE
Po ukończeniu kursu student umie dokonywać krytycznej analizy źródeł, stanowisk różnych autorów, przesłanek i argumentów, interpretować i formułować samodzielne wnioski. Zajęcia kształcą samodzielność analizy problemów, umiejętność wypowiedzi publicznych, komunikacji prezentacji, dyskusji, krytyki i obrony własnych poglądów.
KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KU03, KK01, KK02, KK03
Kryteria oceniania
Studenci oceniani są za aktywność w tworzeniu własnej pracy magisterskiej oraz za aktywny udział w pracy seminaryjnej. Podstawą zaliczenia kolejnych semestrów seminarium jest realizacja ustalonego na początku planu tworzenia pracy magisterskiej.
Warunkiem zaliczenie seminarium magisterskiego jest aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz systematyczne postępy w pisaniu pracy magisterskiej. Podstawą zaliczenia pierwszego semestru jest przygotowanie koncepcji pracy popartej kwerendą literaturową – na koncepcję pracy składa się określenie problemu badawczego, sformułowanie pytań badawczych, wybór metody, zbudowanie hipotezy pracy oraz stworzenie planu pracy. Drugi semestr zajęć kończy się przygotowaniem co najmniej jednego rozdziału pracy magisterskiej oraz szczegółowego planu badania własnego. Trzeci semestr zaliczany jest na podstawie zaakceptowanej przez promotora pracy magisterskiej.
Literatura
Literatura jest każdorazowo dostosowywana do potrzeb wynikających z zainteresowań badawczych studentów oraz planu pracy magisterskiej. Studenci powinni zaznajomić się z podstawową literaturą dotyczącą metodologii badań społecznych, gł. ekonomicznych, w tym: Mark Blaug, Metodologia ekonomii, PWN, Warszawa, 1995; Earl Babbie, Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa, 2013; Jadwiga Majchrzak, Tadeusz Mendel, Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych, UE w Poznaniu, 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: