Makroekonomia historyczna i kliometria. Ekonometryczne i ilościowe badania w historii gospodarczej 2400-PLSM113C
Historia gospodarcza coraz częściej budzi zainteresowanie ekonomistów akademickich. Wraz z procesami digitalizacji danych pojawiła się możliwość badania zjawisk gospodarczych w długim okresie, w tym rekonstrukcji historycznych cykli gospodarczych, badania długookresowych uwarunkowań rozwoju, czynników determinujących pozycję krajów i regionów w gospodarce światowej etc.
W Polsce badania kliometryczne nie są jeszcze rozwinięte, a oferowane seminarium jest jednym z niewielu (w całym kraju) stwarzających możliwość realizacji samodzielnych projektów przez studentów w tym obszarze, z wykorzystaniem danych mało jeszcze używanych.
Badania z dziedziny makroekonomii historycznej pozwalają na połączenie nowoczesnych teorii ekonomicznych z wiedzą historyczną w poszukiwaniu przyczyn i interpretacji zjawisk i procesów z przeszłości. Uczestnicy seminarium zostaną zaproszeni do zapoznania się z bieżącym stanem badań z dziedziny w świecie oraz w Polsce oraz wybrania tematu z jednej strony interesującego dla nich, z drugiej – możliwego w realizacji (prowadzący doradzą w kwestii dostępności i ‘używalności’ zbiorów danych).
Studenci będą również przygotowywani do napisania pracy pod względem formalnym spełniającej kryteria artykułu naukowego a także do prezentowania wyników badań.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Podczas zajęć seminaryjnych przekazywana jest wiedza o metodach ilościowych badań historio-gospodarczych, stanie badań w tej dziedzinie oraz o historii gospodarczej. Student poznaje rozszerzone interpretacje procesów makroekonomicznych w przeszłości. W trakcie zajęć studenci poznają także zasady przygotowywania i pisania prac magisterskich oraz otrzymują wiedzę na czym polega praca splagiatowana w kontekście ochrony praw autorskich.
1. Student ma wiedzę odnośnie reguł obowiązujących przy pisaniu pracy magisterskiej; rozumie na czym polega praca mająca charakter plagiatu.
2. Student zna zaawansowane metody analizy danych i metod badania i opracowywania danych i materiałów źródłowych.
3. Student ma wiedzę w zakresie teorii ekonomicznych pomocnych przy interpretacji historycznych procesów gospodarczych.
4. Student ma wiedzę odnośnie mechanizmów polityki gospodarczej i uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych wpływających na cykl koniunkturalny.
5. Student zna historię gospodarczą, w szczególności w odniesieniu do wybranego projektu badawczego.
6. Student rozumie powody kryzysów gospodarczych i okresów szybkiego wzrostu, a także uwarunkowania procesu globalizacji.
7. Student ma wiedzę odnośnie czynników determinujących rozwój gospodarczy krajów i regionów w długim okresie.
Umiejętności:
W trakcie zajęć student nabywa zaawansowanych umiejętności pisania akademickiego, formułowania hipotez badawczych, zdobywania i porządkowania wiedzy, informacji, analizy i interpretacji danych. Celem seminarium jest zdobycie przez studenta zaawansowanych umiejętności analizy zjawisk ekonomicznych w długiej perspektywie, analizy porównawczej oraz dostrzegania kontekstu społecznego, politycznego, ekologicznego i demograficznego procesów ekonomicznych, w szczególności działania firm. Student nabywa umiejętności krytycznego patrzenia na zjawiska, procesy i teorie ekonomiczne.
1. Student potrafi pozyskiwać dane i wyszukiwać informacje niezbędne w przygotowaniu pracy akademickiej na zadany temat z wykorzystaniem bibliotek, wyspecjalizowanych instytucji badawczych i Internetu itp. Student potrafi przygotować referat z dbałością o stronę formalną zgodną z zasadami pisania prac akademickich. Student nabywa zaawansowanych umiejętności pisania akademickiego, w szczególności formułowania hipotez i pytań badawczych, sporządzania przeglądu literatury, wyboru narzędzi analitycznych, opracowania strony formalnej tekstu.
2. Student umie zaprezentować swoją koncepcję pracy, a następnie przedstawiać na wystąpieniach publicznych postępy w jej przygotowywaniu
3. Student ma umiejętność zastosowania wiedzy nabytej w trakcie studiów do rozwiązywania konkretnych problemów związanych z tematyką jego pracy.
Kompetencje społeczne:
Zajęcia przygotowują do rzetelnego wykonywania zobowiązań. Zajęcia kształcą samodzielność myślenia, analizy problemów oraz wyszukiwania informacji. Zajęcia kształcą umiejętności komunikacji, prezentacji, wypowiedzi publicznych, a także dyskusji, krytyki, i obrony swoich podglądów. W trakcie dyskusji studenci będą mieli możliwość identyfikacji braków wiedzy i uświadomienia sobie konieczności jej uzupełniania w sposób ciągły.
1. Student potrafi wyszukiwać i analizować dane oraz je odpowiednio przetwarzać; sformułować problem badawczy a następnie przygotować pracę magisterską spełniającą wymogi akademickie.
2. Student potrafi komunikować się z otoczeniem, przekazywać i bronić swoich poglądów, krytycznie analizować poglądy innych, wypowiadać się publicznie i dyskutować. Studenci posiadają świadomość braków wiedzy i poznają sposoby ich uzupełniania.
3. Studenci potrafią myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy wykorzystując wiedzę i umiejętności zdobyte podczas zajęć.
KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KU03, KK01, KK02, KK03
Kryteria oceniania
Słuchacze powinni przygotować w trakcie seminarium pracę magisterską z zakresu tematyki zajęć.
Słuchacze poza napisaniem pracy będą zobowiązani do przygotowania jednej prezentacji ustnej w każdym semestrze, która będzie pokazywała postępy w opracowaniu tematu pracy dyplomowej.
W pierwszym semestrze studenci będą zobowiązani do przedstawienia projektu pracy magisterskiej, a w kolejnych powinni przedkładać fragmenty tekstu swojej pracy.
Studenci będą również zobowiązani do aktywnego udziału w dyskusjach podczas zajęć seminaryjnych.
Literatura
Materiały wprowadzające:
1. Nunn (2009), The Importance of History for Economic Development, http://scholar.harvard.edu/files/nunn/files/nunn_are_2009.pdf?m=1360041020
2. Allen (2011), Global Economic History: A Very Short Introduction, Oxford
Książki:
1. Acemoglu & Robinson (2012) Dlaczego Narody przegrywają?
2. Clark (2007), Farewell to Alms, Princton
3. Diamond (1997) Guns, Germs and Steel,:
4. Findlay & O’Rourke (2007), Power and Plenty: Trade, War, and the World Economy in the Second Millennium
5. Gordon (2017), The Rise and Fall of American Growth
6. Koryś (2018) Poland From Partitions to EU Accession: A Modern Economic History, 1772–2004
7. Landes (1998) The Wealth and Poverty of Nations: Why Some are So Rich and Some So Poor
8. Morris (2010) Why the West Rules – For Now,
Artykuły:
1. Baten & Szołtysek (2014), “A golden age before serfdom? The human capital of Central-Eastern and Eastern Europe in the 17th-19th centuries”
2. Clark (2014) “The Industrial Revolution: A Cliometric Perspective” (from Handbook of Economic Growth, Volume 2)
3. Crafts & O’Rourke (2014), “Twentieth Century Growth”
4. Gupta, Ma, & Roy (2016), “States and Development: Early Modern India, China, and the Great Divergence”
5. Jones (2015), “Facts of Economic Growth”
6. Mokyr & Voth (2010), “Understanding growth in Europe, 1700–1870: theory and evidence”
7. Vonyo (2016), “War and socialism: why Eastern Europe fell behind between 1950 and 1989”
8. Temin (2002), “The Golden Age of European growth reconsidered”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: