Edukacja a rynek pracy - badania empiryczne 2400-PLSM089C
Początkowe zajęcia w I semestrze będą poświęcone tematom:
1. Organizacja pracy w trakcie seminarium.
2. Podstawy mikroekonomicznych uwarunkowań funkcjonowania rynku pracy, w szczególności w kontekście kształtowania kapitału ludzkiego jednostki.
3. Potencjalne tematy prac magisterskich.
4. Przegląd badań i źródeł informacji o rynku pracy.
5. Konstrukcja pracy magisterskiej.
Kolejne spotkania będą poświęcone prezentacji i dyskusji indywidualnych prac prowadzonych przez studentów, w tym:
- tematu pracy,
- planu pracy,
- podstawowych teorii odnoszących się do tematu pracy,
- przeglądu badań empirycznych odnoszących się do tematu pracy,
- wyników badań prowadzonych przez uczestników seminarium.
Badania własne można będzie przeprowadzić z wykorzystaniem baz danych jednostkowych pochodzących z badań cyklicznych prowadzonych przez GUS (np. Badanie Aktywności Ekonomicznej Ludności, Badanie Zatrudnienia i Wynagrodzeń, Badanie Budżetów Gospodarstw Domowych) oraz PARP (Bilans Kapitału Ludzkiego), jak również z badań jednorazowych realizowanych przez IBE (Uwarunkowania Decyzji Edukacyjnych, Uwarunkowania Wyborów Dotyczących Studiowania) oraz MPiPS (badania lokalnych rynków pracy, badanie absolwentów, badanie dezaktywizacji osób starszych). Istnieje też możliwość wykorzystania danych z badań międzynarodowych, udostępnianych przez OECD (np. PIAAC), Eurostat (np. LFS) i inne instytucje.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student:
1) jest dobrze zaznajomiony z podstawowymi zagadnieniami ze styku edukacji i rynku pracy,
2) zna techniki gromadzenia informacji i identyfikacji literatury przedmiotu,
3) potrafi zaprojektować i przeprowadzić badanie empiryczne przy użyciu bazy danych jednostkowych.
W pracy magisterskiej student powinien zademonstrować znajomość w/w kompetencji.
KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KU03, KK01, KK02, KK03
Kryteria oceniania
Po ukończeniu tego kursu student:
1) jest dobrze zaznajomiony z podstawowymi zagadnieniami ze styku edukacji i rynku pracy,
2) zna techniki gromadzenia informacji i identyfikacji literatury przedmiotu,
3) potrafi zaprojektować i przeprowadzić badanie empiryczne przy użyciu bazy danych jednostkowych.
W pracy magisterskiej student powinien zademonstrować znajomość w/w kompetencji.
Literatura
Pozycje dostosowane indywidualnie do tematu pracy magisterskiej. Przykładowo:
1.Bąba M., B. Minkiewicz, U. Sztanderska, Oferta szkolnictwa wyższego a wymagania rynku pracy, raport z badań przeprowadzonych w ISW na zlecenie KIG, maszynopis, Warszawa 2004.
2.Drogosz-Zabłocka E., B. Minkiewicz, R. Nowakowska-Siuta, Licencjat w uczelni i na rynku pracy, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa 2002.
3.Edukacja ustawiczna. Raport., MEiN, Warszawa 2005.
4.Kołaczek B., Dostęp młodzieży do edukacji, IPiSS, Warszawa 2004.
5.Kot S. M. (red.), Analiza ekonometryczna kształtowania się płac w Polsce w okresie transformacji, PWN, Warszawa-Kraków 1999.
6.Kraśniewski A., Proces boloński: dokąd zmierza europejskie szkolnictwo wyższe?, MEiN, Warszawa 2006.
7.Kwiatkowski S. (red.), Kwalifikacje zawodowe na współczesnym rynku pracy, IBE, Warszawa 2005.
8.OECD, Education at a Glance. OECD indicators, Paris 2006.
9.Socha M., U. Sztanderska, Strukturalne podstawy bezrobocia w Polsce, PWN 2000.
10.Sztanderska U. (red.) Edukacja dla pracy. Raport o rozwoju społecznym - Polska 2007, UNDP, Warszawa 2007.
11.Sztanderska U. (red.) Badanie aktywności zawodowej absolwentów w kontekście realizacji programu "Pierwsza Praca". Raport. MPiPS, Warszawa 2008.
12.Sztanderska U., Determinanty kształcenia wyższego w Polsce, (w:) Mechanizmy kształtujące decyzje edukacyjne, T. Szapiro (red.), SGH, Warszawa 2004.
13.Ścieżki edukacyjne Polaków, GUS, Warszawa 2005.
14.Kotowska I. (red.), Uczenie się dorosłych. Przegląd tematyczny. Raport źródłowy Polska/OECD, Biblioteka Rynku Pracy, Warszawa 2005.
15.Wójcicka M., Czynniki decydujące o wyborze zawodu (kierunku studiów), (w:) Biogramy edukacyjne, B. Minkiewicz, T. Szapiro (red.), SGH, Warszawa 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: