System edukacji a funkcjonowanie rynku pracy. Analizy empiryczne z zakresu ekonomii edukacji i ekonomii rynku pracy 2400-PLSM086C
Zajęcia w I semestrze będą poświęcone tematom:
1. Organizacja pracy studentów i współpraca z prowadzącym
2. Podstawy mikro- makroekonomicznych uwarunkowań funkcjonowania rynku pracy, w szczególności w zakresie akumulacji i odtwarzania kapitału ludzkiego, współczesnego sektora edukacji oraz powiązań między dwoma obszarami
3. Problemy rynku pracy oraz ekonomii edukacji jako potencjalne tematy indywidualnych prac magisterskich i ich wybór
4. Przegląd badań i źródeł informacji o rynku pracy i edukacji etc.
5. Konstrukcja pracy magisterskiej
6. Dyskusja i wybór tematu pracy
7. Dyskusja konspektu pracy
Z kolei spotkania w semestrze II i III dotyczyć będą:
- omówieniu podstaw teoretycznych zagadnienia będącego przedmiotem pracy,
- prezentacji i dyskusji przeglądu literatury odnoszącej się do tematu pracy,
- prezentacji i dyskusji badań uczestników seminarium
Przygotowywane prace powinny silnie odwoływać się do teorii ekonomii oraz zawierać przegląd i krytyczną analizę istniejących badań empirycznych dotyczących tematu, któremu będą poświęcone. W części empirycznej możliwe będzie skorzystanie ze zgromadzonych na WNE UW baz danych GUS (np. Badań Aktywności Ekonomicznej Ludności, Badań Zatrudnienia i Wynagrodzeń, Badań Budżetów Gospodarstw Domowych), badań lokalnych rynków pracy lub usług edukacyjnych (też publicznych) na podstawie danych Bazy Danych Lokalnych GUS, badań absolwentów, jak i danych udostępnianych przez źródła międzynarodowe (m.in.: OECD, MOP, Eurostat i inne instytucje).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Od uczestnika seminarium oczekuje się podstaw samodzielności w przeprowadzeniu poprawnej analizy problemu z perspektywy ekonomicznej przejawiającej się w umiejętności formułowania problemu badawczego oraz stawiania naukowej hipotezy w oparciu o poznane teorie ekonomiczne. Efektem ukończenia seminarium jest napisanie dobrej pracy magisterskiej oraz rozwinięcie umiejętności krytycznej analizy literatury, wyszukiwania danych empirycznych, konstruowania sposobu empirycznej weryfikacji stawianych hipotez. Dodatkowym efektem kształcenia jest umiejętność napisania dobrej pracy o charakterze naukowym pod względem formalnym i językowym.
W wyniku zaliczenia seminarium student:
- potrafi napisać pracę magisterską, poprawną merytorycznie i formalnie (zwięzłą, zgodną ze standardami prac naukowych, poprawną terminologicznie, zachowującą wymagania wynikające z praw autorskich);
- wie, jak właściwie sformułować problem badawczy oraz potrafi formułować hipotezy badawcze;
- potrafi samodzielnie wyszukiwać, dobierać i krytycznie analizować literaturę przedmiotu;
- ma wiedzę w zakresie technik pozyskiwania danych i ich prezentowania;
- potrafi pozyskiwać dane i wyszukiwać informacje niezbędne w przygotowaniu pracy akademickiej na zadany temat z wykorzystaniem Internetu, katalogów bibliotek itp.
- potrafi wykorzystać narzędzia analityczne i zastosować je do analizy konkretnego problemu badawczego;
- cechuje się postawą otwartości intelektualnej i potrafi poszukiwać oryginalnych sposobów argumentowania;
- szanuje dorobek naukowy innych osób i potrafi z niego właściwie korzystać zgodnie z normami etycznymi;
- potrafi odpowiednio formułować priorytety w pracy oraz rozstrzygać dylematy związane z wykonywaniem zadań zawodowych.
KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KU03, KK01, KK02, KK03
Kryteria oceniania
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest:
- semestr I - przedstawienie i przyjęcie planu oraz tez pracy
- semestr II – przedstawienie co najmniej jednego rozdziału pracy (zalecane – analiza teoretyczna i przegląd literatury),
- semestr III – przedstawienie badania własnego przedstawionego w pracy.
Przedstawiona przez dyplomanta praca magisterska jest oceniana według reguł oceny prac licencjackich przyjętych na WNE (dostępne na stronie Wydziału).
Literatura
Literatura zależna jest od konkretnego, wybranego przez uczestnika, w porozumieniu z prowadzącym, tematu badawczego. Podstawowa literatura obejmuje:
- Borjas, Labor Economics (2010), Mc Graw-Hill, International Ed.
- Boeri T., J.van Ours (2011) , Ekonomia niedoskonałych rynków pracy, Wolters Kluwer, Warszawa.
- Socha M. Szatanderska U. (2000), Strukturalne podstawy bezrobocia w Polsce, PWN, Warszawa.
- Raport o Stanie Edukacji 2011, IBE, Warszawa.
- Handbook of Labor Economics, Vol. I, II, IIIa, IIIb, IIIc, Iva, IVb, North Holland, Amsterdam.
- Handbook of the Economics of Education, Vol. I, II, III I IV, North Holland, Amsterdam.
- Employment in Europe 2012, EU.
- Education at a Glance 2012, OECD.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: