Ekonometryczne modele danych przekrojowych i czasowych 2400-PLSM041A
Seminarium nie posiada bardzo wąsko określonej tematyki. Tematy przygotowywanych prac powinny koncentrować się wokół zagadnień związanych ze statystyczymi i ekonometrycznymi narządziami służącymi do analizy danych ekonomicznych lub zjawisk o naturze ekonomiczej, oraz ich zastosowaniami praktycznymi w badaniach ekonomicznych lub propozycjami badań własności statystycznych wybranych metod analizy ilościowej. Jako Promotor staram się nie narzucać tematu prac dyplomowych, a ustalać je w trakcie rozmów z uczetnikami zajęć. Często zadaję bardzo trudne pytanie „Co Panią/Pan interesuje w ekonomii”, gdyż zrozumienie i polubienie tematu pracy to podstawowe determinanty uzyskania wysokiej oceny na koniec seminarium (z pracy).
Podczas początkowych zajęć uczestnicy zajęć zostaną zapoznani z wymagami stawianymi wobec prac dyplomowych na poziomie magisterskim oraz zakresem tematycznym prac w którym czuję się swobodnie. Drugim elementem seminarium, jeżeli wystąpi zapotrzebowanie, będzie zapoznanie uczestników z warunkami technicznymi wykorzystania baz danych pozyskiwanych przez WNE UW: dostępność, zakres i obsługa baz danych.
Ponadto, w trakcie seminarium bądzie omawiana współczesna metodologia metod ilościowych stosowanych do analizy danych przekrojowych oraz danych szeregów czasowych. Przedstawione zostaną współczesne zagadnienia badawcze zarówno teoretyczne, jak również empiryczne.
W chwili ustalenia z uczestnikiem tematu pracy, z uwagi na szeroki zakres tematyczny zajęcia przybiorą formę pracy indywidualnej. Podczas specjalnie wyznaczonego dyżuru, nie rzadziej niż raz na tydzień, każdy seminarzysta ma możliwość skorzystania z konsultacji. Raz na dwa miesiące każdy seminarzysta zobowiązany jest do przedstawienia postępów w pracy własnej, osobiście podczas trwania dyżuru lub przez kontakt drogą elektorniczną. Podczas indywidualnych spotkań seminaryjnych będę omawiał postępy i wskazywał niedociągnięcia w powstających pracach. Te spotkania służą również proponowaniu i dyskutowaniu narzędzi badawczych dostosowanych do wybranego tematu i danych. W przypadku wyboru narzędzi wykraczających poza program studiów będę starał się uzupełnić wiedzę uczestnika seminarium w zakresie niezbędnym do wykonania pracy magisterskiej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu uczestnik
WIEDZA
Zna w sposób pogłębiony i rozumie zaawansowane narzędzia służące do statystycznej i ekonometrycznej analizy danych empirycznych i potrafi je wykorzystać do analizy problemów społeczno-ekonomicznych. Jest świadomy ograniczeń wynikające ze stosowania ilościowych metod analizy i potrafi je uwzględniać na etapie projektowania badania. S2A_W06.
Wie w jaki sposób należy prawidłowo formułować problemy i hipotezy badawcze, wie jak prowadzić badania dla potrzeb pracy magisterskiej. Rozumie jak przebiega proces weryfikowania hipotez, wie w jaki sposób pracować z literaturą i materiałem empirycznym., S2A_W07.
Zna formalne zasady przygotowania pracy dyplomowej. S2A_W10.
UMIEJĘTNOŚCI
Potrafi dokonać krytycznego przeglądu literatury, poglądów różnych autorów i analizy źródeł oraz w prawidłowy sposób pracować z materiałem empirycznym. S2A_U01, S2A_U02
Potrafi we właściwy sposób formułować pytania i złożone hipotezy badawcze, a także dobrać odpowiednie metody ich weryfikacji. S2A_U03, S2A_U04
Potrafi samodzielnie budować ilościowe model empiryczny dla różnych zjawisk ekonomicznych i gospodarczych wzorując się na najważniejszych pracach literatury przedmiotu. Jest w stanie dokonać syntezy uzyskanych wyników formułując samodzielnie odpowiednie wnioski. S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08.
Posiada pogłębione umiejętności samodzielnego przygotowania prac pisemnych na wybrany temat badawczy S2A_U09.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Rozumie potrzebę uczenia się i doskonalenia swojego warsztatu badawczego przez całe życie, S2A_K01
Potrafi w odpowiedni sposób zaplanować działania, określić priorytety i punkty krytyczne procesu pisania pracy licencjackiej, S2A_K03
Potrafi samodzielnie i krytycznie gromadzić i poszerzać swoja wiedzę w sposób interdyscyplinarny, S2A_K06.
Kryteria oceniania
Podstawą oceny są kolejne stopnie zaawansowania pracy nad napisaniem pracy dyplomowej. W pierwszym semestrze: uzgodnienie tematu i przedstawienie planu pracy zaakceptowanego przez prowadzącego. W drugim semestrze napisanie przynajmniej jednego rozdziału pracy dyplomowej. W trzecim semestrze przekazanie pracy dyplomowej do recenzji.
Literatura
Literatura zależna od wybranej tematyki pracy dyplomowej, dobierana indywidualnie do tematu pracy dyplomowej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: