Makroekonomiczne konsekwencje zmian w systemie edukacji 2400-PL3SL325A
Celem seminarium jest przygotowanie studentów do stworzenia pracy licencjackiej spełniającej wymogi stawiane przed takimi pracami. Pierwsze zajęcia będą poświęcone omówieniu zasad pisania prac licencjackich, wymogów im stawianych oraz zakresu tematycznego seminarium. Na kolejnych spotkaniach omawiane będą postępy prac uczestników.
Tematyka prac licencjackich może obejmować analizę makroekonomicznych konsekwencji:
• konkretnych reform edukacji (np. w Polsce mogą to być: obniżenie wieku szkolnego, wprowadzenie gimnazjów i ich likwidacja, zmiany podstawy programowej) i systemów kształcenia (np. dualnego systemu kształcenia zawodowego w Niemczech),
• zmian udziału sektora edukacji niepublicznej i alternatywnej, szkół wyznaniowych, domowych,
• stosowania sztucznej inteligencji w systemie edukacji,
• inwestycji w technologie edukacyjne (EdTech, platformy edukacyjne).
Automatyczny wpis do sylabusa:
Szacunkowy nakład pracy studenta: 3ECTS x 25h = 75h
(K) - godziny kontaktowe (S) - godziny pracy samodzielnej
seminarium (spotkania): 30h (K) 0h (S)
kwerenda literatury: 0h (K) 25h (S)
przygotowanie konspektu pracy: 0h (K) 10h (S)
przygotowanie prezentacji: 0h (K) 10h (S)
: h (K) h (S)
: h (K) h (S)
: h (K) h (S)
: h (K) h (S)
…: h (K) h (S)
Razem: 30h (K) + 45h (S) = 75h
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu seminarium student:
• ma uporządkowaną wiedzę z zakresu teorii ekonomii i podstaw metodologii badań naukowych.
• zna zasady formułowania problemów badawczych i metod analizy zjawisk gospodarczych.
• zna podstawowe źródła danych statystycznych i sposoby ich interpretacji.
• potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy w pracy licencjackiej.
• umie wyszukiwać i selekcjonować literaturę naukową oraz dane empiryczne.
• potrafi napisać tekst naukowy zgodny z zasadami formalnymi i logicznymi.
• potrafi planować pracę własną i dochowywać terminów.
• wykazuje odpowiedzialność za rzetelność przedstawianych analiz i źródeł.
• jest otwarty na krytykę i potrafi dyskutować nad wynikami badań.
KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KU03, KK01, KK02, KK03
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest:
I semestr: przedstawienie i zatwierdzenie planu oraz tez pracy, danych i/lub wstępnego przeglądu literatury oraz przynajmniej jedna prezentacja dotycząca problematyki pracy licencjackiej
II semestr: złożenie pracy licencjackiej
Literatura
Literatura będzie zależeć od tematu wybranego przez studenta w porozumieniu z prowadzącym.
Podstawowa literatura:
1. Olivier Blanchard, Makroekonomia
2. Daniele Checchi, The Economics of Education: Human Capital, Family Background and Inequality
3. Jerzy Mycielski, Ekonometria
Przykładowe artykuły:
1. Balázs Égert, Christine de la Maisonneuve, David Turner (2023): „Quantifying the effect of policies to promote educational performance on macroeconomic productivity"
2. Junichi Fujimoto, David Lagakos, Mitchell VanVuren (2023): „Macroeconomic Effects of ‘Free’ Secondary Schooling in the Developing World”
3. Dorothee Boccanfuso,Alexandre Larouche, Mircea Trandafir (2015): „Quality of Higher Education and the Labor Market in Developing Countries: Evidence from an education reform in Senegal”
4. Özcan ÖZKAN (2024), "Economic Impacts of the 1997 Compulsory Education Reform in Türkiye”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: