Eksperymentalne badania nad podejmowaniem decyzji 2400-PL3SL319A
Celem seminarium jest przygotowanie studentów do napisania pracy licencjackiej w obszarze ekonomii behawioralnej, ekonomii eksperymentalnej lub psychologii ekonomicznej. Zajęcia mają na celu rozwinięcie umiejętności samodzielnego formułowania problemów badawczych, przeglądu literatury naukowej, planowania struktury pracy oraz interpretacji wyników badań empirycznych i eksperymentalnych. W trakcie seminarium omówione zostaną wybrane zagadnienia z zakresu decyzji indywidualnych i grupowych, heurystyk i błędów poznawczych, preferencji społecznych, niepewności, racjonalności oraz projektowania i analizy eksperymentów ekonomicznych.
Studenci będą mieć możliwość wyboru własnego tematu pracy, jednak oczekuje się, że temat będzie powiązany z literaturą z zakresu ekonomii behawioralnej lub eksperymentalnej, a podejście badawcze będzie oparte na danych ilościowych (eksperymentalnych, ankietowych, quasi-eksperymentalnych lub archiwalnych).
W ramach seminarium studenci:
formułują temat pracy i pytania badawcze,
przygotowują przegląd literatury naukowej,
opracowują plan pracy i strukturę argumentacji,
analizują dane lub projektują własne badanie,
prezentują postępy oraz uzyskują informację zwrotną od prowadzących.
Szacunkowy nakład pracy studenta:
(K) - godziny kontaktowe (S) - godziny pracy samodzielnej
Semestr zimowy: 3 ECTS x 25 h = 75 h
seminarium (zajęcia): 10 h (K) 0 h (S)
konsultacje dotyczące pracy dyplomowej: 20 h (K) 0 h (S)
przygotowanie zagadnień i planu pracy dyplomowej: 0 h (K) 45 h (S)
Razem: 30 h (K) 45 h (S) = 75 h
Semestr letni: 14 ECTS x 25 h = 350 h
seminarium (zajęcia): 10 h (K) 0 h (S)
konsultacje dotyczące pracy dyplomowej: 30 h (K) 0 h (S)
konsultacje na przygotowanie do egzaminu dyplomowego: 4 h (K) 0 h (S)
zebranie i analiza literatury empirycznej: 0 h (K) 30 h (S)
zebranie i analiza danych badawczych: 0 h (K) 93 h (S)
przygotowanie rozdziału empirycznego pracy dyplomowej: 0 h (K) 30 h (S)
zebranie i analiza literatury teoretycznej: 0 h (K) 48 h (S)
przygotowanie rozdziału teoretycznego pracy dyplomowej: 0 h (K) 25 h (S)
przygotowanie do egzaminu dyplomowego: 0 h (K) 72 h (S)
przygotowanie prezentacji do egzaminu dyplomowego: 0 h (K) 8 h (S)
Razem: 44 h (K) 306 h (S) = 350 h
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się (kody): K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04 , K_U05, K_U06, K_U07, K_K01, K_K02
Wiedza
Student zna podstawowe pojęcia, teorie i wyniki badań z zakresu ekonomii behawioralnej, eksperymentalnej i psychologii ekonomicznej.
Student rozumie rolę metod eksperymentalnych i empirycznych w analizie zachowań ekonomicznych jednostek i grup.
Student ma pogłębioną wiedzę na temat sposobu formułowania problemów badawczych i struktury prac naukowych w ekonomii.
Umiejętności
Student potrafi samodzielnie sformułować pytanie badawcze i zaprojektować strukturę pracy licencjackiej.
Student potrafi wyszukiwać, analizować i syntetyzować literaturę naukową oraz poprawnie cytować źródła.
Student potrafi dobrać odpowiednie metody analizy danych empirycznych (w tym eksperymentalnych) oraz zinterpretować uzyskane wyniki.
Student potrafi prezentować swoje koncepcje badawcze i wyniki analizy w sposób jasny i uporządkowany.
Kompetencje społeczne
Student jest gotów do samodzielnej pracy nad własnym projektem badawczym, przyjmując konstruktywną krytykę i uwzględniając ją w procesie pisania.
Student rozumie znaczenie rzetelności naukowej i przestrzegania zasad etyki w pracy badawczej.
Student potrafi współpracować w ramach grupy seminarialnej, udzielając i przyjmując informacje zwrotne.
Kryteria oceniania
Na podstawie postępów w przygotowaniu pracy dyplomowej.
Semestr I – zaliczenie po przedstawieniu rozszerzonego konspektu pracy i planu badawczego
Semestr II – zaliczenie na podstawie gotowej do złożenia pracy i przygotowanej prezentacji
Literatura
Ariely, D. (2008). Predictably Irrational. HarperCollins.
Ariely, D., Loewenstein, G., & Prelec, D. (2003). “Coherent Arbitrariness”: Stable Demand Curves Without Stable Preferences. Quarterly Journal of Economics, 118(1), 73–105.
Bardsley, N., et al. (2010). Experimental Economics: Rethinking the Rules. Princeton University Press.
Camerer, C. F., Loewenstein, G., & Rabin, M. (2004). Advances in Behavioral Economics. Princeton University Press.
Croson, R., & Gneezy, U. (2009). Gender differences in preferences. Journal of Economic Literature, 47(2), 448–474.
Fehr, E., & Gächter, S. (2000). Fairness and Retaliation: The Economics of Reciprocity. Journal of Economic Perspectives, 14(3), 159–181.
Friedman, D., & Sunder, S. (1994). Experimental Methods: A Primer for Economists. Cambridge University Press.
Gneezy, U., & Rustichini, A. (2000). A Fine is a Price. Journal of Legal Studies, 29(1), 1–17.
Harrison, G. W., & List, J. A. (2004). Field Experiments. Journal of Economic Literature, 42(4), 1009–1055.
Kahneman, D. (2011). Thinking, Fast and Slow. Farrar, Straus and Giroux.
Samson, A. (Ed.)(2022). The Behavioral Economics Guide 2022. https://www.behavioraleconomics.com/be-guide/the-behavioral-economics-guide-2022/
Sunstein, C. R. (2021). Sludge: What Stops Us from Getting Things Done and What to Do About It. MIT Press.
Thaler, R. H. (2015). Misbehaving: The Making of Behavioral Economics. W. W. Norton & Company.
Thaler, R. H., & Sunstein, C. R. (2008). Nudge: Improving Decisions About Health, Wealth, and Happiness. Yale University Press.
Tversky, A., & Kahneman, D. (1974). Judgment under Uncertainty: Heuristics and Biases. Science, 185(4157), 1124–1131.
Zaleśkiewicz, T. (2011). Psychologia ekonomiczna. PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: