Zielone finanse i tworzenie/współtworzenie wartości w zielonej gospodarce 2400-PL3SL316A
W pierwszym semestrze seminarium będzie mieć charakter warsztatowo-metodologiczny. Szczególnie zostaną przedstawione wymagania stawiane pracy licencjackiej i zasady pisania pracy naukowej. Ten semestr służy także przygotowaniu studentek/studentów do prowadzenia badań empirycznych. Te początkowe zajęcia warsztatowo-metodologiczne będą mieć grupowy. Studentka/student uzyskuje wsparcie metodologiczne i merytoryczne w procesie wyboru tematu pracy. Następne zajęcia w tym semestrze mają charakter samodzielny we współpracy z prowadzącym zajęcia. Zajęcia i konsultacje dostosowane są do dyspozycji czasowych seminarzystki/seminarzysty. Seminarzystka/seminarzysta studiuje bibliografię i gromadzi materiały do przygotowania pracy licencjackiej, uczy się analizować bibliografię i dane empiryczne oraz przygotowuje konspekt swojej pracy licencjackiej.
W drugim semestrze osoby uczestniczące w seminarium będą przedstawiać rozdziały swoich prac licencjackich, otrzymując informację zwrotną. Seminarzystki/seminarzyści przygotowują pracę, zgodnie z zasadami oceniania takich prac na WNE.
Część merytoryczna
Przykładowa problematyka prac:
Analiza i ocena sprawozdań finansowych i raportowania niefinansowego wybranych banków społecznie odpowiedzialnych.
Analiza i ocena sprawozdań finansowych i raportowania niefinansowego wybranych przedsiębiorstw społecznie odpowiedzialnych w danej branży lub sektorze.
Analiza konkurencyjności przedsiębiorstw społecznie odpowiedzialnych.
W poszukiwaniu modelu zielonej bankowości w Unii Europejskiej.
Analiza i ocena zielonych funduszy inwestycyjnych.
Analiza i ocena projektów zielonych inwestycji.
Analiza regulacji zielonych finansów w Polsce i w Unii Europejskiej.
Analiza regulacji zielonej gospodarki w Polsce i w Unii Europejskiej.
Biznesowe modele tworzenia/współtworzenia wartości.
Tworzenie/współtworzenie wartości we współczesnej gospodarce.
Tworzenie wartości w sieciach biznesowych i klastrach.
Ekonomia współdzielenia.
Część metodologiczna:
1. Warsztat, metodologia i zasady pisania pracy licencjackiej.
2. Przygotowanie do analizy bibliografii.
3. Przygotowanie do analizy danych.
4. Przygotowanie do formułowania wniosków.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
A) Wiedza
Uczestnictwo w seminarium umożliwia studentce/studentowi rozumie: pojęcie wartości, podstawowe modele i mechanizmy jej tworzenia/współtworzenia wartości w szeroko rozumianych teoriach ekonomii, naukach społecznych i finansów. Po ukończeniu seminarium student/ka posiada podstawową wiedzę dotyczącą różnych metod badawczych dotyczącą tworzenia/współtworzenia wartości. Seminarzystki/seminarzyści znają najważniejsze przyczyny i skutki oraz obszary zastosowań problematyki tworzenia/współtworzenia wartości. Student/ka rozumie, jakie znaczenie mają badania nad tworzeniem/współtworzeniem wartości we współczesnym biznesie, podmiotach prywatnych i podmiotach sektora publicznego i w całej gospodarce. Seminarzysta/ka zna wymagania stawiane pracy licencjackiej. Oni posiadają znają zasady struktury pracy, powoływania się na różne pozycje bibliograficzne, sporządzania spisów w pracy i bibliografii.
B) Umiejętności
Seminarzysta/ka posiada umiejętność dostrzegania potrzeb tworzenia/współtworzenia wartości, dokonywania analizy w biznesie, podmiotach prywatnych i podmiotach sektora publicznego oraz w całej gospodarce. Uczestniczki/uczestnicy seminarium mają umiejętność budowania modeli tworzenia/współtworzenia wartości. Student/ka posiada umiejętność oceny przyczyn i skutków podejmowanych działań w obszarach tworzenia/współtworzenia wartości.
Seminarzysta/ka posiada umiejętności zastosowania: zasad struktury pracy, powoływania się na różne pozycje bibliograficzne, sporządzania spisów w pracy i bibliografii. Oni posiadają umiejętność zastosowania właściwych metod i narzędzi badawczych, interpretowania swoich i innych rezultatów badawczych, formułowania uzasadnionych wniosków w pracy licencjackiej. Student/ka wykazał się umiejętnością napisania pracy licencjackiej, zgodnie z wymaganiami WNE
C) Kompetencje społeczne
Seminarzysta/ka rozumie potrzebę ustawicznego uczenia się. Student/ka rozumie kwestie etyczno-moralne w procesie tworzenia/współtworzenia wartości w zróżnicowanym społeczeństwie. Student/ka umie uczestniczyć w dyskursie naukowym. Oni potrafią współpracować w grupie. Seminarzysta/ka umie organizować swoje działania i realizowanie zadań w czasie.
KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KW03, KK01, KK02, KK03
Kryteria oceniania
W pierwszym semestrze osoby uczestniczące w seminarium będą przygotowywać analizę wybranych przedmiotowych tekstów. One będą uczyć się tworzenia właściwej struktury pracy licencjackiej. Osoby te podejmą przedstawiania się wniosków na podstawie dokonanej analizy tekstów. W tym semestrze, one dokonują wyboru tematu pracy licencjackiej w konsultacji z promotorem. Konspekt pracy na ten temat jest podstawą zaliczenia pierwszego semestru.
W drugim semestrze osoby uczestniczące w seminarium będą przedstawiać rozdziały swoich prac. Ocena za przygotowaną pracę licencjacką, zgodnie z zasadami oceniania takich prac na WNE, jest również oceną za drugi semestr.
Literatura
Przykładowa literatura:
Green Controlling and Finance. Theoretical Framework, ed. Kochalski, C.H. Beck Sp. z o.o. Warszawa. 2016.
Green Controlling and Finance. CASE STUDIES, ed. Kochalski, C.H. Beck Sp. z o.o. Warszawa. 2018.
Sprawozdawczość niefinansowa, pod red. Różańska E., Wydawnictwo UEP, Poznań 2022.
W zależności od zainteresowań Seminarzystki/Seminarzysty i problematyki pracy będzie polecana odpowiednia bibliografia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: