Ekonomia w rodzinie i społeczeństwie 2400-PL3SL308A
Tematyka seminarium ma w założeniu koncentrować się wokół rodziny i gospodarstwa domowego w odniesieniu do zachowań ekonomicznych. Poniżej przedstawione są przykładowe tematy prac z tego obszaru. Przy czym, tematy nie związane bezpośrednio z rodziną i gospodarstwem domowym, dotyczące innych zagadnień na styku życia społecznego i ekonomicznego (np. mobilność
międzynarodowa, postawy społeczne itd.) mogą być również realizowane w ramach tego seminarium.
Przykładowe tematy.
- Posiadanie i liczba dzieci z perspektywy decyzji ekonomicznych
- Podział obowiązków w gospodarstwie domowym a aktywność kobiet/mężczyzn na rynku pracy
- Aktywność Polek na rynku pracy: postawy społeczne i rzeczywistość
- Urlop macierzyński czy tacierzyński? Analiza z perspektywy rachunku ekonomicznego i teorii racjonalnych zachowań
- Związki nieformalne: znak naszych czasów czy wynik decyzji ekonomicznych
- Determinanty zdrowia psychicznego i fizycznego
- Aktywność społeczna osób starszych
- Związki pomiędzy sytuacją ekonomiczną migrantów a ich skłonnością do zamieszkania w Polsce
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- zapoznanie się z najważniejszymi modelami teoretycznymi i badaniami empirycznymi dotyczącymi decyzji rynkowych i pozarynkowych
- zapoznanie się z bazami danych mikroekonomicznych BAEL, BBGD, GGP, SHARE
- zapoznanie się z etapami pracy badawczej i zasadami pisania tekstu
S1P_W06, S1P_W09, S1P_W10
Umiejętności:
- organizacji pracy wedle etapów pracy badawczej
- wyszukania i oceny przydatności literatury oraz źródeł danych
- sformułowania problemu badawczego, jego konceptualizacji i operacjonalizacji
- postawienia celu pracy, pytania badawczego i hipotezy badawczej
- sporządzenia bibliografii i opatrzenia tekstu odpowiednimi odwołaniami do źródeł
- przygotowania danych do przedstawienia w tabeli i na wykresie
- sporządzenia tabeli i wykresu opatrując je odpowiednim opisem
- analizy tekstu, wyboru najważniejszych jego elementów i ich oceny
- syntezy tekstu teoretycznego
- zaplanowania i oceny struktury tekstu akademickiego
- syntezy najważniejszych informacji podanych w źródłach
- sformułowania wniosków z badania
- napisania tekstu akademickiego przedstawiającego problem badawczy i jego rozwiązanie
- poszerzania i pogłębiania wiedzy w samodzielnie wybranym zakresie
S1P_U01, S1P_U02, S1P_U03, S1P_U05, S1P_U06, S1P_U07, S1P_U08, S1P_U09, S1P_U10
Postawy:
- kultura wypowiedzi pisemnej oraz ustnej
- systematyczność pracy
- zaplanowanie działań w długim okresie prowadzących do realizacji odległego celu
S1P_K03, S1P_K06
Kryteria oceniania
Podstawą oceny końcowej będzie przygotowanie pracy licencjackiej. W trakcie zajęć sprawdzane będą także: konspekt pracy, konspekty rozdziałów i poszczególne rozdziały pracy. Dla zaliczenia seminarium konieczne będą regularne kontakty z prowadzącymi w postaci uczestnictwa w organizowanych spotkaniach (w części online) lub indywidualnych konsultacji.
Literatura
Literatura jest dobierana indywidualnie do tematu pracy licencjackiej.
Przykładowe pozycje:
Becker, Garry S. (1990). Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe PWN.
Chiappiori P-A. (1992). Collective Labor Supply and Welfare. Journal of Political Economy 100(3), str. 437-467.
Rosenzweig, Mark R. and Stark, Oded (1997). Handbook of Population and Family Economics. Amsterdam: Elsevier.
.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: