Modelowanie zależności nieliniowych 2400-PL3SL266B
Plan seminarium
1. Wprowadzenie
2. Uzgodnienie tematyki/tematu pracy
3. Uzgodnienie konspektu pracy
4. Konsultacje i omawianie postępów pracy
5. Przygotowanie pracy
6. Wprowadzenie poprawek i złożenie pracy
Seminarium rozpocznie się spotkaniem wprowadzającym, na którym ustalone zostaną wzajemne oczekiwania studentów wobec prowadzącego i prowadzącego wobec studentów oraz przedstawione zostaną zasady pisania pracy magisterskiej. W kolejnych etapach uzgodniona zostanie tematyka/temat i konspekt pracy. Wraz z pojawianiem się postępów, sukcesywnie będą odbywały się konsultacje, na których omówione zostaną dotychczasowe wyniki, jak i zaplanowane zostaną dalsze kroki. Seminarium powinno zakończyć się przygotowaniem przez studenta pracy magisterskiej, która – po wprowadzeniu uzgodnionych poprawek – będzie mogła zostać złożona w dziekanacie.
Tryb współpracy
Tryb współpracy i częstotliwość konsultacji zostaną dostosowane do preferencji studenta. Niektórzy preferują metodę regularnych małych kroków i oczekują częstego monitorowania i konsultowania postępów. Inni wolą pracę niekoniecznie regularną, ale „skumulowaną” w duże bloki czasowe i stąd oczekują rzadszych, ale dłuższych konsultacji. Są w końcu i tacy, którzy mają gotowy pomysł badawczy i oczekują, że prowadzący zaufa i pozwoli na pewną swobodę a – w razie potrzeby – będzie można skonsultować z nim problemy i wątpliwości.
Tematyka i kwestie narzędziowe
Tematyka może dotyczyć:
• zagadnień ściśle ekonomicznych – przykładowe tematy:
- Reguła Taylora – problem asymetrycznego wpływu luki popytowej
- Nieliniowość i asymetria krzywej IS
- Nierówności dochodowe a wzrost PKB – w poszukiwaniu optymalnego poziomu nierówności dochodowych
• zagadnień z pogranicza ekonomii i innych nauk – przykładowe tematy:
- Wysokość dochodów a poczucie szczęścia – wnioski z regresji kwantylowej
- Nieliniowy wpływ długości snu na wydajność pracy
• zjawisk nietypowych i nieoczywistych, których nie rozpatruje się zwykle z perspektywy ekonomicznej (również tzw. freakonomia) – przykładowe tematy:
- Nieoczywiste efekty progów zaliczeniowych na egzaminach maturalnych
- Jak długo czekać na spóźniony pociąg podmiejski?
• zagadnień czysto ekonometrycznych lub narzędziowych – przykładowe tematy:
- Porównanie małopróbkowych własności testów Walda, LR i LM w testowaniu liniowości formy funkcyjnej
- Wpływ wartości startowych na czas oczekiwania na wyniki estymacji modeli nieliniowych
Zestaw narzędzi ekonometrycznych służących modelowaniu zależności nieliniowych jest bardzo szeroki. Modelowanie zależności nieliniowych możliwe jest już w ramach Klasycznego Modeli Regresji Liniowej i (Klasycznej) Metody Najmniejszych Kwadratów. Ponadto, w ekonometrii funkcjonuje wiele modeli i technik estymacji, które dedykowane są do modelowania różnego typu nieliniowości i asymetrii – np. regresja kwantylowa, regresja nieparametryczna i semiparametryczna, modele przełącznikowe Markova, modele z efektami progowymi, modele wygładzonego przejścia, model regresji nieciągłej (ang. regression discontinuity design).
Narzędzia ekonometryczne służące modelowaniu nieliniowości będą dobierane indywidualnie, stosowanie do tematu pracy.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Umiejętność przeprowadzenia krytycznego badania ekonometrycznego z zastosowaniem narzędzi służących modelowaniu zależności nieliniowych.
Kryteria oceniania
Uczestnicy będą oceniani są na podstawie postępów w przygotowywaniu pracy.
Literatura
Literatura będzie dobierana indywidualnie, stosownie do tematu pracy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: