Teatr, muzyka, cyfryzacja. Ekonomia kultury i cyfrowej rozrywki. 2400-PL3SL264B
Ekonomia kultury to analiza zjawisk z obszaru kultury, głównie sztuki, za pomocą różnych narzędzi ekonomicznych i ekonometrycznych. Obejmuje zarówno analizę popytu na dobra i usługi kultury (np. analiza preferencji uczestników kultury), jak i ich podaży (np. efektywność instytucji kultury), ekonomiczną analizę publicznych dotacji dla kultury czy rynku pracy artystów.
Cyfryzacja zmieniła sektory kreatywne, a nowe modele biznesowe przekładają się na ich ciągłą ewolucję. Tematy spójne z zakresem seminarium obejmują wszystkie zagadnienia dotyczące sektorów kreatywnych, a więc m.in. cyfryzację, dystrybucję, algorytmy, kreatywność, wpływ COVID-19 na trendy, crowdfunding, internetowy patronat, piractwo internetowe, VR i wiele innych.
W pierwszej części seminarium przybliżymy tematy mieszczące się w obszarze ekonomii kultury i sektora kreatywnego, wskażemy główne metody badawcze i źródła danych stosowane do badania wskazanych zagadnień. Omówiona zostanie oczekiwana forma prac dyplomowych (zasady przygotowania, składania i oceny prac, struktura pracy, zasady edycji) z ukierunkowaniem na format artykułów naukowych.
W drugiej części praca odbywać się będzie z dyplomant(k)ami indywidualnie. Pomożemy poprawnie sformułować problem badawczy, dobrać literaturę naukową i metody, znaleźć dane i napisać wysokiej jakości pracę dyplomową.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student(ka) posiada poszerzoną wiedzę z zakresu działania sektorów kultury i (szerzej) kreatywnych; w tym poznaje kluczowe zagadnienia i aktualne trendy oraz – szczegółowiej – zagadnienia bezpośrednio związane z tematem pracy dyplomowej.
Student(ka) rozwija umiejętność pisania pracy naukowej, z wyszczególnieniem elementów zgodnych z praktyką pisania artykułów naukowych. W tym kontekście Student(ka) potrafi przygotować przegląd literatury dopasowany do potrzeb pracy dyplomowej, poprawnie przedstawić hipotezy i pytania badawcze, dopasować metodę do badanego problemu, prawidłowo interpretować wyniki analizy jak i identyfikować jej ograniczenia, przedstawiać wyniki i proces badawczy w sposób zwięzły i klarowny dla osoby czytającej lub słuchającej.
Kryteria oceniania
Ocenie zostanie poddane zaangażowanie w przygotowanie pracy dyplomowej i w zgłębienie badanego tematu. W szczególności oceniony zostanie finalna treść pracy w kontekście założonych efektów kształcenia i wspólnej pracy z prowadzącymi.
Literatura
Towse, R. (2011) „Ekonomia kultury. Kompendium”, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa.
Smith, M.D. and Telang, R. (2017) Streaming, Sharing, Streaming – Big Data and the Future of Entertainment. MIT Press.
Inne: literatura dobrana do zagadnień ujętych w pracy, uwzględniająca najnowsze artykuły naukowe, eseje i książki.
Na potrzeby prac powstających w ramach seminarium udostępniamy zbiory danych dotyczące m.in. sprzedaży gier wideo, odsłuchań utworów muzycznych w Spotify czy YouTube, twórców/twórczyń w serwisie Patreon, teatrów i ich widzów w Polsce oraz innych instytucji kultury i ich odbiorców. Dysponujemy także narzędziami do zbierania dodatkowych danych, m.in. z niektórych serwisów pirackich czy baz o filmach i serialach. Umożliwione zostanie także zebranie nowych danych za pomocą metod web scraping (w zależności od uzasadnionych potrzeb pracy licencjackiej).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: